کد خبر ۷۴۱۴۲ ۸۱۶ بازدید انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
رونق تولید کفش در قم

رشد ۳۰ درصدی صادرات از قطب صنعت کفش ماشینی کشور در شرایط تحریم

صادرات کفش ماشینی از قم رشد 30درصدی داشته است و به اعتقاد فعالان این حوزه، می‌توان از سد تحریم‌ها گذشت اگر با «خود تحریمی‌ها» روبرو نشویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، نامگذاری سال ۹۸ به نام «سال رونق تولید» از سوی رهبر انقلاب باعث شده تا نگاه‌ها به سوی موتور محرکه اقتصاد کشور ختم شود تا در سالی که شاهد سخت‌ترین تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور هستیم، «تولید ملی» به عنوان منجی اقتصاد رونق یافته و اقتصاد بیمار کشور را بهبود بخشد.

اما اگر مانع تراشی بعضی بانک‌های عامل، اجرای سیاست‌های شرایط ویژه از سوی دولت و همچنین آشتی و تعامل با بخش خصوصی صورت پذیرد می‌توان تحریم را دور زد ولی عوامل خود تحریمی مانند وضع قوانین سخت بر سر راه تولید، عدم پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و فراهم نشدن مواد اولیه تولید ضربات جبران ناپذیری متوجه واحدهای تولیدی می‌کند.

در این شرایط سخت اقتصادی در هر گوشه از ایران اسلامی زمینه‌هایی برای رونق تولید فراهم است و هر استانی بسته به ظرفیت‌های خود در زمینه تولید حرفی برای گفتن دارد.

استان قم هم ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولیدی دارد مانند تولید مبلمان، سنگ‌های قیمتی، فرش دست باف ماشینی و همچنین این استان قطب مهم تولید کفش‌های ماشینی در کشور به شمار می‌رود.

در استان قم ۲۵۰ واحد تولید کفش ماشینی و صندل فعالیت دارند که زمینه اشتغال بیش از ۵ هزار نفر را فراهم کرده است؛ تولید کفش و صندل این استان تنها به سمت بازارهای داخلی هدایت نمی‌شود بلکه با توجه به ظرفیت‌های کمی و کیفی آن اکنون بازارهای کشورهای همسایه در شرایط تحریم و تا قبل از تحریم بازارهای اروپایی و آفریقایی را هم تسخیر کرده بود.

صادارات سالانه ۱۰۰ میلیون دلار محصولات تولیدی کفش و صندل یک بازده مهم اقتصادی برای استان و حتی کشور است که باید در سال رونق تولید زمینه‌های رشد آن را فراهم کرد ولی مشکل فراهم کردن مواد اولیه تولید داخل، نبود بانک عامل در بازارهای هدف برای تبادل ارزی و جا به جایی دلار و هم‌چنین همکاری نامطلوب بعضی بانک‌های عامل باعث شده است که فعالان اقتصادی را با مشکلات سختی روبرو کند.

گذر قطب صنعت کفش ماشینی از شرایط سخت تحریم

یکی از تولید کنندگان صاحب نام صنعت کفش ماشینی که ۲۵ سال در زمینه تولید کفش و صندل تجربه دارد و عضو هیئت امنای اتاق بازرگانی ایران است می‌گوید: از ۷۵ فعالیت در زمینه صنعت کفش را آغاز کردم و در سال ۸۶ در زمینه صادرات با نوآوری ماشین آلات وارد عمل شدم و در این زمینه برند خوبی داریم.

مصطفی کرمانی می‌گوید: قم قطب صنعت تولید کفش کشور است و سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارزش صادارت این استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات و برخی کشورهای اروپایی است و این صنعت از کالاهای نخست و صادارتی این استان به شمار می‌رود.

به گفته وی، در شرایط سخت تحریم‌ها با توجه به ظرفیتی که استان قم دارد با رشد ۳۰ درصدی روبرو است و امسال هم خوشبختانه با وضعیت مطلوب و رشد صادارت خوبی روبرو بوده است اگر بعضی موانع از سد این صنعت برداشته شود می‌توان به رشد کمی و کیفی بیشتری هم برسیم.

عوامل مهم در برابر رشد تولید صنعت کفش

این تولیدکننده صعنت کفش استان قم با اشاره به بعضی عوامل سخت که سدی در برابر رونق تولید هستند، بیان می‌کند: در بحث صادرات مشکلات از زمانی شروع شد که با نوسان ارزی ارزش واحد ملی کشور کاهش یافت با توجه به اینکه هنوز با ارز ریالی داد و ستد می‌کنیم در بازارهای هدف ما بانک عامل نداریم.

