کد خبر ۱۰۱۱۳۹ انتشار : ۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵

کاهش ۱۴ درصدی پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح قم

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حسین صیدی که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به اصل ۱۷۲ قانون اساسی بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان بخشی از قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات و دعاوی نظامی علیه نیروهای مسلح تشکیل شده است.

وی سپس به دو مأموریت مهم این سازمان توجه داد و گفت: رسیدگی به جرایم نظامی نیروهای مسلح از طریق دادگاه ها و دادسراهای نظامی و همچنین رسیدگی به تخلفات انضباطی آنان به عنوان دو مأموریت مهم این سازمان قلمداد می شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم تشکیل کلاس های آموزشی و آگاه سازی کارکنان نیروهای مسلح بویژه نیروی انتظامی را از برنامه های این سازمان برشمرد و یادآور شد: این آموزش ها برای حفظ حقوق عامه پیگیری می شود.

وی با بیان این که اقدامات پیشگیرانه، کاهش ۱۴ درصدی پرونده های ورودی به این سازمان را در استان قم به دنبال داشته است اذعان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۰ مورد بازرسی سرزده و حتی خارج از وقت اداری از بازداشتگاه ها، تحت نظرگاه ها و اداره زندان در قم انجام شده که خوشبختانه در تمام این بازرسی ها، حتی یک مورد بازداشت غیرقانونی مشاهده نشده است.

صیدی در ادامه به کاهش جمعیت کیفری زندانیان با توجه به شیوع کرونا در کشور اشاره و اظهار کرد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس مانند تعویق رسیدگی جُرم، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، تخفیف مجازات و یا مرخصی پایان محکومیت از رویکردهای قوه قضائیه در ماه های اخیر بوده که سبب شده تا ۸۰ درصد پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح در استان قم و در سال اخیر بر اساس مجازات های جایگزین حبس تعیین تکلیف شود.

وی با تصریح بر این که بیش از ۷۵ درصد پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد تأیید دیوان عالی کشور قرار گرفته است خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات این سازمان در سال اخیر، نظارت مستمر بر زندان ها و تلاش برای رفع مشکلات مددجویان بوده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم تشکیل واحد ارشاد و معاضدت قضایی برای مردم را از دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد و افزود: فراخوان سازمان برای بازگشت سربازان فراری و یا غائبان بر اساس طرح بازگشت به سنگر بدون در نظر گرفتن مجازات حبس سبب شده تا برخی از این افراد به خدمت خود بازگردند، ضمن آن که افزایش حقوق سربازان وظیفه از ابتدای سال جاری و ارائه برخی دیگر از خدمات حمایتی به این افراد نیز برای بازگشت آنان به خدمت مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به موضوع فرار از خدمت است بیان کرد: پرونده های امنیتی این سازمان در قم کمتر از دو درصد است، ضمن آن که وضعیت حادی در آن ها مشاهده نمی شود.

صیدی درباره پرونده های انتخاباتی نیز گفت: خوشبختانه در انتخابات اخیر و با تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی نیروهای مسلح، کوچک ترین مشکلی در این زمینه در استان پدید نیامد و حتی یک پرونده نیز تشکیل نشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره چالش های این سازمان در قم تصریح کرد: خوشبختانه عدم حضور حتی یک نفر در بازداشت به صورت غیرقانونی نشانه ای از فعال بودن همکاران قضایی در امور این سازمان است، ضمن آن که کنترل و نظارت در این سازمان با محوریت آموزش های پیشگیرانه سبب شده تا با کاهش پرونده های ورودی رو به رو باشیم و از این رو باید گفت که مشکل خاصی در روند فعالیت های این سازمان در استان قم دیده نمی شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم در پایان سخنان خود درباره دادرسی الکترونیک در پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد پرونده های مربوط به این سازمان در استان قم به روز بوده و از طریق دادرسی الکترونیک پیگیری شده است.


https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com