کد خبر ۸۸۲۰۳ ۵۱۸ بازدید انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۸
در نشست شهردار قم با خبرنگاران مطرح شد:

هیچ اقدامی برای بازآفرینی بافت فرسوده قم انجام نشده است

«سیدمرتضی سقائیان نژاد» شهردار قم از انعقاد 570 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری طی سه ماه اخیر توسط شهرداری خبر داد و گفت: زمان تحویل شهرداری، این ارگان 2 هزار میلیارد تومان بدهکاری داشته اما در حال حاضر 700 میلیارد تومان بدهکاری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش‌های شهرداری، ضمن تبریک دهه مبارک کرامت و فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع) از برگزاری نخستین جشنواره «شهر ما» خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره کار بسیار ارزشمندی بوده که در قم در حال انجام است که کارش حوزه یابی در امور شهری و بررسی مسائل مختلف شهر و مدیریت شهری است.

شهردار قم با تأکید بر تخصصی‌تر شدن کار خبرنگاران  در حوزه شهری گفت: بیش از 80 درصد فعالیت‌هایی که در شهر انجام می‌شود با مجموعه مدیریت شهری و شهرداری مرتبط است، به همین دلیل موضوع شناسی در این حوزه بسیار مهم بوده و مثلث مردم، شهرداری و خبرنگاران می‌تواند در امور شهری بسیار مهم باشد.

وی با بیان ابعاد کار شهرداران ابراز کرد: خبرنگاران پل ارتباطی مردم و شهرداری بوده که باید تعادل بین این دو ایجاد کنند، اگر این چالش‌ها و تنگناها پیام‌هایشان از طریق خبرنگاران به مجموعه مدیریت شهری منتقل شود می‌توان به توسعه شهری پایدار خوب دست‌یافت.

سقائیان نژاد با اشاره به شهرنشین بودن بیش از 71 درصد مردم عنوان کرد: آیا نباید مجموعه مدیریت شهری مدیریت واحد شهری و بودجه‌های پایدار داشته باشد؟ چگونگی حل مشکلات زیست‌محیطی و نقش مردم در حل این مشکلات، حل مشکلات ترافیکی، حکمرانی و پارلمان شهری، اقتصاد شهری و رویکرد سرمایه‌گذاری، سیما و منظر معماری در شهر و  برنامه محوری در ارتقای زندگی شهری ازجمله مهم‌ترین رویکردها و وظایف شهری هستند.

شهردار قم با تأکید بر تربیت نیروی متخصص و کارآموز در زمینه مدیریت شهری افزود: عمران و آبادی، ترافیک و حمل‌ونقل، شهر هوشمند، زیست‌بوم شهر، مسائل مرتبط با شهر مقدس قم به‌عنوان یک جهان شهر، شهروند هوشمند، مفاهیم ارزشی در مدیریت شهری و تدوین نظامات فقهی شهرسازی از دیگر وظایف شهرداری بوده که سبب سنگین شدن تکالیف شهرداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای نگهداری شهر باید از بودجه‌ای که از مردم گرفته می‌شود استفاده کرد، اضافه کرد: نداشتن طرح جامعه برای خبر و خبرنگاری یک بحث نرم‌افزاری بوده که باید به آن رسیدگی شود.

سقائیان نژاد با بیان رضایت بدنه مردم از اقدامات شهرداری مطرح کرد: توزیع سالی بیش از 300 هزار تن آسفالت در شهر و خارج شدن شهر مقدس قم از اقلیم خشک ازجمله اقداماتی که بوده رضایتمندی عمومی مردم را به دنبال داشته است.

شهردار قم تأکید کرد: دو منطقه چهار و یک دو منطقه شهری هستند که به‌حساب این دو پول واریزشده و سر ماه هم از آن‌ها پول گرفته می‌شود همچنین به دو منطقه دو و شش هم به دلیل حجم کارهایی که در این دو منطقه انجام می‌شود پول تزریق می‌شود.

