کد خبر ۸۹۳۱۴ ۴۴۲ بازدید انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۴
در محرم امسال هیئت‌های کوچک را گسترش دهیم /

پیشنهادات آیت‌الله میرباقری درخصوص برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا

آیت‌الله میرباقری در سخنانی با اشاره به لزوم برگزاری جلسات عزاداری ماه محرم گفت: هیئت‌های بزرگ به تعداد زیادی هیئت کوچک تبدیل شود منتها از طریق فضای مجازی با هم مرتبط شوند و در شرایط خاص یک برنامه داشته باشند و آن برنامه از طریق فضای مجازی مورد اتفاق‌نظر همگان قرار گیرد؛ این شدنی است، اینکه بتوان تعداد هیئت‌ها در فضای حقیقی را افزایش دهیم.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) | مهدی هواسی: آیت‌الله «سید محمد مهدی میرباقری» در سخنانی با اشاره به لزوم برگزاری جلسات عزاداری ماه محرم، در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسمات عزاداری این ماه اظهار داشت: پیشنهاد اصلی این است که یک مجموعه‌هایی در کنار مجموعه جامعه پزشکی شکل بگیرد و طرح‌های متنوعی عرضه کنند. اگر خود جوانان هیئتی را مامور این کار کنند طرح های فراوانی را ابداع خواهند کرد.

ایشان در ادامه افزود: یکی دو نمونه که ارائه شده است؛ یکی این که در این شرایط، تلاش کنیم که هیئت‌های بزرگ در فضای حقیقی را به هیئت‌های کوچک، هیئت‌های خانگی، هیئت‌های محلی و یا در مسجد تبدیل کنیم.

عضو خبرگان رهبری گفت: در حقیقت این هیئت بزرگ به تعداد زیادی هیئت کوچک تبدیل شود منتها از طریق فضای مجازی با هم مرتبط شوند و در شرایط خاص یک برنامه داشته باشند و آن برنامه از طریق فضای مجازی مورد اتفاق‌نظر همگان قرار گیرد؛ این شدنی است، اینکه بتوان تعداد هیئت‌ها در فضای حقیقی را افزایش دهیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: این‌که آدم بنشیند پای تلویزیون و از رسانه این گونه مراسمات را دنبال کند؛ حالت عزم کردن و رفتن در هیئت را ایجاد نمی‌کند؛ لذا باید آدم از خانه خودش دل بکند و هجرتی کند و برود در هیئت، ولو این که هیئت کوچک باشد.

آیت‌الله میرباقری گفت: یا مثلا فضای تابستان است پیشنهاد داده شده است که در فضای حوالی شهر و یا حتی داخل شهر فضاهایی داریم که این تجمعات با رعایت اصول بهداشتی و به صورت گسترده انجام بگیرد؛ مثلا در قم یکی از فضاهای متعدد، بلوار حرم تا حرم است. با یک برنامه‌ریزی می‌شود هیئات حتی گاهی متمرکزتر عمل کنند و یک جمعیت چند ده هزار نفری را به صورت متمرکز داشته باشیم و همه قواعد رعایت شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: باید در فرصت باقی مانده نمونه‌‌هایی را هم ارائه دهیم تا برای ماه محرم فرهنگ سازی شود.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/