کد خبر ۱۰۱۱۲۲ انتشار : ۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۲

حذف دفن مستقیم پسماند شهری قم تا پایان سال جاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، سید امیر سامع در مراسم آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری چهار پروژه زیست محیطی شهرداری قم که با حضور اعضای منتخب دوره ششم شورای شهر همراه بود، مدیریت پسماند را از شاخصه های مهم مدیریت شهری دانست و گفت: کیفیت پرداختن به این موضوع از عوامل مهم در ارزیابی مدیریت شهری است.

وی با اشاره به این که این موضوع در برنامه پنج ساله شهرداری قم به طور خاص دیده شده است یادآور شد: پروژه هایی در این باره در شهرداری قم راه اندازی شده و برخی از آن ها نیز در دست اقدام است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم سپس به اهمیت اجتناب از تولید پسماند توجه داد و بیان داشت: در این زمینه ضعف زیادی داریم، ضمن آن که مقرر شده تا هر واردکننده و یا تولیدکننده کالاهای دارای پسماند، باید طبق قوانین عوارض پرداخت کنند.

وی با اشاره به پیش بینی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل دریافت این عوارض در سال گذشته ادامه داد: توزیع این اعتبار در سطح کشور و بر اساس برنامه های پیشنهادی و مصوّب انجام می شود و به همین دلیل لازم است تا پیش بینی های لازم برای استفاده از این اعتبارات در قم به عمل آید.

سامع یکی از مشکلات مدیریت پسماند را در قم، تعیین تکلیف پسماندهای پزشکی خواند و اذعان کرد: پسماند مطب ها و کلینیک های قم بر خلاف پسماند بیمارستانی بلاتکلیف بود که با راه اندازی امروز مرکز إمحاء پسماندهای پزشکی با ظرفیت ۱۰ تُن در روز، این بلاتکلیفی رفع خواهد شد.

وی به راه اندازی خط نخست پردازش پسماندهای شهری قم در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: امروز شاهد کلنگ زنی خط دوم پردازش پسماندهای شهری هستیم، پروژه ای که قرار است تا شش ماه آینده به بهره برداری برسد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: بر این اساس و تا پایان سال، هیچ گونه دفن مستقیم پسماند شهری در قم و تا پایان سال اتفاق نخواهد افتاد.

وی بحث دیگر مدیریت پسماند را ضرورت ارتباط با مردم دانست و یادآور شد: امروز سامانه «زیپاک» با هدف امکان ارتباط مستقیم با مردم از طریق فضای مجازی راه اندازی می شود تا مشارکت مردمی برای مدیریت پسماند گسترش یابد.

وی با بیان این که مدیریت پسماندهای الکترونیک و پسماندهای ساختمانی در مدیریت شهری قم به طور خاص پیگیری می شود اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ تنها ۱۳ غرفه بازیافت شهری در قم فعال بود که این غرفه ها در حال حاضر به ۴۹ مورد رسیده، ضمن آن که خودروهای دریافت بازیافت از مردم نیز از ۲۶ خودرو به بیش از ۲۰۰ خودرو افزایش داشته است.


https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com