کد خبر ۶۷۷۳۷ ۳۵۸ بازدید انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۳

سالانه 40 هزار مترمربع فرش دستباف ابریشم در استان قم تولید می‌‎شود

سرپرست استانداری قم گفت: سالانه به‌طور متوسط 40 هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود 10 میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از تسنیم از قم، سید محمدرضا هاشمی ظهر امروز در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم در فرهنگسرای جوان برگزار شد، اظهار داشت: 27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالی‌شویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

اشتغال 10 هزار نفر از مردم قم در صنعت فرش دستباف20 درصد صادرات فرش دست‌باف کشور در استان قم بافته می‌شودصادرات 70 میلیون دلاری فرش دستباف قم در ماه‌های اخیر

سرپرست استانداری قم با تأکید بر ضرورت ایجاد کارگروهی برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش افزود: طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران است طی سال‌های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.

وی با برشمردن مزایای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم و با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان : عنوان کرد: این طرح تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش‌ها برای تکمیل ساختمان، محوطه‌سازی و انشعاب‌های آن برای بهره‌برداری در سال جاری ادامه دارد.

هاشمی در ادامه ابراز کرد: فرش و فرش دستباف به دلیل فعال بودن 2.5 میلیون تن در این صنعت، جایگاه مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با اشاره به اینکه آلاینده‌های صنعتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های توسعه صنعتی در استان‌ها خاطرنشان کرد: فرش دستباف ازجمله صنایعی است که هیچ‌گونه آلایندگی نداشته و بدون احتیاج به توسعه زیرساخت‌ها می‌توان  در این صنعت اشتغال ایجاد کرد.

سرپرست استانداری قم ادامه داد: استان قم در کنار تمام ظرفیت‌های مذهبی به‌ویژه مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه علمی در کشور دارای ظرفیت‌های مهم هنری به‌ویژه هنر فرش دستباف است.

وی اظهار داشت: 45 درصد فرش‌های دستباف موجود در نمایشگاه‌های فرش تهران متعلق به قم است که این نشان از ظرفیت‌های فرش این استان دارد.

هاشمی ادامه داد: کل ارزش صادرات فرش کشور در سال گذشته 420 میلیون دلار بوده است که سهم فرش قم از این صادرات 70 میلیون دلار بوده، ضمن اینکه 10 درصد اشتغال در این استان مربوط به حوزه فرش دستباف است.