کد خبر ۸۲۸۰۴ ۱۶۴ بازدید انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۹
سیل اشکی که قمی‌ها پای «درخت گردو» ریختند؛

شب بغض‌آلود جشنواره فیلم فجر در قم

پنجمین شب جشنواره فیلم فجر در قم در حالی به پایان رسید که محمدحسین مهدویان با فیلم «درخت گردو» اشک تماشاگران را درآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، به نقل از «شهر بیست»، پنجمین شب جشنواره فیلم فجر در قم با نمایش فیلم‌های «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر و «درخت گردو» ساخته محمد حسین مهدویان به پایان رسید.

همچنان که انتظار می‌رفت تمامی بلیت‌های فیلم «درخت گردو» به فروش رسیده بود و در حالی که تماشاگران زیادی برای تماشای جدیدترین ساخته محمد حسین مهدویان به صف شده بودند، سالن نمایش سینماهای ونوس و تربیت قم جای سوزن انداختن نداشت.

آنچنان که پیش‌تر از خط داستانی «درخت گردو» منتشر شد، مهدویان دست بر روی یک سوژه بی‌رحم و تلخ از دل تاریخ معاصر و دوران جنگ تحمیلی گذاشت و جنایت هولناک بمباران شیمیایی سردشت را بر روی پرده سینما به تصویر کشید.

بسیاری از تماشاگران که از دقایق اولیه فیلم به صندلی‌ها میخ‌کوب شده بودند و بغضی در گلو داشتند، با تماشای سکانس‌های تکان‌دهنده مرگ کودکان سردشتی، چشمان آنها غرق اشک شد و قادر به بلند شدن از صندلی‌های سینما نبوند.

به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بار عاطفی و احساسی جدیدترین ساخته مهدویان آن‌قدر بود که نواقص این فیلم را پوشش داد و قضاوت‌های دوگانه احساسی و منطقی پیرامون این فیلم در میان تماشاگران سینما شکل گرفته است.

عده‌ای از «درخت گردو» به عنوان بهترین کار مهدویان یاد می‌کنند و تعدادی از سیمرغ‌های جشنواره را برای او و فیلمش کنار گذاشته‌اند در حالی که گروه دیگری از علاقه‌مندان به هنر هفتم و منتقدان، «درخت گردو» را بیشتر مستند داستانی می‌دانند و انتقادات جدی به ضعف درام، موسیقی، نریشن‌ها و بازی مهران مدیری دارند و جدیدترین فیلم کارگردان جوان سینمای ایران را بدترین اثر کارنامه او عنوان می‌کنند.

اما فیلم دیگری که در روز پنجم جشنواره مهمان قمی‌ها شد، «ابر بارانش گرفته» تازه‌ترین اثر مجید برزگر بود که فیلم‌هایش را برای مخاطب عام سینما نمی‌سازد و به تجربه کردن فرم‌های خاص در مدیوم سینما مشهور است.

جدیدترین ساخته مجید برزگر همچون گذشته نتوانست با مخاطب عام ارتباط برقرار کند و بسیاری از منتقدان را راضی نکرد. فیلم با رد و بدل شدن دیالوگ‌هایی بین یک پرستار و بیمارش شروع می‌شود؛ بیماری که از پرستار می‌خواهد کار را تمام کند و پرستار از این عمل امتناع می‌ورزد.

«ابر بارانش گرفته» آغاز بسیار کندی دارد و این کندی و ملال آوری در سرتاسر فیلم رخنه کرده و پایان آن نیز انتظار مخاطب را برآورده نکرد و تماشاگران با نارضایتی سالن سینما را ترک کردند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/