کد خبر ۷۰۹۷۲ ۱۱۸۶ بازدید انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
در پی رشد نجومی قیمت مسکن در پردیسان:

بی برنامگی اتحادیه مشاورین املاک قم برای کنترل بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک قم: روند افزایش قیمت مسکن غیر عادی ولی طبیعی است / برخی کارشناسان مسکن: افزایش تقاضای مسکن در پردیسان یکی از علت های گرانی مسکن در این شهرک است.

برخی شهروندان در تماس خبرقم اظهار داشتند؛ در هفته های اخیر قیمت مسکن در شهرک پردیسان روند صعودی زیادی داشته است. حتی برخی گزارش ها از افزایش متری 300 هزار تومان نسبت به سه هفته گذشته خبر می دهند. درهمین راستا ماجرا را از "داود اسماعیلی" رییس اتحادیه مشاورین املاک استان قم جویا شدیم.

_صحت و سقم این موضوع رو چگونه ارزیابی می کنید!؟

با توجه به تورم بازار و گران شدن مصالح ساختمانی، طبیعتا قیمت ها هم بالا می رود و این مسئله خاص پردیسان نیست و مربوط به همه شهر است. فرضا آهنی که شاخه 700 هزار تومان بوده؛ شاخه ای 950هزارتومان شده است قطعا در قیمت ملک تاثیر گذار است. این افزایش (متری 300هزار تومان نسبت به سه هفته اخیر در پردیسان) نیز بعید نیست.

_آیا این روند افزایش قیمت ها عادی است؟

این روند غیر عادی است ولی چاره ای هم نیست. گرانی همه اقلام، مرغ، گوشت، طلا و ... همه اینها نیز در قیمت مسکن دخیل است.

_نقش مشاورین املاک را در رشد این قیمت ها چگونه ارزیابی می کنید؟ برخی مشاورین املاک نقش دلال را بازی می کنند و اصطلاحا در این بین ذی نفع هستند و به جای واسطه بودن خود اقدام به خرید منزل می کنند.

گرانی به ضرر مشاورین املاک است زیرا درصد معاملات کاهش پیدا می کند. مشاور املاک نیز کاره اش دلالی و واسطه بودن است و این موضوع طبیعی است و اگر هم پول داشته باشد خود اقدام به خرید مسکن می کند.

_برنامه اتحادیه مشاورین املاک برای حل این معضل چیست!؟

مشاورین املاک تا جایی می توانند قرارداد بنویسند که قیمت ها متعادل باشد. افزایش قیمت مسکن با کاهش تقاضا همراه است.

***

برخی از کارشناسان مسکن و مشاورین املاک نیز در گفت‌وگو با خبرقم، ارزان بودن فاحش قیمت مسکن پردیسان نسبت به دیگر مناطق شهر قم، همچنین بهتر شدن امکانات رفاهی نظیر راه های مواصلاتی مثل بلوار مرجعیت را موجب افزایش چشم گیر تقاضای مسکن دراین شهرک می دانند و این عامل را در کنار گرانی های اخیر و تورم مسکن در کشور علت افزایش ناگهانی قیمت ها به صورت سرریز شده یا انفجاری در پردیسان تقلی کرده و در این بین احتمال هجوم دلالان جهت خرید مسکن را طبیعی ارزیابی می کنند.

به هر حال این کارشناسان مسکن معتقد هستند که رشدی که در قیمت مسکن در حال رخ دادن است نهایتا موجب رکود بازار _دست کم برای مدتی_ خواهد شد.