کد خبر ۹۱۶۴۳ ۱۵۱ بازدید انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۱

رعایت پروتکل‌های بهداشتی ‌از 80 ‌به 62درصد رسید‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم قم از 80 به 62درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محمدرضا قدیر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت شیوع کرونا در قم بسیار نگران‌کننده است و در حال حاضر بیشترین آمار بستری و متوفیان نسبت به جمعیت را در قم داریم و روند سرایت و ابتلا بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بیش از 75 درصد از تست‌های ما مثبت است و در دو هفته آینده با این روند پیش‌بینی خوبی وجود ندارد و سیر انتشار ویروس افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های قم در حال اشباع شدن است و 800 تخت بستری به بیماران کرونایی در قم اختصاص دارد و در این میان 130 بیمار بدحال بستری هستند و در طول 24 ساعت اخیر 10 بیمار نیز فوت کرده‌اند.

قدیر بیان کرد: نگران هستیم موج دوم از پیک اول شدیدتر باشد، زیرا قدرت سرایت ویروس بسیار افزایش یافته است و متاسفانه اخیرا افراد به صورت خانوادگی درگیر می‌شوند و باید با جدیت بیشتری پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: میزان رعایت بهداشت و پروتکل‌ها در قم از 80 درصد به 62 درصد رسیده است و زدن ماسک به کمتر از 50 درصد کاهش یافت و عادی‌انگاری تعداد زیادی از شهروندان را تحت پوشش قرار داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: در موج اسفند با تعطیلی عید مواجه شدیم و رعایت بهداشت به بیش از 80 درصد رسید، اما در روزهای آینده تعطیلی نداریم و این موجب سخت‌تر شدن کار می‌شود.

وی گفت: با همکاری استانداری محدودیت‌هایی را خواستار هستیم و موافقت وزارت بهداشت را گرفتیم، در این باره ممنوعیت حضور در آموزش عالی و دانشگاهها و حوزه های علمیه و برگزاری کلاس‌ها به صورت غیر حضوری را مطالبه کرده‌ایم.

قدیر افزود: تصمیم‌گیری در مورد محدودیت مشاغل پرخطر با استانداری است و باید عدم برگزاری تجمعات و مراسم‌ها نیز در اختیار ستاد بحران باشد، همچنین محدودیت فعالیت مجموعه‌های پرخطر همچون ورزشگاهها زمین‌های چمن و ... مد نظر است.

وی تصریح کرد: بزرگترین پشتوانه در کاهش انتقال ویروس، حمایت مردم است و اگر رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان اتفاق نیفتد، مدیریتی صورت نمی‌گیرد، مردم باید برای حفظ سلامتی به ما اعتماد کنند و ما وظیفه مهمی در اغناسازی جامعه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: دور کاری کارمندان یکی از پیشنهادات است، اگر ساعت کار تا یک عصر و دو سوم نیروها در محل کار اعمال شود، می‌توان تا حدی از مراجعات مردم کاست، ما تقاضای همراهی شهروندان با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در تجمع‌ها را داریم.

وی اظهار داشت: صنف بستنی فروشی و پاساژها و نانوایی‌ها از جمله صنوفی هستند که رعایت پروتکل‌ها در آن رضایت‌بخش نیست و باید نظارتی منسجم انجام شود.

قدیر گفت: امروز کادر درمان خسته شده‌اند و استهلاک فیزیکی داریم و از طرفی پرستار متقاضی کار وجود ندارد و تعداد محدودی کادر درمان با توجه به افزایش بیماران در اختیار داریم، اگر چه همه با امید و عشق کار می‌کنند اما نباید آنها را به دلیل عدم رعایت بهداشت و حضور در تجمعات بی انگیزه کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/