کد خبر ۸۰۲۱۳ ۵۸۸ بازدید انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۲

موسسات خیریه حل مشکل نیازمندان را به تاخیر نیاندازند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در جشن ولادت امام حسن عسکری (ع) و در جمع ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت در مسجد امام حسن عسکری (ع) قم، راه انداختن کار مردم و همچنین حل مشکلات و گرفتاری‌های آنان را یکی از ویژگی‌های بسیار مهم مؤمنین حقیقی خواند و بیان داشت: ابوهاشم جعفری به عنوان یکی از یاران خاص ائمه معصومین (ع) که محضر پنج امام یعنی امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام‌هادی (ع)، امام حسن عسکری (ع) و همچنین حضرت بقیت الله الاعظم (عج) را درک کرده است، بیان می‌دارد که روزی در نزد امام حسن بن علی العسکری (ع) بودم و ایشان فرمودند ای اباهاشم! بر بالای  یکی از درهای بهشت عنوان «بابُ المَعروف» نوشته شده و تنها کسانی از این در وارد بهشت می‌شوند که کار مردم را راه می‌اندازند و به حل مشکلات آنان کمک می‌کنند.

وی همچنین به سیره امامان معصوم (ع) در این موضوع اشاره کرد و افزود: در روایات معصومین (ع) توصیه شده که کار خیر باید با سه ویژگی همراه باشد که یکی از آن‌ها تعجیل در انجام کار خیر است؛ در حالی که متأسفانه امروز در جامعه می‌بینیم که حتی برخی مؤسسات خیریه هم در راه انداختن کار نیازمندان کوتاهی می‌کنند و آنان را معطل نگه می‌دارند.

حسینی قمی کوچک شمردن کار خیر انجام شده از سوی فرد انجام دهنده را یکی دیگر از این سه ویژگی دانست و گفت: ویژگی سوم هم این است که کار خیر باید در خفا و با حفظ آبروی فردی که به او کمک می‌شود همراه باشد.

 

شب‌های بلند زمستانی بهار مؤمنان است

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان برخی ابعاد سیره عِبادی امام حسن عسکری (ع) تصریح کرد: این شب‌ها، شاهد شب‌های بلند  پاییزی و زمستانی هستیم ک به تعبیر روایت پیامبر اعظم (ص)، شب‌های بلند زمستانی، بهار مؤمنان است، چراکه مدت زمان زیادی را برای مناجات و خلوت با خدا فرصت دارند، از این رو باید به جوانان عزیز هم یادآور شویم که در این شب‌ها، حداقلی از زمان خود را به جای تضییع وقت در فضای مجازی یا بازی کردن و فیلم و فوتبال دیدن، به عبادت و تهجّد بگذرانند، در عین حال که روزهای کوتاه این ایام هم برای روزه‌های مستحبی یا قضای روزه‌های واجب، زمانی بسیار مناسب است.

وی اضافه کرد: چندی پیش یکی از جوانان عزیز به بنده اشکال می‌کرد که مگر امام رضا (ع) بیکار بوده اند که شما می‌فرمایید آن حضرت در هر سه روز، یک ختم قرآن می‌کردند. به او گفتم ختم قرآن در سه روز، یعنی خواندن روزی ده جزء قرآن که حداکثر سه ساعت زمان می‌بَرَد، یعنی آن حضرت اگر یک ساعت صبح، یک ساعت ظهر و یک ساعت در شب قرآن می‌خواندند می‌توانستند قرآن را در سه روز ختم کنند، در حالی که این امر در زندگی امروز و روزگار ما عجیب می‌نماید، چراکه نظم نداریم و با تضییع وقت در فضای مجازی و مانند آن، فکر می‌کنیم که زمانی برای عبادت و قرآن خواندن و مانند آن نیست.

 

ائمه معصومین (ع) از شیعیان قم انتظارات ویژه ای داشته اند

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه قم را مرکز نشر معارف دین به سرتاسر عالَم خواند و با اشاره به توقع ویژه امامان معصوم (ع) از شیعیان قم، بر اهمیت تبلیغ و برپایی مناظرات در حوزه علمیه قم تأکید کرد.

وی در عین حال بیان کرد: اگرچه امروز حوزه‌های علمیه و بویژه حوزه علمیه قم سد بزرگی در برابر نفوذ فرهنگی دشمن است، اما تردیدی هم نیست که فعالیت‌های تبلیغی حوزه‌ها باید همسان با تبلیغات کمّی و کیفی دشمنان دین، گسترش پیدا کند.

 

هشتم ربیع الثانی نباید تحت الشعاع دهم ربیع الثانی قرار گیرد

حسینی قمی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت بزرگداشت سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع)، از آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) خواست تا در سال‌های آینده، تبلیغات مربوط به مراسم روز دهم ربیع الثانی یعنی روز بزرگداشت و تکریم حضرت کریمه اهل بیت (ع) را به بعد از هشتم ربیع الثانی موکول کنند تا جشن سالروز ولادت امام یازدهم (ع) تحت الشعاع مراسم بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه (س) قرار نگیرد.

انتهای پیام/2258*40