کد خبر ۷۱۸۵۰ ۵۶۶ بازدید انتشار : ۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۴
چشم انداز جاذبه های گردشگری قم؛

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

گنبد نمکی طغرود قم،از جاذبه های ژئوتوریسمی با دریاچه‌ای کوچک در دل خود، پدیده طبیعی چشم نوازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ایران دارای گنبد‌های نمکی فراوانی است،از نمونه‌های دیدنی و شگفت انگیز استان قم گنبد نمکی جعفریه در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهر قم که به عنوان بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

گنبد نمکی قم از معدود گنبدهای نمکی متقارن در جهان که با دارا بودن دریاچه ای کوچک در دل خود به عنوان پدیده ای طبیعی و منحصر به فرد یکی از جاذبه های ژئوتوریسمی استان قم به‌شمار می‌رود.

تاریخ زمین‌شناسی گنبد نمکی قم به ۶۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد که فعالیت در این منطقه توجیه اقتصادی خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وجود دریاچه نمکی در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است که برای این تالاب نمکی از نظر موقعیتی در مناطق گرمسیری قرار داده است که بعد از بارندگی‌های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آب‌های شور تبخیر و گنبد‌های نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا را شکل می‌دهند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست‌ها به این مناطق می‌شود.

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

در این گنبدنمکی بلور‌های نمک به صورت تیغه‌های مشخص و کنگره مانند برونزد دارند و مناظر زیبایی را پدید آورده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد.

در این گنبد قطعات بزرگ سنگ‌های آندزیتی و بقایای از گچی هم دیده می‌شود. لایه نمک در معدن قم یکپارچه بوده و ضخامت آن‌ها به ۵ تا ۱۸ متر می‌رسد و لایه‌های مارن و گچ در داخل آن دیده نمی‌شود و در گنبد نمکی قم به نظر می‌رسد، فقط یک لایه نمک در داخل خودچین خورده و ضخامت زیادی پیدا کرده است.

کاربرد نمک این گنبد به جهت آنالیز و غلظت ضعیف آن صنعتی و غیرخوراکی است.

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

امروزه توریسم درمانی به منظور بهره گرفتن از فواید درمانی و تأثیرات مثبت جسمی و روانی مناطق خاص، مورد توجه قشر وسیعی از گردشگران قرارگرفته است. از جمله مناطق مورد نظر این صنعت که از پـدیده‌های جالب زمین شناسی محسوب می‌شود، گنبد‌های نمکی است که قابلیت‌های چند جانبه‌ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

مناظر و چشم انداز‌های و هم چنین پدیده‌های طبیعی منحصر به فرد در این گنبد‌ها سبب ایجاد مناطقی با پتانسیل بالا در جذب توریست داخلی و خارجی شده است.

پتانسیل‌های گردشگری به ویژه ظرفیت توریسم درمانی این منطقه مورد توجه مسئولان استان قم است که در خصوص ایجاد حمام نمک در این منطقه اقدامات و مکاتبات لازم انجام شده است.

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

بررسی جغرافیای طبیعی قم و نیز امکان سنجی هرکدام از جاذبه‌های اکوتوریسمی قابل سرمایه گذاری در استان بیانگر آن است که اکوتوریسم در استان قم یک منبع کم نظیر و مستعد است.

گنبد نمکی قم،بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران

این پدیده جالب و دیدنی با قابلیت‌ها و جاذبه‌های فراوان که شامل قسمت‌های مختلف است دارای این توانمندی است تا به گردشگران و علاقمندان به این مناظر و پدیده‌ها معرفی شده و توسط محققین مربوط مورد بررسی قرار گیرد و هم چنین سبب ایجاد سرمایه اشتغال برای مردم محلی منطقه قرار گیرد.