کد خبر ۷۳۴۶۶ ۲۲۶ بازدید انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۸

راه‌های کاهش تصادفات استان مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی و حمل و نقل استان قم ظهر امروز در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم برگزار شد. در این‌جلسه راه‌های کاهش تصادفات استان و رفع نقاط حادثه خیز مورد بررسی قرار گرفت.

 در ابتدای جلسه حمید سالاری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم گفت: مجموع تردد در سال ۹۶، ۴۴ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۷۱ وسیله نقلیه و در سال ۹۷، ۴۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۹۸۰ مورد بوده است، از این میزان تردد در سال ۹۷، 76.9 درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک و 23.1 درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین است.

وی افزود: کل تردد محورهای استان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، هشت درصد افزایش داشته و بیشترین سهم تردد را آزاد راه قم تهران با  16.2 درصد از کل تردد به خود اختصاص داده است.

سالاری خاطرنشان کرد: از مجموع تخلفات ثبت شده توسط دستگاه تردد شمار، هشت درصد تخلفات ثبت شده مربوط به سرعت غیرمجاز و ۱۶ درصد مربوط به فاصله غیرمجاز بود.

بیشترین تخلف سرعت غیرمجاز در محور قدیم کاشان به قم ۳۴ درصد تخلف و بیشترین تخلف فاصله غیرمجاز در آزاد راه تهران به قم ۲۷ درصد تخلف به ثبت رسیده است.

مختار پناهی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم در این جلسه گفت: استان قم شرایط خاصی دارد و بیشترین تصادفاتی که گزارش می‌شود بر اثر خواب آلودگی است.

وی افزود: از سال ۹۱ تصادفات منجر به فوت بیشتر از ۲۰۰ نفر در طول سال بوده به جز سال ۹۶ که ۱۵۶ و در سال ۹۷، ۱۸۹ تلفات جانی داشتیم.

پناهی اظهار داشت: اتوبان قم به تهران با ۳۲ نفر، آزادراه قم به کاشان با ۲۳ نفر، محور قدیم سلفچگان با ۱۹ نفر، محور دلیجان با ۱۳ نفر بیشترین کشته را در سال ۹۷ به خود اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: در مجموع آمار فوت شده‌ها ۷۵ نفر معادل ۳۹ درصد در آزاد راه‌ها، ۵۶ نفر معادل ۳۰ درصد در بزرگراه‌ها، ۲۷ نفر معادل ۱۴ درصد در راه‌های اصلی و ۳۱ نفر معادل ۱۶ درصد در راه‌های فرعی و روستایی بوده است.

پناهی یادآور شد: تلفات جانی در راه‌های فرعی و روستایی برای دومین سال متوالی در حال افزایش است که نیازمند تمهیدات لازم جهت رفع نقاط حادثه خیز این مناطق است.

ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم هم گفت: در گذشته نقاطی که به عنوان نقاط حادثه خیز گزارش می‌شد چندان درست و دقیق نبود و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد به همین جهت تصمیم گرفته شد یگان‌های پلیس را به GPS مجهز کنیم تا نقاط حادثه خیز مشخص و سپس آن نقاط مورد مطالعه و رفع اشکال قرار گیرد.

محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز گفت: در خیلی از جاده‌های استان نقاط کور جهت برقراری تماس با اورژانس و دیگر مراکز را داریم، حادثه ای رخ می‌دهد و مردم‌ نمی‌توانند در اسرع وقت اطلاع دهند‌، پایشی توسط پلیس راه انجام و مشکلات مخابراتی هر چه زودتر مرتفع گردد.