کد خبر ۸۳۰۵۰ ۲۰۶ بازدید انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۳
رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت:

نتایج آزمایش اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا کروناویروس در قم، مثبت گزارش شده است

نتایج آزمایش اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا کروناویروس، دقایقی پیش، مثبت گزارش شده است/ آزمایشات برای قطعیت تشخیص در حال انجام است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با وبدا از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

دکتر کیانوش جهانپور افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه های ارسالی، آزمایشگاه مرجع ، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: تیم های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان عزیز بویژه شهروندان قم، توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن( پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و بهداشت تنفسی، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

لازم به ذکر است: این دو فرد مشکوک به ابتلای بیماری کرونا، از اشخاص مسن هستند اما هنوز علت آلودگی احتمالی آنان به این ویروس مشخص نیست. 

- بیمارستان کامکار قم بعنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا مشخص شد.

- بیماری کرونا از نظر ابتلا و میزان و شدت  تلفات ، خطرناک تر از آنفولانزا نیست بنابر این مردم جای برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند. 

- بیمارستان فرقانی بعنوان محل قرنطینه بعدی در صورت نیاز، مشخص شد. 

- استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه شده است، بیش از پیش مورد تاکید کارشناسان است. 

- بر خلاف شایعات،‌ این دو مورد مشکوک، جزو اتباع خارجی و پاکستانی نبوده و از شهروندان قمی هستند.

برخی نکات مربوط به مراقبت در برابر کرونا  

کارشناسان تاکید دارند که برای پیشگیری و مراقبت در برابر ابتلا به کرونا، شستن دست ها اساسی ترین اقدامی است که فرد می تواند بوسیله آن خود را در برابر کلیه بیماری های ویروسی و بیماری های حاد تنفسی از جمله آنفولانزا و نیز کرونا محافظت کند. 

 کرونا از نظر علائم بیماری کاملا شبیه آنفولانزا است و بخش فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و قابلیت سرایت این بیماری بیشتر از آنفولانزا است اما میزان کشندگی آن کمتر از آنفولانزا می باشد.

درصد ابتلا به مرگ این بیماری در بدترین حالت ۴ درصد است در حالی که درصد کشندگی آنفولانزا در حدود ۱۰ درصد می باشد.

منبع و علت اصلی شیوع این بیماری هنوز بدرستی مشخص نیست اما انتقال آن از انسان به انسان قطعی است.

دوره درمان بیماری کرونا ۲ هفته است و به همین دلیل افراد مشکوک دو هفته در وضعیت قرنطینه قرار می گیرند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/