کد خبر ۷۴۲۵۷ ۱۵۱ بازدید انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۶

اهتمام به حفظ بیت المال در ادارات و دستگاه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در جمع کارکنان این اداره با اشاره به یکی از ادعیه صحیفه سجادیه با عنوان وداع با ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اوج غم و اندوه امام سجادعلیه السلام در این دعا آشکار است چرا که ماه ضیافت‌الله به پایان رسیده است.

وی افزود: ماه رمضان را نباید فقط به روزه‌داری و امساک شناخت زیرا این ماه از سوی خداوند به عنوان ماه نزول قرآن معرفی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه قرآن کریم در شب قدر و در ماه رمضان نازل شده است گفت: این مسئله نشان‌دهنده عمق و اوج عنایت الهی به بندگان و اهمیت و منزلت ماه رمضان است.

وی ادامه داد: اگر آدمی اهل غفلت نباشد، ارزش ماه رمضان را درک می‌کند و تمام اعمال و رفتارش مبتنی بر تعقل و اندیشه و فکر خواهد بود.

اسکندری با اشاره به تمرین عبودیت و عبادت در ماه رمضان عنوان کرد: اگر بخواهیم از بسیاری مشکلات مصون بمانیم، باید از سوء ظن و گمان بد به افراد دوری کنیم زیرا خیلی از معاصی و گناهان در این حوزه اتفاق می‌افتند و قرآن کریم نیز بر همین اساس، تاکید فراوانی بر دوری از سوء ظن دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بزرگان دین به ما گفته‌اند حرف نسنجیده اعم از غیبت و تهمت و حتی سخنان بیهوده، سیر و سلوک معنوی آدمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثر آن کمتر از مال حرام نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای حفظ دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان باید مراقب زبانمان باشیم و از فکر و گمان بد در مورد دیگران هم بپرهیزیم.

اسکندری با تاکید بر پرهیز از لقمه شبهه‌ناک خاطرنشان کرد: دیدن و شنیدن امور حرام نیز اموری هستند که سیر و سلوک معنوی انسان را دچار انحراف می‌کنند؛ حتی اگر دیگران سخنی خلاف واقع بگویند و غیبتی کنند، ما نیز به عنوان شنونده مسئول هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اهمیت دادن به وظایف اداری کارکنان اوقاف پرداخت و افزود: کوتاهی در انجام تکالیف اداری، آدمی را مدیون خداوند کرده و همچنین حقوقی که دریافت می‌کند هم حلال نخواهد بود.

وی گفت: لازم است تمام تصمیم‌های اتخاذ شده در جلسات، با دقت مورد اهتمام قرار بگیرند و تا جلسه بعدی حتما اجرایی شوند تا در مسیر انجام وظایف سازمانی موفق باشیم.

اسکندری نظم را مهمترین عامل موفقیت هر مجموعه اداری دانست و تصریح کرد: صرفه‌جویی و رعایت امانت در بیت‌المال، از دیگر اموری است که به ویژه در سازمان اوقاف و ادارات کل آن باید مورد اهتمام قرار بگیرد.

مدیرکل اوقاف استان قم اضافه کرد: صداقت، راستی و درستی و اخلاق‌مداری، ویژگی‌هایی است که کارکنان در اداره‌ها باید مد نظر قرار دهند زیرا موجب تکریم ارباب رجوع می‌شود.

وی خواستار تلاش همه کارکنان اوقاف برای تحقق اهداف سازمانی شد و گفت: لازم است همه استعداد و توانمان را برای حل مشکلات مردم و پیشرفت امور صرف کنیم.

اسکندری شرع مقدس و قوانین جاری کشور را ملاک و معیار امور دانست و تصریح کرد: اگر این دو مسئله را با دقت رعایت کنیم، ارباب رجوع هم از ما رضایت کامل خواهد داشت و مشکلی هم به وجود نمی‌آید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: اگر اشکالی در کار وجود دارد باید به صورت مستند و منطقی به اطلاع مدیران رساند یا کارکنان مربوطه را خواست و با صحبت و به صورت منطقی، درصدد رفع مشکل برآمد.

وی خواستار صمیمانه‌تر شدن ارتباطات درون و برون‌سازمانی اوقاف شد و گفت: ارباب رجوع باید احساس آرامش و صمیمیت را داشته باشند و بدانند مجموعه اوقاف درصدد رفع مشکل آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر اساس قوانین جاری است.

اسکندری با بیان اینکه آدمی مسئول اعمال، رفتار و گفتار خود در این دنیاست عنوان کرد: سلامت و سعادت جهان آخرت، در گرو عملکردی است که در این دنیا داشته است.