کد خبر ۹۶۵۸۱ ۳۹۸ بازدید انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
وضعیت وحشتناک سیستم برق‌رسانی پاساژهای قم:

هشدار: فاجعه پلاسکو در کمین مراکز تجاری قم + تصاویر

«پاساژ حجت (عج)» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر (ع)» علاوه بر قدیمی بودن سازه‌هایشان، حتی در موارد ساده‌ای چون برق‌کشی نیز نتوانسته‌اند خود را با اصول ایمنی ساختمان‌سازی، به روز کنند. علاوه بر این، ترافیک سنگین و معابر تنگ و باریک در اطراف این سازه‌ها، امکان هرگونه امدادرسانی به این اماکن را در صورت بروز حادثه، با سختی همراه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، هر سال در آستانه سالگرد حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، رسانه‌های استان قم به موضوع ناایمن بودن برخی ساختمانها و مراکز تجاری در قم پرداخته و مسئولان قمی نیز در این درخصوص، خطرات احتمالی را در صورت بروز حادثه گوشزد کرده‌اند. با این وجود تا به حال اقدام جدی و موثری برای ایمن کردن این مراکز صورت نگرفته است.

امسال اما معاون دادستان قم با تعیین ضرب الاجل، به صاحبان مراکز تجاری ناایمن هشدار داده است؛ در صورتی که اقدامات ایمنی برای تامین امنیت این پاساژها صورت نگیرد از ورود شهروندان به این اماکن ممانعت و در گام‌های بعدی عدم صدور و تمدید پروانه کسب اجرایی خواهد شد.

عدم استحکام سازه، عدم نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق، عدم نصب وضعیت ناایمن کنتورها، کابل‌ها و سیم‌های برق، وضعیت نامناسب جعبه‌های آتش‌نشانی، انبارداری نادرست و نبود نرده مناسب از مواردی است که از سوی مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی به عنوان وضعیت ناایمن این مراکز عنوان شده است.

از جمله این مراکز تجاری، «پاساژ حجت (عج)» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر (ع)» شهر قم هستند. این مراکز تجاری علاوه بر قدیمی بودن سازه‌هایشان، حتی در موارد ساده‌ای چون برق‌کشی نیز نتوانسته‌اند خود را با اصول ایمنی ساختمان‌سازی، به روز کنند. علاوه بر این، ترافیک سنگین و معابر تنگ و باریک در اطراف این سازه‌ها، امکان هرگونه امدادرسانی به این مراکز تجاری را در صورت بروز حادثه، با سختی همراه می‌کند.

یک کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به مقاوم نبودن پاساژهای قدیمی مثل «پاساژ حجت (عج)» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر (ع)»، می‌گوید: "اسکلت‌های قدیمی این ساختمان‌ها مقاومت لازم در برابر زلزله و حریق را ندارند، سازه این مجتمع‌های تجاری نیز مانند سازه پلاسکو مقاوم نیست، ستون‌های اصلی و فلزی در برابر حریق عایق بندی نشده و جداره‌های شیشه‌ای نمای ساختمان در برابر زلزله مقاوم نیستند و ایمنی و امنیت لازم برای عابرین وجود ندارد".

یادمان باشد ساختمان پلاسکو به خاطر یک اتصالی ساده برق، دچار حریق شد. شاید اگر مدیران و صاحبان این مرکز تجاری به هشدارهای کارشناسی توجه می‌کردند؛ اکنون پلاسکو نیز وجود داشت.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/