کد خبر ۱۰۱۹۷۱ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
گزارش اختصاصی قم‌نا /

مقایسه عملکرد شهرداری‌های قم با شهرداری‌های تهران و مشهد از نظر «شفافیت» + اینفوگرافی

مقایسه سامانه شفافیت شهرداری‌های سه کلانشهر تهران، مشهد و قم نشان می‌دهد که سامانه شهرداری قم در مقایسه با سامانه شفافیت تهران و مشهد شوخی مضحکی بیش نیست! این سامانه در شهرداری تهران و مشهد با انتشار ریزجزییات قراردادها و طرح‌های خود همراه بوده است؛ به طوری که در این سامانه‌ها علاوه بر بودجه، اسامی پیمانکاران، پرداختی‌های افراد و هزینه‌های خُرد و کلان و حتی اسامی دریافت کنندگان واکسن و طرح ترافیک نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) | مهدی هواسی: مقایسه سامانه شفافیت شهرداری‌های سه کلانشهر تهران، مشهد و قم نشان می‌دهد که سامانه شهرداری قم در مقایسه با سامانه شفافیت تهران و مشهد شوخی مضحکی بیش نیست! این سامانه در شهرداری تهران و مشهد با انتشار ریزجزییات قراردادها و طرح‌های خود همراه بوده است؛ به طوری که در این سامانه‌ها علاوه بر بودجه، اسامی پیمانکاران، پرداختی‌های افراد و هزینه‌های خُرد و کلان و حتی اسامی دریافت کنندگان واکسن و طرح ترافیک نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این شفافیت تا جایی پیش رفت که شهرداری تهران طی اقدامی اطلاعات قراردادهای رسانه‌ای این ارگان را در دسترس عموم مردم قرار داد که رقم‌های هنگفت برخی از این قراردادها، موجب انتقادات فراوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد. با این حال این که شهرداری تهران شهامت به خرج داده و اصل وجود چنین قراردادها و جزییات آن را منتشر کرده؛ گامی بزرگی در جهت «شفافیت» بوده و اقدامی در خور تحسین است.

شهرداری مشهد نیز در پنل سامانه شفافیت خود، قسمتی را برای حمایت و تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری خود راه اندازی کرده است و با ارائه آمار مربوط به این موضوع، عملا به تشویق مادی و معنوی افشاگران پرداخته است. در این سامانه نیز اطلاعات قراردادهای خُرد و کلان منتشر شده و کاربران می‌توانند آزادانه در این خصوص به کنکاش بپردازند.

این درحالی است که در سامانه شهرداری قم، تنها به بودجه مصوب شهرداری پرداخته شده و ادامه در قسمت شفافیت سایت شهرداری، تعرفه‌ها، بهای خدمات شهرداری قم، معرفی مدیران ارشد شهرداری قم قوانین و مقررات شهرداری قم آمده است. اطلاعاتی که با یک جست‌وجوی ساده در بستر اینترنت هم می‌شود به آن دسترسی پیدا کرد و اصلا در «مفهوم» نمی‌شود آن را شفاف‌سازی عملکرد نام نهاد!

بدیهی است شفافیت عملکرد اموال، مناقصه‌ و مزایده‌ها اصل مهمی در برچیدن ساختارهای فسادزا است و دست کارشناسان و صاحب‌نظران را در انتقادات و پیشنهادات را باز کرده و شاخص‌های کارآمدی نهادها و سازمان‌های مختلف را ارتقا می‌دهد. به همین منظور نیز این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از اولویت‌های مهم شورای شهر جدید قم باشد.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیش‌تر نیز طی مطلبی تحت عنوان «آیا در تاریکخانه شهرداری قم، چراغی روشن می‌شود؟!» موضوع شفافیت شهرداری قم و گلایه‌های مطرح شده در این خصوص پرداخته بود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com