کد خبر ۱۰۳۴۲۶ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱
روحینا فیلمی با مضمون پیوندمقاومت ایران و افغانستان؛

تولید آثار فاخر در قم حمایت نمی شود

تله فیلم «روحینا» به کارگردانی و تهیه کنندگی عبدالرضا صادقی اثر فاخری است که به سفارش سیمای مرکز نور (استان قم) با موضوع ایثارگری های رزمندگان جبهه مقاومت به تولید رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) ، تله فیلم «روحینا» به کارگردانی و تهیه کنندگی عبدالرضا صادقی اثر فاخری است که به سفارش سیمای مرکز نور (استان قم) با موضوع ایثارگری های رزمندگان جبهه مقاومت به تولید رسیده است.  تولید این اثر توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند که در این راستا خبرنگار خبرگزاری فارس گفت وگویی را با حجت الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم در ارتباط با تولید اینگونه آثار در سیمای قم ترتیب داده است که به شرح زیر آمده است.

روحینا فیلم تاثیر گذاری بود و توانسته بود که سوالات مخاطبان را درباره علت حضور شیعه ها در سوریه تا حدودی پاسخگو باشد، چه عاملی موجب شد که پروژه ای با این ویژگی در قم ساخته شود؟

یکی از آثار حضور ملیت های مختلف جبهه مقاومت در عراق و سوریه بود قم هم شمار زیادی از شهدای فاطمیون و زینبیون و شهدای عراقی را دارد کارهای بسیاری راجع شهدای ایرانی انجام شده که فرزندان این آب و خاک هستند اما نکته ای که ما توجه کردیم این بود که خواستیم مظلومیت و تاثیر شهدای غیرایرانی را بررسی کنیم و در این راستا یکی از مجموعه های تاثیرگزار شهدای فاطمیون هستند غیر از این موضوع همگرایی شهدای مقاومت بین ملیت ها و قومیت های مختلف بود که تلاش کردیم در این کار نشان دهیم دنبال داستانی بودیم که این طرح ارائه شد و در این طرح یکی از شهدای افغانستان را شاخص قرار دادیم و تله فیلم روحینا شکل گرفت.

شاید اگر شخصیت اول فیلم یک ایرانی بود تاثیر فیلم کمتر می شد و قراردادن یک مدافع حرم از یک کشور دیگه بقیه مدافعان حرم و سختی های که این عزیزان برای امنیت ایران و منطقه کشیدن نشان بدهد، این جزئیات چقدر زمان برد تا در فیلم گنجانده شود؟

شکل گیری فیلم روحینا با مضمون این چنینی از نقطه ایده تا شکل گیری داستان و تایید آن در مبادی مختلف در قم و تهران و در مبادی استا ن ها یکسال زمان برد تا به سرانجام برسد و از اول هم قرار بود شخصیت غیرایرانی باشد و یکی از مضامینی که قرار بود به آن توجه شود این بود که پیوند ایرانی آن از بین نرود زیرا اصل جبهه مقاومت حول محور ایران شکل می گیرد. اما تولید این فیلم چندان آسان نبود و می شود اذعان کرد که از سه بار این فیلم مورد بازبینی و بازتولید قرار گرفت تا کاری که اکنون می بنید شکل بگیرد.

آیا این فیلم در سینما هم اکران می شود؟ رایزنی در این راستا انجام شده است؟

ساختارهای تولید در حوزه هنری و در حوزه درام و در حوزه فنی سینمایی متفاوت هستند و فیلم روحینا در قالب تله فیلم به تولید رسیده است و برای حوزه تلویزیون طراحی شده و پخش سینمایی ندارد اما در حال حاضر چند شبکه سراسری سیما این فیلم را پخش کردند و اکنون نیز در حال رایزنی هستند که این فیلم به دیگر زبان های ترجمه و صداگذاری شود تا از شبکه های بین المللی نیز پخش شود.

تا چه اندازه به ادامه این روند و تولید آثاری با چنین مضامینی در قم و مجموعه صداوسیما اهتمام دارید؟

باید توجه داشت شهر قم پیشینه خیلی مهمی در موضوعات جهاد و دفاع و مقاومت دارد و همچنین گستردگی جغرافیایی ویژه ای دارد که همه این مسائل در کنار هم موجب شده سوژه های بسیاری را در حوزه انقلاب و جنگ، حوزه تاثیرگزاری بر جهان در جبهه مقاومت داشته باشیم و تنها به تله فیلم هم اهتمام نداریم و برای تولید سریال و مستند و انیمیشن نیز برنامه داریم و در همه این قالب ها کارهای مختلفی انجام می شود که طراحی آن انجام شده و برخی از فیلم نامه های آنان نیز آماده شده و برخی از آنان نیز به تولید رسیده به طور مثال بیش از 22 اثر مستند برای شهدای مدافع و بزرگان انقلاب و موضوعات مختلف به تولیدرسیده است و کار به صورت جدی پی گیری می شود.

