کد خبر ۷۸۶۴۴ ۲۰۹۷ بازدید انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
اظهارات ضد و نقیض مسئولین درباره ثبت نام در سامانه سماح:

ثبت نام در سامانه سماح! اختیاری یا اجباری!؟

مدیرکل عتبات حج و زیارت کشور می‌گوید ثبت‌نام درسامانه سماح جهت حضور در مراسم زیارت اربعین حسینی، اجباری نیست؛ این در حالی است که رییس سازمان حج و زیارت استان قم ضمن شایعه نامیدن این‌گونه اظهارات، ثبت‌نام در این سامانه را اجباری خواند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، درحالی که مدیرکل عتبات حج و زیارت کشور می‌گوید ثبت‌نام درسامانه سماح جهت حضور در مراسم زیارت اربعین حسینی، اجباری نیست؛ رییس سازمان حج و زیارت استان قم ضمن شایعه نامیدن این‌گونه اظهارات، ثبت‌نام در این سامانه را اجباری خواند!

«مهدی صالحی» مدیرکل حج و زیارت استان قم در گفتگو با صدا و سیمای قم با رد برخی شایعات مبنی بر اجباری نبودن ثبت نام در سامانه سماح، اظهار داشت: "ثبت نام در این سامانه برای سفر اربعین الزامی است."

این درحالی است که حجت‌الاسلام «صحبت‌الله رحمانی»، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت کشور پیش از این گفته بود: "نام‌نویسی در سامانه سماح اجباری نیست اما از تمامی زائران حسینی می‌خواهیم قبل از سفر به پیاده‌روی اربعین در این سامانه نام‌نویسی کنند، تا در عراق دچار مشکل نشوند."

سامانه سماح، طرحی است که به منزله قرار گرفتن زائرین زیارت اربعین حسینی، تحت پوشش خدمات بیمه ای و درمانی در داخل خاک عراق در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس حج و زیارت خراسان رضوی: "اگر زوار بدون ثبت نام در سامانه سماح راهی کشور عراق شوند ریسک بسیار بزرگی را انجام داده اند؛ چون با ثبت نام در این سامانه و پرداخت مبلغ 22 هزار تومان خود را بیمه کرده و خدای نکرده در صورت بروز حادثه هم هلال احمر موظف است که به آنها خدمات دهد و هم اینکه می توانند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت نمایند. به هیچ عنوان خروج زوار بدون ثبت نام در سامانه را تایید نمی کنم."

هرچند ثبت نام در سامانه سماح به سبب خطرات در طول مسیر و اصل «احتیاط شرط عقل است» ضروری است اما پیش از این اظهارات نیز، طرح «اجباری» بودن آن، انتقاداتی را به دنبال داشته است.

در همین زمینه امام جمعه شهر مرزی «مهران»، ضمن اخاذی دانستن طرح سامانه سماح، گفته بود: "عنوان بیمه گرفته می شود، چرا اجباری شده این باید اختیاری باشد برای زوار چرا در طول سال از زوار گرفته نمی‌شود، ما در طول سال مثل شعبان و عرفه و... زائر داریم چرا فقط اربعین اینکار انجام می‌شود!؟ اگر این اسمش اخاذی از زائر امام حسین نیست؛ پس چیست!؟"