کد خبر ۷۴۳۲۸ ۳۰۵ بازدید انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۰

ماجراي تيراندازان بي‌ساچمه در قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،  تیراندازی یکی از 44 هیأت‌ ورزشی فعال در استان قم به شمار می‌رود، هیأتی که در سه بخش تفنگ بادی، تپانچه بادی و اهداف پروازی فعالیت می‌کند و رشته‌های تفنگ و تپانچه این رشته موفقیت‌های متعددی در سال‌های اخیر برای ورزش قم به ارمغان آورده‌اند.

این رشته با وجود اینکه از مشکلات مالی و نبود اسپانسر همواره رنج برده و با تعطیلی مجهزترین سالن تیراندازی قم در مجموعه ورزشی میثم منطقه سالاریه قم، هم اکنون با مشکل کمبود فضای اختصاصی نیز مواجه است، اما دست از تلاش برای رشد و پیشرفت و به دست آوردن موفقیت برنداشته اشت.

 

موفقیت تیراندازی قم در کسب نخستین مدال آسیایی

تیراندازی قم با سرمایه‌گذاری روی دختران و پسران مستعد رده‌های سنی پایه زیر نظر مربیان با تجربه و با دانش خود، استعدادهای زیادی را شناسایی کرده و با کار آموزش به خوبی توانسته آنها را در سطح اول رقابت‌های داخلی به میدان فرستاده و با کسب سهمیه تیم‌های ملی، فرصت حضور در میادین برون‌مرزی را کسب کند.

تداوم این مسیر موجب شد تا تیراندازی استان قم برای نخستین‌بار در دهه 1390 با عضویت یک دختر مستعد و آینده‌دار به نام سیده‌رویا صبح‌خیز در ترکیب تیم ملی کشورمان، موفق به کسب دو مدال تیمی و انفرادی از مسابقات 2015 قهرمانی نوجوانان آسیا شود، موفقیتی که البته باز هم توسط همین تیرانداز تکرار شد و دیگر ملی‌پوشان تیراندازی قم به دنبال تداوم آن هستند.

 

تیراندازان قم در حسرت ساچمه

اما این رشته ورزشی با مشکل تامین ساچمه برای تمرین و مسابقه مواجه است، مشکلی که البته ظاهرا تمام تیراندازان در نقاط مختلف کشور با آن مواجه هستند، حتی در بسیاری از مواقع فدراسیون تیراندازی نیز برای تامین ساچمه تیم‌های ملی و مسابقات خود مشکل دارد و باید از بازارهای آزاد و به صورت رابطه‌ای ساچمه تهیه کند.

با توجه به اینکه هزینه‌های تامین ساچمه افزایش زیادی داشته و یکی از مهمترین کمبودهای تیراندازی قم ساچمه است، این احتمال وجود دارد که تیراندازی قم ناگزیر به کاهش اعزام‌های خود به میادین مختلف نسبت به سال‌های گذشته شود، حتی اگر نتواند اسپانسری برای حمایت از تیم‌های لیگ برتری خود به دست آورده و منابع مورد نیاز را فراهم کند، احتمال انحلال تیم مردان قم وجود دارد و شاید فقط یک تیم در مسابقات فصل 1398 لیگ‌های باشگاهی کشور داشته باشد.

 

تیراندازان قم مورد توجه تیم‌های مطرح ایران

اتفاق عجیب این است که اگر هیأت‌ تیراندازی استان قم قرار باشد یکی از دو تیم لیگ برتری مردان و زنان هیأت‌ تیراندازی قم را حفظ کند باید تمام شرایط را سنجیده و بهترین تصمیم را بگیرد، زیرا اگر مانند سال گذشته تیراندازان تیم مردان قم در تیم‌های دیگر عضویت داشته باشند، اولویت با بانوان خواهد بود، هر چند تیراندازان تیم بانوان قم به وسطه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در سال‌های اخیر به ویژه لیگ سال 1397 داشته‌اند، از تیم‌های مطرح تیراندازی ایران پیشنهاد دارند.

 

متقیان‌نژاد: نمی‌توانیم به شکل دلخواه فعالیت کنیم

دبیر هیأت‌ تیراندازی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: در مورد وضعیت سالن تیراندازی شهید زین‌الدین نیز بسیار زیر فشار هستیم و به شکل دلخواه نمی‌توانیم در این سالن فعالیت کنیم زیرا از طرف علاقمندان برای حضور در این سالن به دلیل موقعیت مکانی نامناسب آن استقبال نمی‌شود.

محمدجواد متقیان‌نژاد تصریح کرد: در استان قم علاقمندان به رشته تیراندازی پرتعداد هستند و هر روز حداقل چهار یا پنج نفر با من تماس می‌گیرند و آدرس باشگاه و وضعیت فعالیت رشته تیراندازی را جویا می‌شوند ولی وقتی نشانی سالن را می‌پرسند از این تعداد نفر شاید تنها یک نفر به سالن تیراندازی منطقه نوبهار مراجعه کند.

 

قول استاندار قم و رئیس فدراسیون برای رفع مشکلات تیراندازی

وی یاد آور شد: از روزی که رسول منعم مدیر کل ورزش و جوانان استان قم شده حداقل چهار جلسه با ایشان داشته‌ایم، حتی یک جلسه با حضور رئیس فدراسیون تیراندازی در دفتر استاندار برگزار شد که قول دادند سالن تیراندازی مجموعه ورزشی میثم که سه سال از تعطیلی اجباری آن می‌گذرد، دوباره بازگشایی شود و به صورت تخصصی برای فعالیت‌های تیراندازی قم تجهیز شود.

دبیر هیأت‌ تیراندازی استان قم با بیان اینکه اگر تیراندازی از این مشکلات خلاصل شود ظرفیت کسب سهمیه المپیک را دارد، در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم این اتفاق هم هر چه زودتر محقق شود به ویژه اینکه مدیر کل جدید ورزش و جوانان نسبت به مدیران گذشته نگاه بهتری به رشته تیراندازی دارد.