مخاطبان از سریال ها و فیلم های آپارتمانی خسته شدند و مثلث های عاشقانه در شبکه خانگی و تلویزیونی بیش از بیش دیده می شود،شما بعنوان مدیرمجموعه ای عظیم و فرهنگی این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟ نظرتان را در ارتباط با موضوعاتی مانند انقلاب، جنگ یا فیلم های تاریخی و تولید اینگونه آثار در استان قم نیز بفرمایید؟

مخاطبان آثار آپارتمانی را بسیار دیده اند به طور مثال در همین اثر اخیر شبکه سه سیما «فیلم گاندو» یکی از ویژگی هایش این بود که اتفاق ها تنها در آپارتمان رقم نمی خورد بلکه بخشی از آن را ژانر مقاومت، بخشی از آن را جاده تشکیل می داد وفضای آن دائم در حال عوض شدن بود. باید قبول کرد فضاهای آپارتمانی خسته کننده شده است اما التزامات خاص خودش را دارد گاهی می شود یک سریال را در یک ساختمان فیلم برداری کرد اما یک فیلم بالای 10 لوکیشن دارد و در برخی تولیدات نیز بیش از 300 لوکیشن وجود دارد که کاری بسیار دشوار و هزینه بر است خیلی از هنرمندان هم با این وضعیت همراهی نمی کنند بنابراین تهیه کننده و کارگردان هم با این وضعیت کار نمی کنند و تله فیلم روحینا ضبط آن در سه استان انجام شده است.

آیا پروژه های دیگری با قابلیت ملی در دستور کار دارید؟ اگر هست در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

پروژه های گوناگونی در دستور کار داریم که از آن جمله می شود به پروژه «شهید زین الدین» اشاره کرد که نگارش آن به پایان رسیده و منتظر تامین بودجه هستیم همچنین یک سریال را برای واقعه ۱۹ دی تهیه کردیم و در حوزه انیمیشن نیز کاری با عنوان «مدرسه حافظ» در دست تولید داریم که باموضوع شهدای نوجوان عرصه دفاع مقدس شروع کردیم و پیش بینی می شود با موضوع شهدای مدافع حرم امتداد پیدا کند. همچنین پنج قسمت برای سردار سلیمانی در قم نیز به تولید رسیده است.کارهای بسیاری در دست طراحی و ساخت است که تقریبا همه این تولیدات در سیمای ملی پخش شده در کنار فیلم «روحینا» فیلم دیگری با عنوان «باغ ماهی» به تولید رسید که اولین پخش آن از شبکه یک بود این فیلم با موضوع شعار سال و زحمات یک خانمی که کارهای جهادی انجام میداد و مشکلاتی که با آن مواجه می شد به تولید رسید این کار نیز سه روستای مختلف قم تولید شد و بسیار دیده شد.

آیا سیمای استان برای تولید فیلم و یا سریال هایی در مورد شخصیت های برجسته قم برنامه ای دارد ؟

برای معرفی شخصیت های برجسته قم در قالب تولیدات سیما برنامه هایی وجود دارد که در برخی از آنها به تولید رسیده و برخی نیز در حال تدوین است. پروژه شهید زین الدین هم که نگارش آن به پایان رسیده و منتظر تامین بودجه است. مستندی با عنوان «به رنگ مریم» به تولید رسیده است که این مستند در ارتباط با زندگی شهیدی از شهدای حشدالشعبی می شود که در قم زندگی می کرده است و اکنون نیز همسرش در قم به عنوان پزشک در بیمارستان های قم فعالیت دارد. این شخصیت مربوط به قم است و بعد بین المللی دارد.سریال حضرت معصومه نیز در دستور کار تولید است.

آیا ارگان های مهم استان برای تولید آثار فاخر به صدا و سیما کمکی می کنند؟

متاسفانه به رغم اینکه استان قم یک استان فرهنگی است اما نهادهای این استان هیچ همکاری در راستای تولید آثار فاخر ندارند و تقریبا در تولید چنین برنامه هایی تنها هستیم به جرات می توان گفت نهایت همکاری که نهادهای دولتی و خصوصی در قم دارند این است که ایده می دهند در حالی که برای رسیدن به هدف باید مبالغ سنگینی را هزینه کرد به طور مثال تقریبا 5 سال یا بیشتر است که سریال شهید زین الدین را به همه ارائه کردیم از استانداری گرفته تا بسیج و شهرداری و همه هم موافق کار هستند اما حاضر به قبول هزینه نیستند. در فیلم روحینا نیز فقط سپاه کمک مختصری در بخش پشتیبانی کرد و برای تولید این اثر هم از سپاه استان سمنان کمک گرفتیم و در قم نتوانستیم به نتیجه خوبی برسیم درحالی که در این برنامه ها در استان باید به تولید برسد.برای تولید پروژه شهید زین الدین ۱۸ میلیارد بودجه لازم است که صدا و سیما نیمی از آن را می پردازد اما هیچ نهادی برای تولید آن با صدا و سیما همکاری نمی کند در حالی که همه خود را وامدار شهید زین الدین می دادنند.

 شبکه های استانی چه ویژگی هایی نسبت به شبکه ملی دارند؟

شبکه های استانی فلسفه وجودیشان این است که ویژگی های یک استان را معرفی می کنند و ما باید در حوزه های مختلف معرف شهر قم و پاسداشت فرهنگ و بزرگان را داشته باشیم و همچنین یکی از وظایف استان ها پرداختن به خرده فرهنگ های ویژه است که قم این خرده فرهنگ لباس و گویش خاص را ندارد اما در دیگر استان ها مانند کردستان وجود دارد. در کل می توان گفت شبکه های استانی می توانند در تولیدات ملی کمک شایانی داشته باشند.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com