کد خبر ۶۹۹۲۴ ۳۰۷ بازدید انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۸
درگفت و گو استاد نجابتی و حسینی با خبرنگار قم نا مطرح شد:

گسترش بی سابقه جوانگرایی در پنجمین دوره جشنواره ی هنر مقاومت

در گزارشی که خدمت رهبرانقلاب ارائه شد قید شده بود که بچه های انقلابی هنر، امروزه حرف های زیادی برای گفتن دارند. تا جایی که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان به این موضوع اشاره و برای آن مصادیقی نیز ذکر فرمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، پنجمین جشنواره ی هنر مقاومت با حضور جمعی ازهنرمندان و مدیران هنری استان قم و اصحاب رسانه از روز 4 بهمن با اکران آثار برگزیده در بخش های مختلف هنرهای تجسم آغاز به کار کرده و تا 24 بهمن ادامه دارد.در این جشنواره اساتیدی نظیر استاد نجابتی و استاد مهدی حسینی به ایراد سخنرانی و بیان نقطه نظرهای خود درباره ی این جشنواره پرداختند.

 

استاد مهدی حسینی در گفتگو با خبرنگار قم نا اظهار داشتند: به اعتراف اساتید فن، عیار این نمایشگاه در حد عالی بوده است. به طوری که استاد حقیقی که پیش تر رئیس انجمن صنفی گرافیک ایران بوده اند فضای این نمایشگاه را امیدوارکننده خوانده اند.

همچنین ایشان ابراز داشتند که این نمایشگاه نمونه ای از کارهایی ست که در طول عمر بابرکت انقلاب اسلامی رخ داده که در آنها با وجود کمبود امکانات اتفاقات بی نظیری افتاده است. شاید کسی در این چهل سال نتوانسته است رویش های انقلاب اسلامی را اینگونه به نمایش بگذارد.

ایشان با تاکید بر گسترش جوانگرایی در این دوره از جشنواره ی هنر مقاومت ، حضور جوانان در این دوره را بی سابقه توصیف کردند.

همچنین این اتفاقات مهم را حاصل توجه استاد نجابتی به سپردن کارها به نسل جوان و اعتماد به آن ها دانستند.

 

استاد نجابتی نیز درگفت و گو با خبرنگار قم نا به اهمیت کاربردی بودن هنر تجسمی در زندگی روزمره ی انسان ها تاکید کرده و در مورد نقش این هنرها در روند انقلاب باشکوه اسلامی افزودند که انقلاب اسلامی ما استفاده از هنرهای بصری را با بکارگیری شعارها و پلاکاردها سرلوحه ی کار خود قرار داده بود.برای مثال نقش بستن دست خونی بر دیوار یا تصویر امام خمینی(ره) که با اسپری رنگ کشیده می شد نمونه هایی از استفاده ی انقلابیون از نمادهای بصری بوده است.

ایشان طراحی و استفاده از نمادهای تجسمی را در آن زمان به صورت خودجوش برشمرده و تاکید داشتند که این نمادها پایه های ابتدایی این هنر را در انقلاب اسلامی تشکیل داده اند.

این استاد تایپوگرافی گرافیک ایران ، گرافیک نقاشی و کاریکاتور را سه عنصر مهم در هنر کاربردی انقلاب برشمردند. و بیان داشتند که این سه رشته ی هنری بیشترین خدمت را به هنرهای کاربردی انقلاب کردند.

همچنین ایشان افزودند شهید آوینی معتقد بود که از میان زمینه های هنری یادشده، گرافیک بیشترین خدمت و اثربخشی را در انقلاب اسلامی داشته است.

وی در ادامه بیان داشتند که بسیاری از اتفاقات هنری ما محصول دانشگاه نیست. بلکه برای مثال برخی از اساتید هنر انقلاب اسلامی نظیر استاد صلواتی این هنر را در مساجد و هیئات، به بچه های انقلابی آموزش می دادند.کما اینکه در گزارشی که سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد قید شده بود که بچه های انقلابی هنر، برخلاف گذشته که احساس ضعف داشتند امروزه حرف های زیادی برای گفتن دارند. تا جایی که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان به این موضوع اشاره کرده و برای آن مصادیقی نیز ذکر فرمودند.