کد خبر ۸۰۰۱۷ ۷۴۲ بازدید انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۰
همزمان با اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی

پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در قم به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی همراه با اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در قم برگزار شد.


چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی عصر پنجشنبه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم به کار خود پایان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) به عنوان سخنران اصلی در این نشست حضور داشت. وی انقلاب را مایه برکات و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و از جمله در علوم انسانی دانست و گفت: البته این ظرفیت‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی مغفول مانده است.
وی با‌اشاره به برکات بی‌شمار انقلاب اسلامی بیان داشت: آنچه مربوط به ما طلبه‌ها می‌ شود توجه به تحول عظیمی است که در حوزه‌های علمیه در همکاری با محافل علمی کشور و مراکز علمی و پژوهشی و حتی مراکز علمی جهانی در طول این مدت برقرار شده و استفاده‌های متقابلی بین داخل و خارج صورت گرفته که این هم برکات بیشماری داشته است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم با‌اشاره به مطالعه الگوهای رفتاری در حوزه اقتصاد اسلامی با رویکرد کلان به تشریح فعالیت‌های خود در عرصه اقتصاد اسلامی پرداخت.
برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با‌اشاره به ضرورت توجه به روش و داشتن بصیرت در اسلامی سازی علوم انسانی، تصریح کرد: اگر یک علم یا یک نهاد با تمام اضلاع و ارکان اسلامی سنجیده شود، می‌توانیم به نتیجه درست برسیم.
در ادامه این مراسم آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس‌پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با بیان اینکه مبانی، موضوع، مسایل، منهج و غایت، پنج عنصر رکنی علم هستند، گفت: علوم انسانی در همه مکاتب روی یک سنخ مبانی مبتنی نیست و مبانی هر مکتبی، در پیش انگاشته‌ها متفاوت است.
همچنین، عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در این مراسم از ارسال 450 چکیده مقاله و 363 مقاله به دبیرخانه این کنگره و همچنین شرکت نزدیک به 700 استاد حوزه و دانشگاه در این کنگره خبرداد.
همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، مراسم اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله مصباح یزدی نیز برگزار شد.
کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی، آیت‌الله علی اکبر رشاد در رشته فلسفه و روش شناسی علوم انسانیِ اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در رشته اقتصاد اسلامی را شایسته دریافت جایزه و استاد عثمان باکار از کشور مالزی به خاطر تألیف آثار علمی ارزشمند و ارائه دیدگاه‌های ممتاز و اثرگذار در عرصه فلسفه علم دینی را شایسته تقدیر دانست.
فرزاد جهانبین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی نیز در این مراسم از شناسایی و تجمیع فعالیت‌های 100 صاحب نظر در عرصه علوم انسانی اسلامی خبرداد و گفت: در هر دوره یک یا دو نفر از این تعداد معرفی و تجلیل می‌شوند.