کد خبر ۷۲۴۹۰ ۱۳۰ بازدید انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۳

شورای فقهی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تشکیل می‌شود

مشاور عالی وزیر آموزش‌ و پرورش از تشکیل شورای فقهی تعلیم و تربیت در آینده‌ای نزدیک در این وزارتخانه خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا حاجیان زاده عصر امروز در نخستین نشست قطب 5 کشوری کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش پرورش استان‌های اصفهان، هرمزگان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری که در قم برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری و دیگران بزرگان حوزوی نسبت به استفاده بیشتر از ظرفیت حوزه‌های علمیه در آموزش‌ و پرورش تأکید دارند.

مشاور عالی وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی نسبت به حضور مؤثر حوزه‌های علمیه و روحانیت در سطح مدارس تأکید بسیار شده و در اسناد بالادستی آموزش‌ و پرورش نیز سعی شده به این مسئله توجه زیادی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به قم نیز نسبت به اهتمام بیشتر روحانیت در آموزش‌ و پرورش تأکید شده است. مراجع معظم نیز نسبت به آموزش‌وپرورش توصیه‌ها و پیشنهادت فراوانی داشته که در دیدارهای اخیر نیز این مسائل بررسی‌شده است.

حاجیان‌زاده اضافه کرد: مراجع معظم تقلید نسبت به آموزش‌ و پرورش بیش از سایر ارگان‌ها و وزارت خانه‌ها تأکیددارند، مراجع معظم تقلید بالندگی نظام اسلامی را درگرو بالندگی و کمال آموزش‌ و پرورش می‌دانند.

مشاور عالی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: مدیران این نهاد علمی و آموزشی توجه زیادی به مسئله تربیت و توصیه‌های روحانیت و مراجع معظم تقلید دارند و ریاست این ستاد بر عهده حوزه علمیه است.

وی با اشاره به تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در ستاد همکاری‌ها ابراز کرد: این هیئت برای نیازسنجی و پاسخ به دغدغه‌ها و رصد مسائل آموزشی و تربیتی تشکیل خواهد شد، یافته‌های هیئت اندیشه‌ورز در شورای فقهی تعلیم و تربیت با حضور بزرگان حوزوی بررسی و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

حاجیان زاده خاطرنشان کرد: بعد از تولید محتوا در هیئت اندیشه‌ورز و ستاد همکاری‌ها سیاست‌گذاری‌های لازم  اتخاذ و برای اجرا به معاونت‌های مختلف آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود.

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش اهمیت دبیرخانه ستاد همکاری‌ها را مورداشاره قرارداد و تأکید کرد: این دبیرخانه در پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نقش کلیدی دارند، همچنین سازمان‌دهی و تجمع معاونت‌ها ازجمله رویکردهای کلان دبیرخانه است.

 

وی مطرح کرد: برای ایجاد نشاط در مدارس و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ستاد همکاری‌های آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی دارد که اجرای آن با همکاری ستادهای استانی انجام می‌گیرد.

حاجیان زاده ادامه داد: در حال حاضر 107 هزار مدرسه فعال در سطح کشور وجود داشته که برای این تعداد مدرسه این مقدار روحانی آموزش‌دیده و سازمان‌دهی شده وجود ندارد. پاسخگویی به شبهات دانش آموزان در سطح مدارس باید به اولویت فعالیت‌های تربیتی و معرفتی طلاب تبدیل شود.

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش ابراز کرد: حوزه علمیه در مبحث علوم و معارف اسلامی در سطح مدارس می‌تواند گام‌های بلندی بردارد. ازآنجایی‌که امکان ساماندهی طلاب در تمام مدارس ممکن نیست باید به سراغ توانمندسازی معلمان برویم.