کد خبر ۹۱۲۴۸ ۱۰۹ بازدید انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۱

2000 چاه آب غیرمجاز، متروکه و خشک در قم شناسایی شد

مدیر امور آب شهرستان قم گفت: در حال حاضر 2000 چاه آب غیرمجاز، متروکه و خشک در قم شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محمود جعفری ظهر امروز در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که در تالار امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد در زمینه ضرورت نصب کنتور‌های هوشمند حجمی آب اظهار داشت: میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و خانگی و خدمات نشان می‌دهد با توجه به برداشت بالای آب از سفره‌های زیرزمینی و چاه‌ها لازم است از کنتورهای هوشمند استفاده شود.

مدیر امور آب شهرستان قم افزود: در جهت تشویق کشاورزان به استفاده از کنتورهای هوشمند و ارائه راهکارهای لازم در گسترش آن در بخش کشاورزی، تشکیل کمیته فنی با همراهی شرکت برق و جهاد کشاورزی مورد تاکید است.

وی تصریح کرد: تجهیز تمامی چاه‌های قم به کنتورهای هوشمند با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی ضروری است، متاسفانه در حالی که عمق چاه‌ها در قم دو برابر شده است، توان تامین آب در این چاه‌ها به 50 درصد رسیده و برخی از چاه‌های قم متروکه و خشک شده‌اند.

جعفری بیان کرد: کل مساحت قم در حوضه آبریز دریاچه نمک قرار دارد و بخش عمده آب شرب قم از سرشاخه دز و آبریز کارون تامین می شود و این امر نشان‌دهنده کاهش آب‌های زیرزمینی و سطحی در قم است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها، جرائم سنگینی برای استفاده غیرمجاز از چاه‌های آب چه در زمینه کشاورزی و صنعت قرار می‌دهند و این قوانین بازدارنده مانع از تخلف و برداشت‌های بالا می‌شود.

مدیر امور آب شهرستان قم عنوان کرد: همچنین در کشورهای توسعه یافته، آب با تعرفه‌های زیادی قیمت‌گذاری شده و ارزش آن برای بهره‌بردار زیاد است و به همین دلیل در سیاست‌های راهبردی در کشاورزی و صنعت به سمت مصرف پایین آب هستند.

وی گفت: نظارت وسیعی بر استفاده از آب‌های زیرزمینی در این کشورها وجود دارد و اجازه نمی‌دهند این منابع به آسانی به هدر برود، باید بپذیریم افت سطح آب مسئله‌ای جدی است و تبعاتی چون فرونشست زمین و خشکسالی را به همراه دارد و استفاده از کنتورهای هوشمند بر چاه‌های قم، بخشی از مشکلات را برطرف کند.

جعفری افزود: 969 چاه مجاز با برداشت 414 میلیون مترمکعب آب در اختیار کشاورزان قمی است که 115 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت مجاز آب برداشت می‌کنند و این موضوعی نگران کننده است.

وی تصریح کرد: نصب کنتورهای هوشمند حجمی می‌تواند بهره‌وری بالایی به همراه داشته باشد و میزان استفاده از آب‌های چاه را کاهش دهد، با توجه به اینکه وضعیت ذخیره منابع آب در قم منفی 91 میلیون مترمکعب است، باید در جهت بهره‌وری صحیح آب گام‌های مهمی برداریم.

مدیر امور آب شهرستان قم بیان کرد: در این باره یکی از سیاست‌های مهم استفاده از کنتورهای هوشمند حجمی آب در چاه‌ها است، به ویژه اینکه 76 درصد از آب در بخش کشاورزی در قم مصرف می‌شود در حالی که از نظر ارزش افزوده، به بهره‌وری مناسبی با توجه به آب مصرفی دست پیدا نمی‌کنیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/