کد خبر ۷۸۵۲۸ ۱۸۴ بازدید انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۳

حبس جایگزین بهترین روش برای پیشگیری و کاهش جرم کودکان است

معاون فرهنگی دادگستری استان قم استفاده از قضات مجرب برای کودکان را بسیار مهم بیان کرد و گفت: استفاده از مشاوره، استفاده از حبس جایگزین و کانون اصلاح و تربیت که توجه زیادی به مباحث آموزشی داشته ابزار کاهش جرم و پیشگیری هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالمجید یزدی در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان اینکه کودک معصوم بوده و خداوند ساختار ظاهری او را زیبا خلق کرده است، اظهار داشت: خداوند فرمود که ظاهر شما را نیکو آفریدم، همان‌طور که صورت شما را زیبا آفریدم شما کودکانتان را خوب تربیت کنید.

وی با اشاره به برخی تأثیرات بر روی روح و روان کودکان افزود: ژنتیک، انتخاب همسر و مادر برای فرزند و همچنین لقمه‌ حلال و یا حرامی که کودکان می‌خورند تأثیرات زیادی روی کودک دارد.

معاون فرهنگی دادگستری استان قم ادامه داد: در فرمان‌ها دینی نیز آمده است که در هفت سال اول توجه به شخصیت کودک، در هفت سال دوم باید به کودک آموزش داده شود و در هفت سال سوم زندگی مشاور خوبی برای آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه کاری نکنیم که پاهای زمینی بزرگ‌شده و بال‌های آسمانی فرد کوتاه شود، خاطرنشان کرد: طبق گفته پیامبر(ص) باید اسم نیکو برای کودک گذاشته‌شده و او را موردتکریم قرار دهیم، همان‌طور که می‌بینیم در اسلام توجه به کودکان بسیار سفارش شده است.

یزدی توجه به کودک را یکی از مهم‌ترین تأکیدات ائمه اطهار(ع) برشمرد و گفت: پیامبر(ص) با بازی با کودکان اسلام را به آن‌ها می‌آموخت، همچنین پیامبر(ص) در آخرین لحظات عمر خود تأکید بر مراقبت از زیردستان داشتند و این کودکان نیز زیردستان ما بوده و نباید ظلمی متوجه آن‌ها بشود.

وی استفاده از قضات مجرب برای کودکان را بسیار مهم بیان کرد و گفت: استفاده از مشاوره، استفاده از حبس جایگزین و کانون اصلاح و تربیت که توجه زیادی به مباحث آموزشی دارد ابزار کاهش جرم و پیشگیری هستند، درزمینهٔ کودک 10 درصد پلیس،20 درصد مجامع قضایی و مشارکت مردم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودک70 درصد است.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) فرمود پنج چیز از کودک یاد بگیریم  و آن رقت قلب، عدم تکبر، عدم دغدغه برای فردا، عدم کینه کشمکش و عدم دل‌بستگی به دنیاست.