کد خبر ۸۹۶۹۷ ۴۲۷ بازدید انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

25 هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور فعالیت می‌کنند‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله مجموعه مراکز فعال در مساجد هستند، امروز بیش از 25500 کانون فعال داریم و بیش از دو میلیون نفر کسانی که نام آنها به عنوان خدام مسجد ثبت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید عباس صالحیامروز در آیین معرفی"پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران که در سالن محراب حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: جریان مسجدی باید بر جریانی که خیلی با مسجد میانه ای نداشته اثر بگذارد به عنوان نمونه جریان تئاتر، جریان سرود، جریان حوزه های هنرهای تجسمی درون مسجد بر بیرون خود اثر بگذارد.

وی افزود: تلاش می کنیم موضوعی در مسجد و کانون های مسجد اتفاق بیافتد که شروع کننده آن شهر قم باشد و هر قدر این شروع پر ایده تر و پر برنامه تر باشید دیگران را نسبت به مسیرهای بعدی امیدوارتر می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امیدواریم پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در قم با این نگاه شروع بشود که استان قم نقطه آغاز است، چون ظرفیت استان قم از لحاظ فضاها و مراکز و سازمان های دینی و فرهنگی و هنری قم قابل توجه است.

صالحی بیان کرد: بنا داشتیم این گردهمایی برای اولین سال به صورت گسترده در تهران برگزار شود ولی مشکلات کرونا کار را به تأخیر انداخت لذا به نظر می آمد این تأخیر شاید اصل قضیه را زیر سؤال ببرد به همین دلیل چون کار با تأخیر آغاز شد و مسأله کرونا نیز در ارتباطات و تعاملات تأثیر گذاشته این جلسه از اسفند سال گذشته به امروز منتقل شد و استان قم نیز تا پایان 1400 به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور خواهد بود و از سال 1401 هر سال یک شهر به عنوان پایتخت انتخاب می‌شود.

وی افزود: قرآن و مسجد دو شاخصه اصلی بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) محسوب می‌شود و انقلاب اسلامی ایران هم به عنوان تداوم دهنده مسیر انبیاء عظام و حضرت محمد به شکل وسیع و محکمی با مساجد پیوند داشته و از آغاز و ادامه تا به امروز با مساجد ارتباط داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله مجموعه مراکز فعال در مساجد هستند، امروز بیش از 25500 کانون فعال داریم و بیش از دو میلیون نفر کسانی که نام آنها به عنوان خدام مسجد ثبت شده است که یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود و از شرق و غرب و شمال و جنوب ایران را در برمی گیرد.

صالحی با بیان اینکه در رویداد فهما به دنبال این مسائل بودیم که در مرحله اول استان قم که پایتخت فرهنگی تشیع و مادر انقلاب اسلامی محسوب می‌شود انتخاب شد، افزود: مسجد هم چون ارتباط وسیعی با این موضوعات دارد، استان قم در این مسیر به شکل طبیعی بالا آمده و به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران شناخته شده است.

وی گفت: این که بیش از 25 هزار کانون درگیر با یک رقابت و مسابقه به خیرات شدند که این رقابت یک ساله از درونش پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران درآمد چون قرار بر این بود که در این مسابقه در معروف الگوها متمایز و مشخص شود و بعد هم این الگوها تکثیر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مجموعه کانون های مساجد یک ظرفیت قابل توجه فرهنگی، دینی و انقلابی است که باید گسترش و عمق پیدا کند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/