کد خبر ۸۲۳۴۷ ۶۸۷ بازدید انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵

کاندیداهای انتخابات بر اقدامات حامیان خود نظارت کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نزدیک شدن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از جمله مواردی که نامزدهای انتخاباتی باید در ایام تبلیغات همواره مد نظر داشته باشند خودداری از هرگونه تخریب بر ضد دیگر کاندیداها است چرا که این عمل هم از نظر فرهنگی و هم از نظر انسانی صحیح نیست و فضای انتخابات را نیز ملتهب می‌سازد.

وی با بیان اینکه باز شدن راه تخریب کاندیدا در فضای تبلیغاتی آرامش جامعه را به هم می‌زند اضافه کرد: وقتی یک گروه، گروه دیگر یا فردی که مطلوب جمعی دیگر است را تخریب کند فضا را به سمت ناآرامی پیش می‌راند و این خلاف مصالح فرهنگی، اخلاقی و انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طرح انتقادات به حق و روشنگرانه نسبت به دیگر کاندیدا در فضایی آرام و به دور از جدل به منظور آشنایی بیشتر مردم با نامزدهای انتخاباتی مسئله‌ای جدا از تخریب کاندیدا و خوب است ولی گاهی نسبت‌های ناروایی به دیگر نامزدها داده می‌شود که این تخریب محسوب شده و سبب سلب اعتماد مردم از کاندیدا‌های انتخاباتی می‌شود و خیانت به نظام جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله رجبی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و طرفداران آنان را به رعایت اخلاق اسلامی، اجتماعی و انتخاباتی دعوت کرد و افزود: در صورتی که فضای انتخابات با تخریب و ناآرامی همراه شود، دشمنان ایران که همواره در صدد یافتن فرصتی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و موج‌سواری بر فرصت‌های مختلف را خوب بلد هستند، بی‌درنگ تشنج‌آفرینی می‌کنند و توطئه‌های خود را از این مسیر پیش می‌برند.

وی عنوان کرد: نقد منصفانه و سخنان عادلانه پیرامون عملکرد و توانایی‌های دیگر کاندیداها امری سازنده و برای مردم مفید است.

استاد برجسته حوزه‌ علمیه در ادامه با اشاره به وعده‌ های تحقق نیافتنی که برخی از نامزدهای انتخاباتی در ایام تبلیغات به مردم می‌دهند بیان کرد: شناسایی اینگونه وعده‌های پوچ نیاز به بصیرت مردم و تلاش رسانه‌ها در راستای شناساندن محدوده اختیارات قانونی نمایندگان به مردم دارد.

آیت‌الله رجبی اضافه کرد: بررسی سوابق کاندیداها، ظرفیت قدرت عملکرد نمایندگان و همچنین بررسی پیشینه گروه و افرادی که کاندیداها را معرفی می‌کنند به مردم کمک می‌کند که به صادق بودن یا دروغ بودن وعده‌های هر یک از کاندیداها پی ببرند.

وی تصریح کرد: گروهی که کاندیدای پیشنهادی آن تاکنون در زمینه عملی سابقه خوبی نداشته است معلوم است که کاندیدای امروز آن مورد قبول نخواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خودداری از ایجاد تفرقه‌های قومی و مذهبی را از دیگر ضروریات رفتاری کاندیداهای انتخابات مجلس دانست و گفت: یکی از مثل‌های معروف جهانی در حوزه سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» است. دشمنان ملت ایران سال‌ها است که می‌خواهند با ایجاد تفرقه و دامن‌ زدن به مسائل قومی و فرقه‌ای به نظام اسلامی ایران و مردم ضربه بزنند.

آیت‌الله رجبی اذعان کرد: اگر فردی یا گروهی در ایام تبلیغات کاندیداهای مجلس برای جلب رای به مسائل قومی دامن بزند بداند که با این کار به ضرر نظام اسلامی ایران و به نفع دشمنان این نظام عمل می‌کند و مدیون ملت ایران خواهد شد.

وی تشریح کرد: کاندیدایی که خیرخواه مردم و کشور باشد به یقین در عرصه تبلیغات به مصالح کشور توجه کرده و از اقداماتی که به ضرر نظام است پرهیز می‌کند. مردم هوشیار باشند و به نامزدهایی که برای جمع کردن رای منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند رای ندهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: شفاف‌سازی در زمینه هزینه‌های انتخاباتی امر مطلوبی است؛ کاندیدایی که می‌خواهد به صورت سالم در انتخابات شرکت کند مشکلی با مسئله شفاف‌سازی مالی ندارد.

آیت‌الله رجبی ادامه داد: در زمینه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی باید با نهایت دقت و هوشمندانه عمل کرد؛ در این میان ممکن است عده‌ای با ارائه سند جعلی به تخریب دیگر نامزدها بپردازند که باید با اینگونه افراد و اقدامات برخورد شود.

وی اضافه کرد: جلوی افرادی که می‌خواهند برای هزینه‌های انتخاباتی خود از بیت‌المال استفاده کنند هم باید با قاطعیت گرفته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظارت کاندیداها بر رفتار و اقدامات طرفداران خود را ضروری برشمرد و گفت: کاندیداها باید بر اقدامات حامیان خود نظارت داشته باشند و آنان را توجیه کنند تا حدود موازین قانونی و شرعی را رعایت کنند.

آیت‌الله رجبی تداوم یافتن نظارت کاندیداها بر رفتار طرفداران خود را تا زمان برگزاری انتخابات لازم دانست و افزود: بهتر است که نامزدهای انتخاباتی تا زمان برگزاری انتخابات به صورت مرتب جلساتی را با حامیان خود داشته باشند تا فضا زیر کنترل آنان باشد؛ حتی اگر نامزدها در جلسات انتخاباتی خود از راهنمایی‌های اساتید اخلاق برای حامیان خود بهره‌مند شوند حتماً در راستای افزایش صحت و آرامش فضای انتخاباتی مؤثر و مفید است.

وی ادامه داد: به کاندیداهای محترم یازدهمین دوره انتخابات مجلس می‌گویم که این دنیا گذرا است و هر کسی باید روز قیامت پاسخگوی اعمالش باشد پس لازم است که در مقام کاندیداتوری اخلاق اسلامی را رعایت و حرمت دیگر رقبا را حفظ کنند و انگیزه‌های الهی را مد نظر قرار دهند که اگر اینچنین نکنند در دنیا و آخرت ضرر خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: از آحاد مختلف مردم بصیر ایران نیز انتظار می‌رود مثل همیشه برای دفاع از آرمان‌های انقلاب، حفظ عزت و آزادی کشور، ادای دین به خون پاک شهدای عزیز، کمک به ساخت آینده‌ای بهتر برای کشور و کوبیدن مشت بر سینه دشمنان این نظام که در رأس آنان آمریکای جنایتکار است حضوری پرشور در انتخابات پیش رو رقم زنند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/