کد خبر ۷۲۳۳۸ ۴۱۰ بازدید انتشار : ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۶

طهرانچی:حضور روحانیون باعث حفظ رویکرد دینی در دانشگاه‌ها می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، برگزاری این گردهمایی را ابتکار معاونت فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: به اعتراف یکی از روسای سابق دانشگاه هاروارد، اساتید دانشگاه در امور مختلف دانشجو مانند آموزشی و تحصیلی، ناهنجاری‌های رفتاری دانشجویان صحبت می‌کنند، اما در مورد این که چه طور می‌شود دانشجویان بهتری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محمدمهدی طهرانچی پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، برگزاری این گردهمایی را ابتکار معاونت فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: به اعتراف یکی از روسای سابق دانشگاه هاروارد، اساتید دانشگاه در امور مختلف دانشجو مانند آموزشی و تحصیلی، ناهنجاری‌های رفتاری دانشجویان صحبت می‌کنند، اما در مورد این که چه طور می‌شود دانشجویان بهتری تربیت کرد، دخالتی نمی‌کنند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه‌های معروفی همچون هاروارد و سوربن مدارس علمیه دینی بودند که بعد‌ها با رویکرد‌ها و تفکرات جدیدی به دانشگاه تبدیل شدند گفت: در کشور ما مدارس علمیه قدمت چند صد ساله خود را حفظ کردند، اما در دانشگاه‌ها در پاره‌ای از موارد در حال پیروی از آن‌ها هستیم. برخی‌ فکر می‌کنند با تغییر یک کتاب می‌توانند تغییراتی پایه‌ای ایجاد کنند، در حالی که این اتفاق نخواهد افتاد.

طهرانچی یادآور شد: غرب میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند، اما در مقابل پارادایم به وجود آمده توسط امام خمینی ناامید شده و با همه هیمنه پوشالی اش در مقابل یک تفکر به زانو در آمد.

وی با بیان اینکه غرب تصمیم گرفت دانشگاه را به متن جامعه ببرد تا جامعه را سکولار کند، افزود: متاسفانه اجتماع جوانان از خانواده به دانشگاه تغییر رویه داد. آن جایی که متوجه تفکرات غرب نشویم و عمل کنیم بد محسوب می‌شود.   همچنین در این گردهمایی حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تغییر و تحولات به وجود آمده در دانشگاه آزاد اسلامی و تغییر ریل و جهت حرکت این دانشگاه، لازم است شبکه‌های مختلفی که در واحد‌های دانشگاهی فعال هستند، در جریان این تغییر و تحولات و اهداف ترسیم شده در دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرند و برای این مهم لازم است که نشست‌های هم افزایی و تبادل نظر داشته باشیم تا بتوانیم گام‌های استواری به سوی تحقق اهداف دانشگاه برداریم.

کلانتری با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی در‌های دانشگاه‌ها به روی عالمان دین و روحانیون باز شد، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمع بزرگی از عالمان، روحانیون و علمای دین در دانشگاه‌ها حضور مستمر پیدا کردند که جمع حاضر بخشی از حضور روحانیون در دانشگاه‌های کشور است و این فرصتی است که پیش از انقلاب در خیال هم نمی‌آمد، در حالی که به برکت خون شهدا و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری این موضوع عینیت یافته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور روحانیون در فضای دانشگاه، گفت: این حضور و حرکت نیاز به همفکری، هم افزایی، سازماندهی و انسجام دارد تا بتوان مسئولیت بزرگ تبلیغ دین در دانشگاه را ایفا کرد.

وی گفت: ارتقای توانمندی‌ها در حوزه تبلیغ دین، یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی تخصصی است که قرار است امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی شیوه‌های موفق تبلیغ دین در دانشگاه ارائه و بررسی شود.   در این همایش، پیام علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد نیز قرائت شد.

در این پیام نهاد روحانیت، نهادی دین مدار، علم محور، مردوی و کم توقع معرفی شده است که مأموریت اصلی آن حراست و پاسداری از حریم دین مقدس اسلام، پاسخ به نیاز‌های معنوی و دینی امت اسلامی، هدایت گری و زمینه سازی برای تربیت جامعه اسلامی به خصوص نسل پرنشاط و پویای جوان بوده و هست.

ولایتی در این پیام به سیر تاریخی روحانیت اشاره کرده و گفته است: به لطف پروردگار، نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشورمان استقرار یافته و با رهبری حضرت آیت الله امام خامنه‌ای به مهم‌ترین کانون مبارزه با ظلم و بی عدالتی استکبارگران و پشتوانه مستضعفان و ستم دیدگان جهان تبدیل شده است.

وی در این پیام تأکید کرده است: بی‌تردید ازجمله رویداد‌های معنوی و اثرگذار شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برای حضور فعال و جدی روحانیت در متن برنامه‌های فرهنگی این جامعه علمی است که از مهم‌ترین اهداف آن فضاسازی برای آشنایی بیشتر جوانان پرنشاط با دو سرچشمه جوشان قرآن و عترت و الگوگیری برای دستیابی به سبک درست زندگی اسلامی ایرانی است.