وی از انعقاد 570 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری طی سه ماه اخیر توسط شهرداری خبر داد و افزود: برخی فکر می‌کنند که بیت‌المال صاحب ندارد و به دنبال سوءاستفاده از شهرداری هستند، درحالی‌که شهرداری با آگاهی به دنبال  جذب سرمایه‌دارانی است که اهلیت داشته باشند.

سقائیان نژاد با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت: زمان تحویل شهرداری، این ارگان 2 هزار میلیارد تومان بدهکاری داشته اما در حال حاضر 700 میلیارد تومان بدهکاری دارد.

شهردار قم با تأکید بر نظارت بر فعالیت گروه‌های منطقه‌ای ادامه داد: برای ترغیب زائران باید زیرساخت‌های شهری توسعه یابد، برای اقامت گاه‌ها و هتل‌ها باید با کیفیت بالا برنامه‌ریزی داشته باشیم که در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی از اورهال و فراهم شدن 450 دستگاه اتوبوس نو در شهر قم خبر داد و اضافه کرد: باید برای ورود زائران به شهر قم به‌صورت سیستمی برنامه‌ریزی و کاروان‌هایی که این زائران را می‌آورند باید ورود و اقامت آن‌ها به‌صورت سیستمی و نرم‌افزاری ثبت شود.

سقائیان نژاد با اشاره به آخرین وضعیت باغ پرندگان بیان کرد: در این باغ با مشکل تور که 30 میلیارد تومان نیاز به اعتبار داشت برخورد کردیم، این باغ تمام‌کارهایش تمام‌شده و حتی پیمانکاری که نوع پرندگان را باید به این باغ انتقال دهد نیز تعیین شده است.

شهردار قم با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از شهربازی زیر سؤال رفت، افزود: شهربازی بوستان غدیر آماده و در حال نصب ماشین‌ها است و می‌تواند در مردادماه افتتاح شود، همچنین برای راه‌اندازی شهربازی 72 تن قراردادی را با بنیاد مستضعفین منعقد کردیم اما بنا به دلایلی این قرارداد ملغی شد.

وی با بیان اینکه در کشور برای ساماندهی بافت فرسوده برنامه‌ریزی جامعی صورت نگرفته است، گفت: دربافت فرسوده باید مدیریت واحد صورت بگیرد و مشوق‌هایی وجود داشته باشد که مردم بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند درحالی‌که در هیچ‌کدام از این مسائل اقداماتی انجام نشد.

سقائیان نژاد با اشاره به وضعیت 48 هکتاری اراضی منطقه پردیسان قم ابراز کرد: دولت به دنبال این بوده که در این اراضی مسکن ملی را بسازد و این حرف نشدنی است چراکه اگر این اراضی به مسکن ملی اختصاص یابد هفت میلیون تومان تمام می‌شود درحالی‌که این مسکن متری باید سه میلیون تومان تمام شود.

شهردار قم شهر را موجودی زنده دانست و خاطرنشان کرد: این موجود زنده با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود که باید این چالش‌ها برطرف شده و حل شود.

سقائیان نژاد پیرامون آرامستان دارالسلام نیز ابراز کرد: از دهه 80 طرح احداث یک آرامستان جدید برای قم مطرح بوده و نهایتاً زمین‌های کنار کوه برادران برای احداث آرامستان در نظر گرفته می‌شود اما این طرح متوقف شد تا اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان این طرح به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه کمربندی 110 کیلومتری جدید این آرامستان را از مسجد مقدس جمکران جدا می‌کند، ادامه داد: 90 هکتار از این زمین فضای سبز است البته مسئولان جمکران طرح‌های متعددی را برای این اراضی داشتند که هیچ‌کدامشان مصوب نشد و به دلیل نبودن طرح جامع دیگر، در این مکان آرامستان احداث می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/