کد خبر ۱۰۱۶۹۲ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۱

خریداری ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر قم

عباس ذاکریان در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که در حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهرداری قم کلید خورد بحث مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر بود اظهار کرد: این طرح نقشه راه ۱۵ ساله شهر است و تمام اتفاقات این حوزه بر مبنای تصمیماتی است که در طرح جامع حمل و نقل گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) و به نقل از شهر نیوز، عباس ذاکریان در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که در حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهرداری قم کلید خورد بحث مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر بود اظهار کرد: این طرح نقشه راه ۱۵ ساله شهر است و تمام اتفاقات این حوزه بر مبنای تصمیماتی است که در طرح جامع حمل و نقل گرفته می‌شود.

وی گفت: براساس فرآیند این مطالعات در ۶ سرفصل تحقیق و بررسی شده و در مراجع مختلفی از جمله شورای ترافیک شهرداری، استان و کشور مطرح و تصویب و سپس اجرا می‌شود.

معاون شهردار قم با اشاره به آمارگیری گسترده برای مطالعات طرح جامع حمل و نقل تصریح کرد: کل مطالعات طرح جامع در شهرداری نهایی شده و برای شورای هماهنگی ترافیک استان ارسال شده و امیدواریم پس از تصویب در استان در کشور هم تصویب و آماده اجرا شود.

وی از تصویب مطالعات طرح جامع بار خبر داد و گفت: طرح جامع دوچرخه برای نخستین بار با همکاری دانشگاه قم تدوین و تصویب شد و تمام مسائل در خصوص دوچرخه در شهر در این طرح دیده شده است.

ذاکریان با اشاره به مطالعات ممیزی ایمنی ترافیک بیان کرد: یکی از اولویت‌های مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری طی سال‌های اخیر اولویت‌بخشی به انسان‌محوری طرح‌ها بوده و در این زمینه شاهد اجرای پروژه‌های گسترده در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه در قالب پیاده‌راه هستیم.

وی به تدوین ضوابط ترافیکی طرح تفضیلی اشاره و تصریح کرد: در تمام مطالعاتی که طی سال‌های اخیر صورت گیرد رویکرد غالب انسان‌محوری به جای خودرومحوری بوده است.

ذاکریان پیشرفت‌های اتوبوسرانی در شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: قم در زمینه بازسازی اتوبوس در کشور پیشتاز بود؛ پس از عدم اختصاص یارانه ۸۲.۵ درصدی خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرها، زمان مقرر تعهد اتوبوس‌ها در حال اتمام‌ بود و باید فکری برای این مساله و جایگزین این ناوگان مشخص می‌شد.

وی تصریح کرد: مجموعا طی این سال‌ها ۱۱۰ اتوبوس خریداری شد که به دلیل تحریم‌ها پس از آن توان خرید نداشتیم و به همین خاطر بازسازی ناوگان قدیمی را در دستور کار قرار دادیم و تاکنون از ۱۰۰ دستگاه ۴۰ دستگاه بازسازی و تحویل شهرداری شده است.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه برای سال ۹۹ از محل انتشار اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیارد تومان برای خریداری اتوبوس نهایی و محقق شده است افزود: تلاش داریم با این اعتبار ۵۲ دستگاه خریداری کنیم؛ با این کار طی یکسال آینده ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در اتوبوسرانی قم فعال خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا آذرماه ۹۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در قم نوسازی شد اظهار کرد: پس از این تاریخ سایت نوسازی ناوگان بسته شد و افزایش چشمگیری در قیمت تاکسی اتفاق افتاد و با وقفه در نوسازی روبه‌رو شدیم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه تا سال ۹۶ با آورده ۵ میلیون تومانی قابلیت نوسازی ناوگان وجود داشت خاطرنشان کرد: اما امروز بدون هیچ تسهیلاتی راننده تاکسی باید ۱۳۰ میلیون تومان آورده برای نوسازی داشته باشد که در توان تاکسی‌داران نیست.

وی با بیان اینکه قم در گذشته از فقر تابلوهای هدایت مسیر رنج می‌برد گفت: با همتی که صورت گرفت مشکلات احصا و رفع شد و به دنبال آسیب‌شناسی هستیم تا تابلوها به روز شود.

ذاکریان با تاکید بر اینکه خط‌کشی معابر با تکنولوژی روز انجام می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشته‌های ترافیکی را عابرین تشکیل می‌دادند باید برای ایمنی آنها تدبیر می‌شد و قراردادی برای خرید و نصب پل‌ها منعقد شد و با توجه به اینکه امکانات مکانیزه نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود و افزایش شدید قیمت‌ها استقبال نشد و در حال حاضر صرفا ۱۳ سازه به مناقصه گذاشته شده و اجرا خواهد شد و بحث مکانیزاسیون پس از اجرای سازه پیگیری می‌شود.

وی گفت: همین احداث پل عابر پیاده اولویت دادن به خودرو هست و به دنبال این هستیم که تدبیر دیگری چون چراغ‌دار کردن چهارراه‌ها و... در نظر بگیریم که اولویت با عابرین پیاده خصوصا معلولین و... باشد.

ذاکریان با اشاره به مشکل تردد عابر پیاده در خیابان امیرکبیر و روبروی حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در این قسمت به دلیل عرض کم معبر امکان اجرای پل عابرپیاده به صورت رو و زیرگذر وجود ندارد و به همین خاطر بهترین کار تردد هم‌عرض با چراغ بود که البته به دلایلی هنوز اجرایی نشده است. در واقع اگر این طرح اجرا شود اولین مسیر تردد عابر پیاده با چراغ در این بخش اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه استان برای احداث پایانه جنوبی مسافربری شهر همراهی نکرد اظهار کرد: اگرچه زمین لازم تامین و تسطیح آغاز شد، اما به دلیل تغییر طرح مسیرهای این بخش این طرح با چالش جدی مواجه شده و عملیاتی نشده است.

معاون شهردار قم با بیان اینکه در طرح جامع پایانه‌های غیرمتمرکز پیش‌بینی شده است گفت: این طرح در راستای استفاده مردم از خدمات حمل‌ونقل برون شهری در نزدیک‌ترین نقطه به شهر است.

وی با اشاره به نصب قریب به ۱۵۰ دوربین نظارت تصویری در شهر قم گفت: تلاش داریم ظرف چندماه آینده این سیستم به ۲۰۰ دستگاه رسیده و نظارت نسبی تصویری داشته باشیم؛ قرارداد نصب دوربین‌های ثبت تخلف به دلیل افزایش شدید قیمت ارز فسخ شده و به دنبال این هستیم که قرارداد جدیدی منعقد کرده و پروژه را تکمیل کنیم.

ذاکریان گفت: پولی که از محل جرائم رانندگی باید به شهرداری داده می‌شد تخصیص نیافته و سهم اندگی اختصاص یافته و همان سهم به نصب دوربین‌ها اختصاص یافته که از آن جمله در بلوار غدیر و آیت الله بروجردی اجرا شده است.

وی با اشاره به جانمایی ایستگاه تبادلی خط سریع السیر تهران قم اصفهان اظهار کرد: جانمایی خوبی توسط مشاور صورت نگرفته بود و تلاش شد این ایستگاه محل ایستگاه A۱ قطار شهری باشد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com