کد خبر ۷۸۴۴۷ ۳۶۹ بازدید انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۴
گام به گام با اربعین/

از فرار دستگاه‌ها از پذیرش مسئولیت در اربعین تا پیش‌بینی حضور 500 هزار زائر در قم

ستاد هماهنگی مراسم اربعین قم برگزار و ضمن انتقاد از برخی دستگاه‌ها برای فرار از پذیرش مسئولیت‌ها، از پیش‌بینی حضور و خدمت‌رسانی به 500 هزار زائر اربعینی در قم خبر داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، ستاد هماهنگی مراسم اربعین شهرستان قم با حضور مرتضی حیدری فرماندار و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد.

فرماندار قم در این جلسه از سید داود حاجی حسینی بخشدار مرکزی قم به‌عنوان مسئول پشتیبانی کمیته اجرایی اربعین خبر داد و از وی خواست خدمات شایسته زائرین اربعین را با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها فراهم آورد.

بخشدار مرکزی قم نیز با اشاره به اینکه سه‌سال در عناوین مختلف در خدمت قرارگاه بودیم و این تجربه نشان داده کارهایی خوب انجام می‌شود که مردم در میدان باشند، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مردمی و فرهنگ‌سازی در خدمت به زائرین یکی از کارهای لازم در اربعین بوده که باید قم را الگوی خدمات زائری کند.

دانشگاه علوم پزشکی دارو نمی‌دهد؛ پزشکان همکاری نمی‌کنند

حاجی حسینی با انتقاد از اینکه سال قبل دارو و پزشک کم داشتیم و از ظرفیت خیرین استفاده کردیم،‌ تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی سال قبل دارو نداد و امسال هم نمی‌دهد؛‌ همان‌طور که در سال نخست به‌هیچ عنوان همکاری نداشتند و پزشکان نیز در سال بعد همکاری لازم را صورت ندادند.

مسئول پشتیبانی کمیته اجرایی اربعین شهرستان قم با تأکید بر اینکه کاهش هزینه زائرین در حمل‌ونقل درون‌شهری باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد، عنوان کرد: بهتر است علاوه بر تعهد دستگاه‌ها از ظرفیت مردم استفاده کنیم و تاکسی صلواتی برای زائرین اربعین برپا شود.

رئیس هیئت‌مدیره قرارگاه مردمی اربعین قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از سه هفته گذشته با هماهنگی شورای تأمین، اقدامات اجرایی مصلی شروع‌شده است، اظهار داشت: تجهیزات لازم مستقر و از دیشب پذیرایی از زائرین شروع‌شده است.

دستگاه‌های اجرایی از مسئولیت فرار می‌کنند

رضا حافظی با انتقاد از عدم اجرای وعده دستگاه‌های خدماتی، اضافه کرد: 70 درصد امکانات لازم آماده بوده اما هنوز دستگاه‌های استان، بهداشت و درمان، هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی  نیامده‌اند و سپاه برای چهار روز تغذیه زائرین را تأمین کرده است که با خیرین صحبت شده تا در این زمینه به ستاد کمک کنند.

وی با انتقاد از فرار از مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی، تأکید کرد: ذاتاً مسئولیت برعهده دستگاه‌هاست. باید مسئولین پای‌کار باشند و برای رفع کمبودها تلاش شود.

رئیس هیئت‌مدیره قرارگاه مردمی اربعین قم از تحویل گیری امامزاده جمال و همکاری اداره کل اوقاف خبر داد و یادآور شد: این مکان، ظرفیت خیلی خوبی است و اگر در مصلی دچار مشکل شویم قطعاً مناسب پذیرایی از زائرین است.

حافظی از وجود 2 هزار خادم اربعین در این قرارگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: نسبت به درخواست مترجم در حوزه اطلاع‌رسانی و راهنمایی زائرین نیز 150 مترجم در این ستاد وجود دارد که به دستگاه‌های خدماتی معرفی خواهند شد.

اعزام 5 هزار مبلغ آموزش‌دیده جهت مقابله با نحله‌های انحرافی

نماینده سازمان تبلیغات نیز در این نشست با اشاره به همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه‌المصطفی، اظهار داشت: 5 هزار مبلغ نخبه به مراسم اربعین امسال اعزام می‌شوند و به‌ویژه در خاک عراق با تسلط بر نحله‌های شیرازی‌ها یا همان تشیع انگلیسی و جریان احمدالحسن و جریاناتی در کرمانشاه به مقابله با این انحرافات خواهند پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری نیا از روحانیونی آموزش‌دیده خبر داد که به‌ویژه جامعه المصطفی با 1000 متخصص به عرصه اربعین خواهند آمد و ادامه داد: آموزش‌ها در چهار محورِ قرآن، سنت، سیره و سیر تاریخی صورت گرفته است که با سند حرف بزنند و این کار را سازمان تبلیغات با هماهنگی قرارگاه به‌صورت کاروانی انجام خواهد داد.

اعزام 50 موکب برای کار فرهنگی در مراسم اربعین

همچنین نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ستاد با بیان اینکه رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین، بعثه مقام معظم رهبری است، افزود: بیش از 8 جلسه با حضور موکب داران با آموزش‌های عقیدتی و آموزش زبان عربی انجام‌شده است و از 90 موکبِ مجوزدار، 50 موکب برای کار فرهنگی به مراسم اربعین اعزام می‌شوند.

علی مسگری از آموزش تخصصی 300 نفر در حوزه علمیه خواهران برای اربعین خبر داد و تأکید کرد: طلاب آموزش‌دیده با 4 زبان در مراسم اربعین حضور خواهند داشت و حرم مطهر، جمکران، ستادهای شهرداری، سپاه و جامعه‌الزهرا در فعالیت‌های فرهنگی شهر قم به ایفای نقش خواهند پرداخت.

پیش‌بینی اسکان و خدمات به 500 هزار در اربعین امسال

مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم نیز در سخنانی به چهارمین سال تشکیل قرارگاه مردمی اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: سال 95 حدود 67 هزار زائر، سال 96، حدود 72 هزار زائر، سال 97، حدود 121 هزار زائر در قم،‌ اسکان و پذیرایی شدند و برای امسال نیز بیش از 500 هزارنفر پیش‌بینی می‌شود.

مهدی قربانی کرم از پیگیری حسینیه‌ها، مساجد و تکایا به‌عنوان دیگر اماکن اسکان زائرین اربعین خبر داد و افزود: مصلی به‌عنوان مقر مرکزی با ظرفیت 9 هزارنفر تدارک دیده‌شده است و اسکان دو کاروان از شب گذشته شروع‌شده که تا 10ربیع‌الاول نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از پیگیری برق، و فاضلاب مصلی خبر داد و گفت: بیمه زائرین اربعین در مصلی نیز در دستور کار قرار دارد که معاون امور زائرین استانداری نیز قول‌هایی در این زمینه داده‌اند.