کد خبر ۶۹۹۵۹ ۱۱۶ بازدید انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

17 واحد تولیدی تجهیزات پزشکی در قم فعال است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 17 کارخانه تولید تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در این استان تاسیس شده و فعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)، ابوالفضل نیک آزما افزود: در حال حاضر 27 محصول از ملزومات مصرفی پزشکی در این استان تولید می شود و بیش از 30 درصد ملزومات مصرفی پزشکی تولید داخل کشور است.


وی با بیان این که قبل از انقلاب هیچ کارخانه تولید مواد غذایی و آشامیدنی در قم وجود نداشت، بیان کرد: امروز 250 کارخانه تولید مواد غذایی و آشامیدنی، 95 کارخانه آرایشی و بهداشتی، 75 کارخانه ظروف و بسته بندی، 182 کارگاه غذایی و آشامیدنی و 18 کارگاه ظروف و بسته بندی در این استان فعال است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار و 450 پروانه ساخت فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در قم صادر شده است.
نیک آزما بیان کرد: قبل از انقلاب 25 داروخانه روزانه و یک داروخانه شبانه روزی در قم فعال بود که امروز تعداد این داروخانه ها به ترتیب به 157 باب و 22 باب افزایش یافته است.
به گفته وی، تعداد داروخانه های بیمارستانی با افزایش سه برابری به 12 باب و تعداد دکتر داروساز نیز با افزایش حدود هفت برابری به 204 تَن رسیده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر پنج داروخانه درمانگاهی، 27 شرکت پخش داروی دارای انبار، 6 شرکت تولیدی داروی گیاهی، مکمل، سنتی و ملزومات دارویی و یک شرکت تولیدی داروی شیمیایی در قم فعالیت می کند.
به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی قم، راه اندازی بیش از 100 آزمایش شیمیایی و میکروبی برای کنترل کیفیت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، انجام سالانه حدود 10 هزار آزمایش بر روی نمونه های غذایی، آرایشی و بهداشتی، نظارت بر تجهیز و راه اندازی بیش از 400 آزمایشگاه مربوط به کارخانه های تولیدکننده مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و آموزش بیش از 450 تَن از مسئولان فنی کارخانه های تولیدکننده مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی از دیگر اقدام های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.