کد خبر ۱۰۳۶۷۰ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
بازهم دروغ‌پردازی و شینطت‌ رسانه‌ای؛

دروغ‌پردازی و بزرگ‌نمایی درباره آمار شیوع کرونا در مراسم اربعین حسینی/ آمار ابتلای زائران به بیماری کرونا «بسیار ناچیز» است

اشتباه خبرگزاری ایرنا در بازتاب نقل و قول‌ از زبان «علی زینی‌وند» استاندار کرمان پیرامون آمار ابتلای زائران مراسم اربعین امام حسین (ع) به بیماری کرونا، باعث شیطنت و دروغ پراکنی برخی سایت‌های داخلی و خارجی از جمله بی‌بی‌سی فارسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، اشتباه خبرگزاری ایرنا در بازتاب نقل و قول‌ از زبان «علی زینی‌وند» استاندار کرمان پیرامون آمار ابتلای زائران مراسم اربعین امام حسین (ع) به بیماری کرونا، باعث شیطنت و دروغ پراکنی برخی سایت‌های داخلی و خارجی از جمله بی‌بی‌سی فارسی شد.

در مطلب خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای زینی‌وند آمده است: "نتیجه تست کرونای زائران اربعین نگران کننده بود زیرا تعداد قابل توجهی از مسافران با تست مثبت بازگشتند."

این درحالی است که ایرنا ساعتی بعد، نقل و قول بالا را از خبر جلسه ستاد مقابله با کرونای استان کرمان حذف و بدون هیچ توضیحی خبر خود را اصلاح نمود؛ با این حال این جملات همچنان در برخی از سایت‌های خبری به نقل از این ایرنا در حال انتشار است.

دروغ‌پردازی و شینطت‌های رسانه‌ای و فراتر از آن بزرگ نمایی درباره مخاطرات به وجود آمده در گردهمایی بزرگ شیعیان در روز اربعین حسینی، اقدامی مسبوق به سابقه است و رد آن را حتی پیش از شیوع بیماری کرونا نیز می‌توان در آرشیو خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کرد.

در خصوص ویروس کرونا نیز کسی منکر وجود این بیماری و حتی شیوع آن در تجمعات مذهبی نیست؛ اما آنچه که در این بین جای گلایه و اعتراض دارد؛ بزرگ‌نمایی و سانسور حقایق پیرامون شیوع این بیماری در مراسمات مذهبی در شهرهای مذهبی عراق است.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت دولت عراق نشان می‌دهد شیوع بیماری کرونا در شهرهای نجف و کربلا بسیار ناچیز است؛ این درحالی است که این شهرها در طول ماههای محرم و صفر با خیل عظیم زوار حسینی خود کشور عراق مواجه بوده و اگر بحث شیوع این بیماری در چنین مراسمی جدی بود؛ دست کم می‌بایست تعداد قابل توجهی از مردم شهرهای کربلا و نجف را درگیر خود میکرد!

تصاویر منتشر شده از تخت‌های خالی بخش‌های ویژه بیماران کرونایی بیمارستانهای شهرهای نجف و کربلا نیز گواهی بر همین موضوع است. افزون بر این آمار تست‌های کرونا گرفته شده در کشور عراق، بیش از ایران است؛ برای همین نیز نمی‌شود این آمار ابتلای ناچیز را به حساب نبود امکانات تشخیصی و درمانی در این شهرها گذاشت!

از طرفی بررسی‌ها و مشاهدات خبرنگاران ما حاکی از آن است که زائران بازگشته از مراسم اربعین با مشکل و بیماری خاصی مواجه نشده‌اند و تنها در یک فقره از این مشاهدات میدانی ما، از میان زائرانی که در پرواز شب گذشته هواپیمایی معراج به کشور بازگشتند؛ بیش از سی نفر از آنان در فرودگاه امام خمینی (ره) تست رپید دادند که نتیجه تست‌های همه این افراد منفی بود.

رئيس کميته بهداشت و درمان ار‌بعين نیز در خبری اعلام کرد: از ميان زا‌ئران برای ۸۲ هزار نفر تست رپید انجام شد که ۲۵۸نفر مثبت و براي ۶۹۷۳نفر نيز تست پی‌سی‌آر صورت گرفت که تنها تست ۳۳نفر مثبت بوده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com