کد خبر ۸۰۱۲۰ ۷۹۸ بازدید انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۹

قم|"زبان هنر" مؤثرترین ابزار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: زبان هنر،مؤثرترین ابزار در پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی است.

- اخبار استانها -

سید موسی حسینی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم ، با اشاره به اهمیت ورود هنرمندان به عرصه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و پیشگیرانه درصدد فرهنگ‌سازی است.

وی بابیان اینکه حمایت از برنامه‌ها در مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از رویکردهای مهم فرهنگی این اداره کل است، ابراز کرد: پیشگیری عنصر مهمی در سلامت جامعه بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در جهت پیشگیری از معضلات و آسیب‌ها در جامعه دارای وظیفه و رسالت مهمی هستند و باید از ظرفیت‌های موجود در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از معضلات استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: در مسیر فرهنگ‌سازی باید به تبیین مسائل ازنظر شرع، قانون و عرف جامعه بپردازیم و به‌ویژه جوانان را با تبعات و آثار مخرب آسیب‌های اجتماعی آشنا کنیم.

حضور چهار اثر مرکز مستند حوزه هنری در جشنواره «سینماحقیقت»علی وزیریان: هنرهای تجسمی را رها نکرده‌ام؛ مشغول سینما شده‌اموزیر ارشاد خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد

وی زبان هنر را مؤثرترین ابزار در پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: در این موضوع اداره کل ارشاد، از آثار هنری و حضور هنرمندان به مسائل پیشگیرانه و رفع معضلات حمایت می‌کند.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات و آسیب‌های جدی که گریبان جامعه را گرفته اعتیاد است و اعتیاد، ریشه در مصرف سیگار دارد، بر‌اساس آمار اعلام‌ شده 98 درصد معتادان، در ابتدا سیگاری بودند و سیگار را نخستین قدم برای ورود به اعتیاد می‌دانند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن قم به‌عنوان شهر بدون دخانیات افزود: با توجه به برنامه جهانی، قم شهر بدون دخانیات، باید ظرفیت‌های لازم را فراهم کرد و با اجرای منظم طرح به این نقطه مطلوب به معنای واقعی دست‌یافت و در زمان‌بندی مشخص در تحقق برنامه، بتوان مصرف سیگار را به‌طور چشمگیری میان شهروندان کاهش داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: رابطه مهمی میان عرضه و تقاضا وجود دارد و تا زمانی که در جامعه، برای مصرف دخانیات و سیگار تقاضا وجود داشته باشد نمی‎توان به‌طورجدی مانع از عرضه شد، پس باید با فرهنگ‌سازی و آموزش و ارتقای آگاهی، سطح تقاضای دخانیات و سیگار را در جامعه پایین آورد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی که رابطه مستقیمی با حضور ارباب‌رجوع در بدنه اداری خوددارند باید آموزش و فرهنگ‌سازی را به‌طور مستقیم در ارتباط با مراجعه‌کنندگان موردتوجه قرار دهند و با ابزارهای مختلف و با زبانی ساده، مضرات و آسیب‌های مصرف سیگار را تبیین کنند.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزش باید از سنین پایین‌تر برای پیشگیری از آسیب‌ها آغاز شود بهتر است، درباره آموزش و پیشگیری در مدارس از طریق آموزش‌وپرورش وارد شد و دراین‌باره برنامه‌ریزی کلانی را عملیاتی کرد.

وی بابیان اینکه وجود مراکز متعدد عرضه دخانیات و سیگار یکی از عوامل مهمی در جذب جوانان به سمت سیگار است،یادآور شد: نباید در مناطقی که ازنظر واحد صنفی در عرضه سیگار اشباح شده مجوز دیگری صادر کرد، چراکه صدور مجوز نیز سازوکارهای خود را داشته و باید بر اساس آن به صدور مجوز پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد:گاهی شاهد هستیم در خیابان و محدوده‌ای از شهر،12 تا 15 واحد صنفی در عرضه دخانیات فعال است و این امر می‌تواند تبلیغی برای سیگار و دخانیات باشد.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی خود در 5 سال اخیر، توجه جدی به کاهش مصرف دخانیات داشته است و در همه موضوعات برنامه‌های هنری حتی دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های انقلابی، مسئله آسیب‌های سیگار و اعتیاد و آشنایی جوانان با این آسیب‌ها را موردتوجه قرار داده است.

حسینی کاشانی تأکید کرد: در طراحی برنامه‌ها در پیشگیری از مصرف سیگار، باید طرح دارای مشخصاتی چون منظم بودن و دقیق بودن و مستمر بودن باشد و از اجرای طرح‌های شتاب‌زده و مقطعی پرهیز شود تا به نتیجه مطلوب دست‌یابیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یادآور شد: همچنین در آموزش باید به سراغ مهدهای کودک و مدارس برویم و از مبدأ و ریشه آغاز کنیم تا بتوانیم برای 10 تا 15 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.