کد خبر ۷۵۰۳۲ ۶۳۷ بازدید انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸
ذوالنور از موضع‌گیری روحانی انتقاد کرد

نمی‌گویم رئیس‌جمهور به خارجی‌ها کد داد، ولی آنها که باید ، موضوع را گرفتند + فیلم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت گفت: وقتی آقای رئیس جمهور چنین حرفی می‌زند طرف غربی و آمریکایی سوءاستفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «سلام، صبح بخیر»، گفت: رئیس جمهور فی البداهه بدون هیچ مقدمه‌ای اعلام کرد که اگر امریکا بخواهد پرونده ما را به شورای امنیت انتقال دهد ما به شدت برخورد می‌کنیم.

انتقاد از موضع گیری رئیس جمهور مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت

وی افزود: آقای رئیس جمهور چه کسی قرار است پرونده ما را به شورای امنیت ببرد؟ نمی گویم اینجا کدی داده می‌شود اما آن کسی که باید مطلب را بگیرد، متوجه موضوع خواهد شد.

ذوالنور تصریح کرد: وقتی آقای رئیس جمهور چنین حرفی می‌زند طرف غربی و آمریکایی سوءاستفاده می‌کند و تصور می‌کند ایران حق ندارد تعهدات برجامی خود را کاهش دهد و اگر در این مسیر قرار گرفت ما ایران را تهدید به ارسال پرونده آنها به شورای امنیت خواهیم کرد تا ایران مجدداً به برجام بازگردد و محدودیت‌ها را بپذیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزیر امور خارجه ما حرف‌های جدیدی می‌زند که سر و صدا هم کرده است، اظهار داشت: باید دوستان موضع بگیرند و اجازه ندهند که مقامات داخلی برخی موضوعات را به گونه‌ای مطرح کنند که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس در خصوص منتشر کردن تصاویر ایران برای دور زدن تحریم‌ها گفت: رسانه ملی در جهت امیدبخشی به مردم این مطلب را بیان کرده و سر و رازی در این زمینه وجود نداشته است و چیزی پوشیده نبوده که صدا و سیما آن را افشاء کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: به حول و قوه الهی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ بن بستی در کشور ما وجود ندارد. به مردم عزیز با اطلاع اطمینان می‌دهم که ایران کانال‌های متعددی برای صادرات نفت در دنیا دارد.

آمریکا خرید نفت توسط ۸ کشور را شُل کرد

ذوالنور تصریح کرد: آنالیز و ترکیب نفت ایران به شکلی است که چندین پالایشگاه در دنیا تنها می‌توانند با نفت ایران کار کنند و اگر نفت ما را نخرند، پالایشگاه‌هایشان از مدار تولید خارج می‌شود و لذا مجبورند نفت ما را بخرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترامپ مجبور شد معافیت‌های نفتی ۸ کشوری را که تمدید نکرده بود، به علت برخی مشکلات شُل کند.

وی ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب در مسیرهای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت استاد شده ایم و اگر محموله نفتی را دولت اعلام کرده است مشکلی برای ما ایجاد نخواهد شد.

ذوالنور گفت: تلاش داریم در اصلاحیه ای که به بودجه سال ۹۸ می زنیم، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را صفر کنیم که اگر طرف‌های غربی و آمریکایی، فروش نفت ایران را صفر هم کردند، مشکلی برای ما ایجاد نشود.

تمرکز درآمدهای نفتی ایران در اینستکس خطرناک است / ‏تجربه‬ دست اندازی های آمریکا در حساب‌های ایران

وی در خصوص اینستکس نیز تصریح کرد: اینستکس اگر تمام روابط اقتصادی را که در قالب برجام برای ما تعریف شده است را اجرایی کند، ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر بخواهد تمرکز پول ما در اینستکس باشد و خرید به اختیار ایران نباشد یعنی ما را مهجور فرض کنند و اختیاری برای ما قائل نباشند، قطعاً غلط است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مدیریت درآمدهای نفتی ایران باید در اختیار جمهوری اسلامی باشد تصریح کرد: اگر طبق اینستکس بخواهند تمام درآمدهای نفتی ایران را در اینستکس متمرکز کنند بدین معناست که دشمنان تلاش دارند منابع مالی و خریدهای ما را کنترل کنند.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس افزود: دشمنان تلاش دارند درآمدهای نفتی ایران را در حسابی متمرکز کنند تا آمریکا به بهانه‌های مختلف بتوانند حساب‌های ایران را ببندند و یا در منابع ایران دست اندازی کنند که همچنان تجربه آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود با برجام مدیریت منابع مالی ایران و خرید نوع کالا در اختیار ایران باشد. محدود کردن اینستکس به غذا و دارو، توهین به ملت ایران است. کشورهایی که جنایت جنگی انجام می‌دهند، غذا و دارو در آنجا تحریم نیست.

ذوالنور تصریح کرد: برجام ما را به جایی رسانده که به شأن ملت ایران توهین شده است.