کرمانی اظهار داشت: در کشورهای هدفی که ما صنعت کفش را صادر می‌کنیم بانک نداریم و مجبوریم با تجار به طور خرید حضوری و از طریق کارت بانکی معامله کنیم صادرات از طریق صرافی‌ها است پس باید دلار جابه جا شود تا ارزی وارد کشور شود اگر این مشکل برطرف شود ارز بیشتری حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود.

به گفته این تولید کننده قمی، بیشتر مواد اولیه که تولید داخلی است مانند مواد پتروشیمی به سختی در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد و پتروشیمی داخلی معضلی شده است تا جایی که اکنون واحدهای تولیدی با فشارهای بسیاری روبرو هستند و حتی بعضی واحدهای تولیدی هم رو به تعطیلی رفته است.

وی می‌افزاید: در زمینه تهیه مواد اولیه با بحران جدی روبرو هستیم و تخصیص ارز باید سریع انجام پذیرد همچنین ارزش افزوده در هنگام فروش را نمی‌توان از خریدار دریافت کنیم و این عوامل چالش‌های واحدهای تولیدی در استان قم به شمار می‌رود.

واحدهای تولیدی سربازان اقتصادی در خط مقدم تحریم

عضو اتاق بازرگانی و عضو انجمن صنفی صنعت کفش استان قم در ادامه می‌گوید: باید تسهیلاتی با نرخ کم در این شرایط خاص در اختیار واحدهای تولیدی قرارگیرد ولی متأسفانه بانک‌های عامل مانع تراشی می‌کنند در حالی که ارزش ریالی کاهش یافته گردش سرمایه واحدها ۳ برابر شده واحدهای پتروشیمی باید راهکاری در این زمینه داشته باشند.

کرمانی بیان می‌کند: واحدهای تولیدی و افرادی که در بخش خصوصی فعالیت دارند سربازان اقتصادی در خط مقدم تحریم‌ها هستند که در بدترین شرایط در حال جنگ هستند؛ طبق فرمایش مقام معظم رهبری که بر رونق تولید تأکید دارند ما قدرت داریم بدون مانع تراشی بعضی عوامل داخلی تولید را رونق بخشیم.

راهکارهای رونق تولید از نگاه تولیدکنندگان

این تولیدکننده صنعت کفش قمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهکارهای رونق تولید، اظهار داشت: باید دولت جلوی واردات کالاهای غیر ضروری را بگیرد وارداتی که حتی جنبه اقتصادی برای کشور ندارد افزایش یافته است که باید جلوی این واردات گرفته شود.

به گفته وی، باید دولت برای تحقق این شعار بخشنامه‌ای را برای مقابله با موانع تولید، مانع تراشی بانک‌ها که عوامل خود تحریمی به شمار می‌روند را بگیرد دولت کنونی برای بهبود اقتصاد و شرایط تولید سیاست‌های زمان بحران و جنگ را اجرا کند چرا که شرایط اکنون کشور شرایط خاصی است.

کرمانی می‌گوید: بانک مرکزی هم باید به کمک بخش خصوصی وارد عمل شود و شرایط مناسبی برای واحد تولیدی اجرا شود تا تولید رونق یابد دولت و نهادهای دولتی با بخش خصوصی همکاری کنند اگر این شرایط بهبود یابد رونق تولید نه تنها در صنعت کفش بلکه در همه زمینه‌ها با جهش روبرو و از تحریم‌ها با سربلندی گذر خواهیم کرد.

احیای ۱۹ واحد صنعتی راکدو تدوین سند راهبردی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز بیان می‌کند: برای حرکت در مسیر رونق تولید باید همه دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع موانع تولید قدم بردارند در این زمینه بسته پیشنهادی هم تدوین شده تا زوایای آن با تقسیم وظایف وراهبردهای کلان استان اجرایی شود.

محمود سیجانی می‌افزاید: ۱۹ واحد راکد تولیدی استان با اشتغالزایی ۴۹۳ نفر در استان قم احیا شده است هم‌چنین در ۲ بخش کشاورزی و صنعتی نیز مجموع ۱۳۴ واحد بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که موجب تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۷۷۴ تن و افزایش اشتغال ۴۰۴ شغل را در پی داشته است.

به گفته این مسئول، تشکیل کمیته پایش وتأمین مواد اولیه، تأمین نقدینگی سرمایه در گردش، احیای واحدهای راکد و کاهش هزینه‌های تولید هم‌چنین شناسایی قوانین مزاحم وموانع تولید از راهبردهاهای مهم این سازمان برای تحقق رونق تولید می‌باشد.