کد خبر ۶۷۷۳۹ ۱۷۵ بازدید انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم گشایش یافت

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در 110 غرفه از امروز به طور رسمی گشایش و تا روز شنبه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیین رونمایی از پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم بعد از ظهر امروز با حضور  فرشته دست‌پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران و سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری در فرهنگسرای جوان برگزار شد.

 

در این مراسم سرپرست استانداری قم با برشمردن مزایای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم و با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در قم اظهار داشت: این طرح تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش‌ها برای تکمیل ساختمان، محوطه‌سازی و انشعاب‌های آن برای بهره‌برداری در سال جاری ادامه دارد.

 

سید محمدرضا هاشمی با تأکید بر ضرورت ایجاد کارگروهی برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش افزود: طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران است در سال‌های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.

 

وی ادامه داد: استان قم در کنار تمام ظرفیت‌های مذهبی به‌ویژه مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه علمی در کشور دارای ظرفیت‌های مهم هنری به‌ویژه هنر فرش دستباف است.

 

گفتنی است به‌طور متوسط 40 هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود 10 میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

 

همچنین 27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالی‌شویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می‌کنند.