کد خبر ۱۰۳۰۰۰ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶
با گذشت حدود یکسال از ابلاغ این طرح توسط دادستانی؛

عدم جدیت در اجرای طرح فروشنده خانم برای لوازم آرایشی

حدود یکسال قبل طرح فروشنده زن برای لوازم آرایشی در قم توسط دادستانی الزامی و این طرح به اصناف ابلاغ شد اما طبق مشاهدات خبرنگار ما همچنان در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها این موضوع رعایت نشده و همچنان فروشنده یک ویا چند آقا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه تحلیلی قم فردا، لوازم آرایشی که جزو جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران کشورمان محسوب می‌شود و اصولا خانم‌های ایرانی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در سال برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند البته این تخمین برای زمانی است که لوازم آرایشی ارزان تر بود.
 بر اساس آمار‌های جهانی، ایران هفتمین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیا و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش سالیانه تجارت این لوازم در ایران، یک میلیارد دلار به صورت واردات و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل قاچاق است.
حجم بالای مصرف لوازم آرایشی در ایران
از همین رو موسی احمدزاده عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی،  کل حجم مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران را سالانه چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت:  در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰ میلیون یورو محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد شد، اما در سال ۹۷ افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات این محصولات به ۱۱۲ میلیون یورو شد.
احمد زاده با بیان اینکه آمار‌های جهانی حاکی از میزان بالای واردات و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است، تصریح کرد: کل حجم واردات قانونی، قاچاق و تولید محصولات آرایشی، یعنی کل مصرف این محصولات در ایران سالانه معادل چهار میلیارد دلار است و ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است.
سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است
محمدرضا شانه ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره علت مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران گفت: این به فرهنگ مصرف در ایران مربوط می شود و به هر حال خانم های ایرانی به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ مو و مانند اینها علاقه دارند و در مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به طور کلی ۴.۵ درصد هزینه خانواده های ایرانی صرف لوازم آرایشی و بهداشتی می شود در حالی که در متوسط جهانی آن ۲.۶ درصد هزینه خانوار برای لوازم آرایشی و بهداشتی است.

این آمار و بسیاری از آمار هایی که توسط کارشناسان ارائه می شود نشان از آن دارد که مصرف لوازم آرایشی در کشور بسیار زیاد است.اما امروز بحث ما میزان مصرف لوازم آرایشی و یا میزان تولید و یا میزان واردات و قاچاق و یا حتی مضرات استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق نیست.
همان طور که گفته شد میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور بسیار است و البته طبق آماری که چند سال قبل منتشر شد استان های تهران، مشهد و قم  جزء رتبه های اول در مصرف لوازم آرایشی هستند. پس این مسئله نشان می دهد که در سطح شهر فروشگاه ها و مغازه های بسیاری برای فروش لوازم آرایشی بهداشتی در حال فعالیت هستند.
از همین رو بانوان بسیاری برای خرید لوازم آرایشی بهداشتی مورد نیاز خود در این فروشگاه ها و مکان های عرضه کننده در حال تردد هستند که می طلبد فروشندگان این صنف حتما بانوان باشند.

فروشنده زن برای لوازم آرایشی در قم الزامی شد
به همین دلیل مهر ماه سال گذشته حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم گفت که ضرورت حضور فروشنده زن در کلیه فروشگاه‌های لوازم آرایشی استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اداره نظارت بر اماکن عمومی استان ابلاغ شده است.
وی این تصمیم را با توجه به "تبعات و آسیب‌های جدی مرتبط با حضور فروشنده آقا در فروشگاه‌های تهیه و توزیع و پخش لوازم آرایشی و بهداشتی مرتبط با بانوان و در راستای پیگیری مطالبه ها و دغدغه‌های مردم متدین قم و حسب شکایت های متعدد مردمی واصل شده به حوزه دادستانی" ارزیابی کرده است.
وی اظهار داشت: کلیه صنوف آرایشی طبق بندهای ۹ و ۱۸ اساسنامه ضوابط داخلی اتحادیه صنف خرازان و صنوف وابسته استان و در راستای اجرایی شدن بخش هایی از قانون حجاب و عفاف در سطح استان موظف به حضور مباشر خانم با تاییده اداره اماکن در فروشگاه های لوازم آرایشی استان هستند.
این مقام قضایی تاکید کرد: در صورت تخلف واحدهای صنفی، حسب قانون با متخلفان برخورد و در خصوص اخطار کتبی و پلمپ آن اقدام خواهد شد.

عدم جدیت در اجرای طرح فروشنده خانم برای لوازم آرایشی
با ابلاغ این طرح در سال گذشته و وجود حساسیت روی این موضوع طبق خواسته مردم و شکایت هایی که صورت گرفته بود، جدیت در اجرایی شدن طرح در ماه های اول توسط مسئولین و فروشندگان بسیار داغ بود و در اکثر فروشگاه ها بزرگ فروشنده خانم حضورداشت.
البته در این طرح ابلاغ نشده است که در فروشگاه ها فقط باید فروشنده خانم استفاده شود یعنی در یک فروشگاه ، فروشنده می تواند به صورت مشترک هم آقا و هم خانم باشد.
این درحالی است که با گذشته حدودا یکسال از ابلاغ این طرح به واحد های صنفی؛ طبق مشاهدات خبرنگار ما در سطح شهر بازهم بسیاری از فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی، آقایان هستند و خبری از فروشنده خانم در این نوع صنف ها نیست. البته باید گفت که در فروشگاه های بزرگ به صورت اشتراکی هم فروشنده خانم و هم فروشنده آقا حضور دارند ولی در مغازه های کوچک که می توان آنها را در معابر مهم شهر هم دید فقط یک یا چند آقا حضور دارند و در حال فروش لوازم آرایشی بهداشتی هستند.
از همین رو می طلبد این موضوع بازهم توسط مراجع قضایی و اصناف استان پیگیری شود تا با جدیت بیشتری توسط صاحبان این صنف این موضوع اجرایی شود.
از طرفی هم طبق اعلام حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب، دادستان قم مردم می توانند گزارش تخلف های صورت گرفته در این خصوص را به قرارگاه دادسرای عمومی و انقلاب مستقر در دادسرای ساحلی و یا به شماره ۰۹۳۳۳۶۳۳۲۵۱ در پیام‌رسان‌ ایتا ارسال نمایند.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com