کد خبر ۷۳۸۳۲ ۹۲۸ بازدید انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳
یک کارشناس امور سموم و حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرقم:

وجود ملخ ها در قم نگران کننده نیست/ پیش بینی می شود تا حداکثر تا ده روز دیگر شاهد این حجم از ملخ ها در استان باشیم

حضور پروانه‌ها که سبب زیباتر شدن چهره شهر و دشت‌های قم شد، اما در مورد ملخ‌ها موضوع کمی متفاوت است و این حشره نه تنها زیبایی ندارد، که موجب نگرانی کشاورزان از وارد آوردن خسارت به محصولات کشاورزی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، زخم 2 دهه خشکسالی در استان قم در سال 98 و با بارش‌های متعدد تا حدی التیام یافت و مراتع را تا حدی سرسبز کرد. این بارش‌ها بهترین هدیه برای کشاورزانی است، که چندین سال خشکسالی را تحمل کرده بودند. اما روی دیگر این بارش‌ها حضور عجیب و غریب پروانه‌ها و ملخ‌ها در استان قم، آن هم در تعداد زیاد است.
حضور پروانه‌ها که سبب زیباتر شدن چهره شهر، مزارع و دشت‌های قم شد، اما در مورد ملخ‌ها موضوع کمی متفاوت است و این حشره نه تنها زیبایی ندارد، که موجب نگرانی کشاورزان از وارد آوردن خسارت به کشاورزی و محصولات این مناطق شده است.

***

در میان این نگرانی‌ها متولیان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از مقابله با این آفات خبر می‌دهند و معتقدند، نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
یک کارشناس امور سموم و حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قم در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) اظهار داشت: "ملخ هایی که این روزها شاهد حضور انبوه آن در قم هستیم؛ بومی استان بوده و برخلاف شایعات مهاجر نیست."
محمد فیروزپور علت افزایش تعداد ملخ ها در قم را افزایش بارندگی در ماه‌های اخیر و مناسب بودن مراتع استان جهت رشد این گونه از حشره عنوان کرد و افزود: "هر سال شاهد این ملخ ها هستیم."

فیروزپور در پاسخ به سوال خبرقم در خصوص تمهیدات درنظر گرفته شده جهت مبارزه با این آفت محصولات زراعی ابراز داشت: "مزارعی که اطراف مراتع هستند و به شبکه مراقبت پیش آگاهی سازمان جهاد کشاورزی قم اینطور گزارش می‌شوند که ملخ‌ها درحال آسیب رسانی به این مزارع هستند را سم پاشی می کنیم ولی به خاطر حفظ محیط زیست، عملیات سم‌پاشی را وارد مراتع نمی کنیم."

این کارشناس امور سموم سازمان جهادکشاورزی همچنین علت حضور ملخ‌ها در سطح شهر را،  علاقه ملخ به نور دانست و بیان کرد که جای هیچ نگرانی نیست.
وی در پایان گفت: "پیش بینی می شود تا حداکثر تا ده روز دیگر شاهد این حجم از ملخ ها در استان باشیم و پس از آن این تعداد رو به کاهش می‌یابد."

درهمین زمینه بخوانید: این پروانه‌ها آفت نیستند/ کشاورزان از مبارزه با این پروانه‌ها پرهیز کنند