کد خبر ۱۰۲۹۹۵ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
در جلسه ستاد مقابله با کرونای استا ن قم مطرح شد:

افتتاح بیمارستان تنفسی توسط ارتش در قم/ واکسیناسیون تنها راه مقابله با پیک‌های بعدی است

قم برای هشتمین هفته است که در وضعیت قم کرونایی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا چهار هفته دیگر ادامه داشته باشد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، واکسیناسیون سراسری، تنها راهی است برای این که بتوانیم پیک فعلی را کنترل کرده تا به پیک بعدی متصل نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قم صبح امروز به ریاست استاندار قم، در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با با بیان این‌که شیب صعودی بستری کرونا در استان قم کاسته شده است؛ اظهار داشت: البته این روند باید یک هفته ادامه پیدا کند تا بتوان گفت که ما به قله پیک رسیدیم.

محمدرضا قدیر با اشاره به این‌که تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در حال افزایش است؛ تصریح کرد: بیشتر بیمارانی که بستری می‌شوند کسانی هستند دو الی سه هفته تاخیر یا با بیماری‌های زمینه‌ای به اورژانس مراجعه می‌کنند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 310 بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند؛ خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر انجام اقدامات ویژه درباره بیماران بدحال بستری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مرگ و میر ناشی از کرونا را بین 20 تا 25 فوتی در روز عنوان کرد و در ادامه افزود: نکته‌ای که در این بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ این است که ما باید این پیک را کنترل کنیم که به پیک بعدی متصل نشود و تنها راه آن واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا است.

قدیر همچنین روند واکسیناسیون کرونا در قم را رضایت بخش توصیف کرد و بیان کرد: در دو روز گذشته میزان واکسیناسیون در قم در حدود 17 هزار نفر رسید که این نشان دهنده استقبال خوب مردم از واکسیناسیون است.

وی افزود: رده سنی واکسیناسیون پایین آمده است و اگر این روند ادامه دار باشد؛ ممکن است تا چند هفته آینده سن واکسیناسیون به طور کلی آزاد شود و کلیه شهروندان بتوانند بدون هیچ محدودیتی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به همه قول مساعد دادند که زمانی که واردات در کنار  افزایش تولید داخلی آن، به حدی مطلوب برسد محدودیت سنی واکسیناسیون در سراسر کشور برداشته خواهد شد.

قدیر در ادامه اظهار خود، افتتاح بیمارستان 70 تخت خوابی ویژه بیماری‌های تنفسی را مورد توجه قرار داد و در این خصوص اظهار داشت: یک خبر خوب دیگر افتتاح بیمارستان دائمی ارتش جمهوری اسلامی است که بامداد امروز با حضور امیر سرلشکر موسوی انجام گرفت و حداکثر تا اوایل هفته آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

قم در رتبه یازدهم کشور از لحاظ نرخ بروز بستری قرار دارد

در این جلسه همچنین رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به آمار شیوع و ابتلا به بیماری کرونا در 90 روز گذشته کشور، اظهار داشت: آمار بستری‌های روزانه کشوری نشان دهنده این است که روند نزولی این بیماری از نوک قله در اکثر استانها شروع شده است.

سیامک محبی با بیان این‌که از لحاظ نرخ بروز بستری در جمعیت 100 هزار، متاسفانه قم رتبه یازدهم را در کشور دارد؛ تصریح کرد: روز گذشته تعداد بستری‌های بیماران مبتلا به کرونا در استان قم به زیر 900 نفر رسید و روند کاهش بیماری در استانهای دیگر به مراتب شدیدتر از قم است.

وی افزود: ما در قم بحث سینوسی شدن روند بیماری را یک موضوع بسیار محتمل می‌دانیم که این موضوع ناشی از فعل و انفعالات اجتماعی شهروندان است و دامنه پیک را به مراتب را بیشتر می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان این‌که روند بستری‌های ثابت مبتلا به کرونای قم در هفته گذشته ثابت بوده است؛ عنوان کرد: ظرفیت بستری‌های بیمارستان‌های قم تقریبا اشباع است.

محبی با تاکید بر این‌که برای سومین هفته متوالی روند کاهشی مثبت شدن تست‌های کرونا را شاهد هستیم؛ گفت: این کاهش آمار به دلیل کنترل اپیدمی نیست و علت اصلی آن عدم پاسخ‌دهی و نوبت دهی مراکز سرپایی تست کرونا است. البته لازم است تاکید شود که گروه سالمندان و افراد باردار خارج از سیستم نوبت دهی ویزیت می‌شوند.

وی افزود: قم برای هشتمین هفته است که در وضعیت قم کرونایی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا چهار هفته دیگر ادامه داشته باشد و واکسیناسیون کمکی به بهبود شرایط قرمز نخواهد کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم واکسیناسیون را راهی برای مقابله با پیک‌های بعدی عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از افراد گروه هدف و واجد شرایط واکسن از دریافت واکسن خود امتناع می‌کنند که این امر هیچ توجیه قابل قبولی ندارد؛ چرا که دریافت واکسن نقش مؤثری در کاهش موارد بدحال و یا فوت بیماران کرونایی دارد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com