کد خبر ۷۵۰۷۰ ۳۲۸ بازدید انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
خطیب نمازجمعه امروز قم:

اروپا قدمی در مسیر تحقق برجام برنداشت

آیت الله حسینی بوشهری خروج آمریکایی‌ها از برجام را مورداشاره قرارداد و گفت: انتظار مسئولان جمهوری اسلامی این بود که کشورهای اروپایی حق و خواسته ایران را برآورده کنند، درحالی‌که حتی یک‌قدم در راستای اهدافی که برجام به خاطر آن نوشته شد، برنداشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌ بوشهری ظهر امروز در خطبه‌های این هفته مصلی قدس، یکی از مباحث مهم و اساسی را معیار‌ها و شاخص‌های تشخیص معروف از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی که نتیجه آن اجرای عدالت در فضای جامعه دینی باشد این رفتار عین معروف بوده و هرگونه سیاست‌گذاری که برخلاف عدالت اجتماعی باشد مصداق بارز منکر است.

امام‌جمعه قم بیان کرد: نوعاً همه ما خواهان اجرای عدالت اجتماعی در جامعه هستیم، حتی کسانی که پایبند به اجرای عدالت اجتماعی نیستند هم آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌ بوشهری ظهر امروز در خطبه‌های این هفته مصلی قدس، یکی از مباحث مهم و اساسی را معیار‌ها و شاخص‌های تشخیص معروف از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی که نتیجه آن اجرای عدالت در فضای جامعه دینی باشد این رفتار عین معروف بوده و هرگونه سیاست‌گذاری که برخلاف عدالت اجتماعی باشد مصداق بارز منکر است.

امام‌جمعه قم بیان کرد: نوعاً همه ما خواهان اجرای عدالت اجتماعی در جامعه هستیم، حتی کسانی که پایبند به اجرای عدالت اجتماعی نیستند هم در این رابطه ابراز علاقه‌مندی می‌کنند.

وی با بیان موانع و عوامل به‌منصه ظهور نرسیدن عدالت اجتماعی در جامعه گفت: همه باید تلاش کنیم تا این موانع را از پیش پای جامعه برداریم تا شاهد اجرای عدالت اجتماعی در جامعه باشیم. در این رابطه ابراز علاقه‌مندی می‌کنند.

وی با بیان موانع و عوامل به‌منصه ظهور نرسیدن عدالت اجتماعی در جامعه گفت: همه باید تلاش کنیم تا این موانع را از پیش پای جامعه برداریم تا شاهد اجرای عدالت اجتماعی در جامعه باشیم.

حسینی‌بوشهری بخشی از موانع اجرای عدالت اجتماعی را مرتبط با کارگزاران و بخشی را مرتبط با مردم دانست و تأکید کرد: نخستین مانع در رابطه با حاکمان، مدیران و کارگزاران این بوده که مدیران جامعه گاهی تحمل شنیدن حرف حق را ندارند و همین مسئله سبب آشنا نشدن مدیران جامعه با مسائل واقعی جامعه می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری منطق حضرت علی (ع) در رابطه با اجرای عدالت اجتماعی را مورداشاره قرار داد و گفت: جان کلام امیرالمومنین (ع) این بوده که در گفتن حق و مشورت با من نسبت به عدالت با من رودربایستی نداشته باشید بنابراین آن حضرت به جامعه تحت حاکمیتش می‌فرمایند که آنچه را می‌دانید با من درمیان بگذارید تا در رابطه با آن مسائل بتوانم بهترین تصمیم را بگیرم.

وی دومین مانع اجرای عدالت را برتر دیدن مدیران جامعه از دیگران عنوان و تصریح کرد: اجرای عدالت اجتماعی باید از خود مسئول شود تا به کف جامعه و فضای جامعه منتقل شود.

امام‌جمعه قم در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته مصلی قدس، فرارسیدن دهه کرامت را تبریک و تهنیت گفت و افزود: امیدواریم زندگی و مرگمان در مسیر زندگی و مرگ حضرت محمد (ص) و آل او باشد.

حسینی بوشهری پاداش زیارت کریمه اهل‌بیت (س) را مورداشاره قرار داد و افزود: عارفاً بحق‌ها به معنای معرفت صحیح و درست بوده و نباید صرفاً لقلقه زبان باشد.

وی با اشاره به‌روز تجلیل از امامزادگان گفت: هر امامزاده‌ای در هر نقطه‌ای یک قرارگاه فرهنگی است، مسئولان این بقاع متبرک را به‌گونه‌ای ساماندهی کنند که مردم بتوانند با این بقاع متبرک آشنا شوند.

امام‌جمعه قم با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با کارگزاران حج گفت: حج از ارکان عزت اسلامی است، اشدا علی الکفار، رحما بینهم و پرداختن به عبادت سه مسئله‌ای هستند که باید در حج هر سه مورد تأکید قرار بگیرد.

حسینی بوشهری بیان کرد: برای آنکه صفوف امت اسلامی بزرگ جلوه کند باید حاجیان ایرانی هم در این صفوف شرکت کنند، همچنین باید حاجیان و زائران از فضای معنوی و بسیار مهم مسجدالحرام و سایر امکنه متبرکه استفاده کنند و میزبانان زائران هم باید به وظیفه خود ازنظر حفظ امنیت حجاج انجام دهند.

وی با اشاره به سالروز سقوط هواپیمای جمهوری اسلامی توسط آمریکا گفت: اگر بخواهیم پرونده جنایات آمریکا را ورق بزنیم، شاید هفته‌ای و ماهی نبوده که شاهد جنایتی از ناحیه آمریکا نباشیم. ما حادثه ششم تیر، هفتم تیر، یازدهم و دوازدهم تیر را داریم که یا مستقیماً توسط آمریکا اتفاق افتاده و یا توسط ایادی‌اش رخ‌داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آمریکا با این جنایات، ملل دیگر را متهم کرده و هزاران مشکل و مصیبت برای بشریت امروز، این سردمدار استکبار در حال ایجاد است.

حسینی‌بوشهری خروج آمریکایی‌ها از برجام را مورداشاره قرار داد و گفت: انتظار مسئولان جمهوری اسلامی این بود که کشور‌های اروپایی حق ایران و خواسته ایران را برآورده کنند، درحالی‌که حتی یک‌قدم در راستای اهدافی که برجام به خاطر آن نوشته شد برنداشتند درنتیجه ایران اسلامی با توجه به بند ۳۶ تصمیم گرفت که به‌صورت کلی یا جزئی از تعهدات داده‌شده بکاهد و یا انجام ندهد.