کد خبر ۸۹۴۶۱ ۷۶۶ بازدید انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۲
در گفت‌وگوی حاج «عباس حیدرزاده» با قم‌نا مطرح شد:

انتقاد مداح قمی از لغو مراسم روز عرفه در قم: شاید آن‌هایی که این دستور را صادر کردند مفهوم دعا را نمی‌دانند

مداح قمی اهل بیت (علیهم السلام) با انتقاد از لغو مراسم روز عرفه در قم گفت: وقتی رییس جمهور اعلام کرده و دستگاههای تبلیغاتی و رسانه‌ها نیز در این خصوص اطلاع رسانی کرده‌اند؛ دیگر دو سه ساعت قبل از موعد، تعطیل کردن مراسم روز عرفه یا بی‌تدبیری است یا مغرضانه! شاید آن‌هایی که این دستور را صادر کردند مفهوم دعا را نمی‌دانند که چیست و یا روز عرفه را نمی‌شناسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، شیوع ویروس کرونا در کشور، علاوه بر کسب و کارها بر بسیاری از مراسمات تاثیر سوء داشته است. در این بین برای شیفتگان اهل بیت (علیهم السلام) هیچ چیزی سخت‌تر از این نبود که این بیماری موجب تعطیلی هیئات شود.

در واکنش به این موضوع، بسیاری از علما و دل باختگان مکتب حسینی با گلایه از برخی تصمیمات در خصوص تعطیلی و یا نحوه برگزاری مراسمات عزاداری، بر حضور فیزیکی در هیئات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرده‌ و از جوانان هیئتی درخواست کرده‌اند که در کنار جامعه پزشکی طرح‌های متنوعی را برای برگزاری مراسم عزای ماه محرم ارائه کنند.

حاج «عباس حیدرزاده» مداح اهل بیت (علیهم السلام) و رییس خانه مداحان قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) اظهار داشت: برپایی عزاداری ماه محرم از مستحبات موکد است و شیعیان موظفند که در مسیر پیروی از راه و اهداف امام حسین (علیه السلام) این مراسمات را انجام دهند؛ ولیکن در این شرایط شیوع بیماری کرونا و این بلایی که الان وجود دارد؛ حفظ جان شیعیان و محبان امام حسین (علیه السلام) واجب است و ما باید به توصیه مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در خصوص رعایت دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حفظ جان مردم مقرر کرده اند؛ در عزاداری‌هایمان عمل کنیم.

این مداح قمی اهل بیت در ادامه افزود: چون حفظ جان انسانها واجب است و باید به این مسائل عمل شود و فرمایشات حضرت آقا هم که فصل الخطاب است؛ لذا توصیه ما به دوستان عزیز این است که احساساتی عمل نکنند و به دستورات پزشکان عمل کنند و ان شاءالله خود امام حسین (علیه السلام) نیز کمک کنند و به واسطه الطاف حضرت، بیماری کرونا برطرف شود.

حیدرزاده همچنین در خصوص نحوه برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم اظهار داشت: عرض من این است که اولا زمان مجالس خیلی کوتاه باشد و از یک ساعت بیشتر نشود و در مورد طعام نیز، اگر قرار است داده شود افراد به صف نایستند که ازدحام شود؛ همینطور که افراد نشسته اند جلویشان غذا بگذارند.

وی تصریح کرد: مجالس در فضای باز _الحمدالله شهر قم فضای باز زیاد دارد_ برگزار شود. به عنوان نمونه، بلوار پیامبر اعظم و مسجد جمکران بخشی عظیمی است؛ هیئت‌هایی که فضا ندارند می‌شود این جا را در اختیارشان قرار دهند و حتی در محله‌ها و خیابان‌ها و جاهایی که امکان این را دارد؛ برای یک ساعت یک معبری بسته شود و مراسم عزاداری صورت گیرد.

رییس خانه مداحان قم همچنین فضای پارک‌های شهر را مکان مناسبی جهت برگزاری مرسم عزاداری عنوان کرده و بیان داشت:  لازم نیست هیئت‌ها حتما جدا از هم باشند؛ حالا که شرایط خاص است می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها، در یک فضای باز مراسم عزا را به جا آورند.

حیدرزاده افزود: در ورودی هیئات در اختیار افراد، ماسک و مواد ضدعفونی قرار داد شود و سیستم تب سنج نیز برقرار باشد و از ورود افراد مشکوک به بیماری جلوگیری شود. اگر این موارد رعایت شود ان‌ شاءلله مشکلی به وجود نخواهد آمد.

این مداح قمی در ادامه اظهارات خود با انتقاد از لغو مراسم روز عرفه در قم، آن‌هم چند ساعت مانده به شروع مراسم، گفت: آقای رییس جمهور اعلام کرد که مراسم روز عرفه نباید تعطیل شود؛ مقام معظم رهبری نیز فرمودند. وقتی رییس جمهور اعلام کرده و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها نیز در این خصوص اطلاع رسانی کرده‌اند؛ دیگر دو سه ساعت قبل از موعد تعطیل کردن مراسم روز عرفه یا بی‌تدبیری است یا مغرضانه! شاید آن‌هایی که این دستور را صادر کردند مفهوم دعا را نمی‌دانند که چیست و یا روز عرفه را نمی‌شناسند.

حیدرزاده گفت: روز عرفه در فضای بزرگ مسجد جمکران، مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نشسته بودند. صحن‌های متعدد حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) و خیابانهای اطرافش نیز هست؛ خب این‌ها امکان این را که مردم حضور در مراسمات حضور داشته باشند؛ فراهم می‌کند.

وی در پایان با اشاره به جایگاه و اهمیت «دعا» در زندگی انسان‌ها اظهار داشت: دعا سلاح مومن است و در ماه محرم، به خاطر در مجالس عزا شرکت می‌کنیم که ان شاءالله خداوند از سر تقصیرات ما بگذرد و این بلا برطرف شود. یک دعای مهم‌تر این‌که ان شاءلله درمان و واکسن این ویروس به ست اطبا و دانشمندان ایرانی کشف شود و این افتخاری برای کشور و شیعیان باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/