کد خبر ۱۰۳۴۵۰ انتشار : ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۱
درد و دل جاماندگان از مراسم اربعین حسینی:

ساز و کار مناسبی را در مواجهه با راهپیمایی اربعین اتخاذ نشده است/ شرط پرواز هوایی، باعث ایجاد بدبینی می‌شود/ استانداردهای دوگانه در مواجهه با سفرهای خارجی، موجب دلخوری مردم شده است

مراسم اربعین حسینی امسال درحالی برگزار می‌شود که امسال نیز همچون سال گذشته، بسیاری هموطنان ایرانی‌مان به علت شیوع بیماری کرونا از این اجتماع عظیم بازماندند. در همین خصوص خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در حرم حضرت معصومه (س) به پای درد و دل برخی جاماندگان مراسم اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) نشست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مراسم اربعین حسینی امسال درحالی برگزار می‌شود که امسال نیز همچون سال گذشته، بسیاری هموطنان ایرانی‌مان به علت شیوع بیماری کرونا از این اجتماع عظیم بازماندند. در همین خصوص خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در حرم حضرت معصومه (س) به پای درد و دل برخی جاماندگان مراسم اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) نشست.

یک شهروند قمی به خبرنگار ما گفت: بیماری کرونا یک پیشامد غیرقابل منتظره بود و این که دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس، مانع رفت و آمدها و سفر مردم شدند نیز امری لازم و ضروری است. ولی استانداردهای دوگانه اعمال شده در این باره موجب دلخوری مردم شده است. در اوج پیک‌های کرونا شما شاهد بودید که تورهای تفریحی زیادی به خارج از کشور دایر بود و این گونه سفرها درحال حاضر نیز ادامه‌دار است. چندی پیش کنسرت ... (یکی از خوانندگان لس آنجلسی) در کشور همسایه برگزار شد و تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها برای حضور در این کنسرت به ترکیه رفتند. ولی هنگاهی که پای سفرهای زیارتی به میان می‌آید به یک باره حساسیت‌ رسانه‌ها برانگیخته می‌شود؛ به طوری که گویا کرونا تنها در مناسک مذهبی شیوع می‌یابد!

یک شهروند دیگر نیز با اشاره به حضور پررنگ مردم عراق در مراسمات مذهبی اظهار داشت: در تاسوعا و عاشورا و دیگر روزهای محرم و صفر، مردم شهرهای مذهبی عراق بدون هیچ مزاحمت و حتی پروتکلی به زیارت و عزاداری پرداختند و از طرفی آمارهای رسمی دولت عراق و تصاویر منتشر شده از بیمارستان‌های شهرهای مذهبی این کشور نشان می‌دهد که کرونا در این گونه تجمع‌ها تاثیری نداشته است. من نمی‌خواهم منکر وجود این بیماری شوم و بین دین و علم، دوگانه ایجاد کنم؛ ولی خوب است کسانی که تا پای مراسمات مذهبی به میان می‌آید واکنش نشان می‌دهند برای این موضوع توجیهی پیدا کنند.

فردی دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قم‌نا با انتقاد از تصمیم‌های دولت پیرامون مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: مسئله ما این است که دولت، ساز و کار مناسبی را در مواجهه با راهپیمایی اربعین اتخاذ نکرده است. برای بررسی تزریق دو دز واکسن کرونا، سامانه سماح به هر سیستمی قابلیت اتصال و استعلام دارد، اما برای خرید بلیط هواپیما با نرخ مصوب هیچ قاعده‌ای در نظر گرفته نشده است! امیدواریم مسئولان برای این تضییع حق، دلیل منطقی داشته باشند؛ چرا که این درست نیست برخی شرکت‌ها این گونه مردم را تلکه کنند!

شهروند دیگری نیز تصریح کرد: سفر به عتبات عالیات به شرط پرواز هوایی، باعث ایجاد نوعی بدبینی به زائرانی که توانسته‌اند از قید و بندهای درنظر گرفته شده را طی کنند؛ می‌شود. چرا که این موضوع این تصور را ایجاد می‌کند نوعی رانت برای طیف متمول جامعه در نظر گرفته شده است. در حالی که با وضع شروطی همچون تزریق هردو دوز واکسن و تست پی‌سی‌آر هنگام خروج و ورود به کشور، انتظار می‌رفت مرزهای زمینی نیز باز شوند. شرکت‌های هوایی هم به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند!

روی هم رفته اگرچه این گلایه‌ها به حق است؛ با این حال به نظر می‌رسد برای تجدید نظر در سیاست‌های اعمال برای مراسم پر خیر و برکت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دیر باشد. اما اتفاقات رخ داده می‌تواند سرمشقی برای جلوگیری از موارد مشابه باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com