کد خبر ۱۰۳۷۱۵ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۳
در گفتگو با معاون فنی و مهندسی شهرداری قم مطرح شد؛

پروژه شهدای روحانیت تا اوسط سال بعد به بهره‌برداری میرسد

دنبال گزارش های متعدد مردمی بمنظور نارضایتی از تاخیر در بهره برداری از پروژه های شهری، روند اجرای این پروژه‌ها را از معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم خواستار شدیم.

معاون فنی و مهندسی شهرداری قم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد رحلت نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و امام رضا(علیه‌السلام) ، به بیان گزارشی از چند پروژه شاخص شهری پرداخت.

پروژه تونل جمهوری

بمنظور تکمیل پروژه بزرگراه جمهوری و اتصال آن به کمربندی امام علی(علیه‌السلام) ، پروژه احداث تونل جمهوری در تابستان سال 98 با اعتباری بالغ بر 87 میلیارد تومان کلنگ زنی شد. مدت زمان مقرر جهت احداث و بهره‌برداری از این پروژه 2 سال تعیین شده بود، یعنی در تابستان 1400 می بایست شاهد بهره برداری از این پروژه می‌بودیم که متاسفانه به تاخیر افتاده است.
عباس حلوایی زاده در این باره توضیح داد: در حال حاضر 54 درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه داریم. این پروژه داخل بافت شهری بوده بویژه میدان امام حسین که یکی از میدان های قدیمی سطح شهر است.

در این پروژه دو مقوله «جابجایی تاسیسات در بافت شهری» و «تملک و آزادسازی» وجود داشت. هرآنچه که شما فکر کنید تاسیسات شهری مورد نیاز از داخل این پروژه عبور کرده بود. لذا بایستی هم عبور و مرور مردم برقرار میشد و هم در حین اجرای پروژه جابجایی تاسیسات صورت می گرفت. بخش عمده ای از این تاسیسات فاضلاب بوده است که با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد تومان، جابجایی آن با همکاری سازمان آب صورت گرفت. بخش بعدی لوله قدیمی نفت، گاز، آب شیرین و همچنین خطوط فیبرنوری و مخابراتی بود که در میدان امام حسین قرار داشت که جابجایی آن همزمان با پیشرفت در پروژه با همکاری دستگاه های مختلف صورت گرفت.

حلوایی‌زاده گفت: علیرغم اینکه این پروزه حتی یک روز هم تعطیل نشد، اما اتفاقات متعددی همچون شیوع کرونا، تملکات و آزادسازی‌ها باعث طولانی شدن پروژه شد.
وی همچنین بیان کرد: درصورت اجرای تملکات، این پروژه تا آخر سال به بهره‌برداری خواهد رسید. درحال حاضر بایستی تملک 14 پلاک صورت بگیرد. منتها درصورتی که این تملکات به هر دلیلی صورت نگیرد ما عملیات های عمرانی داخل تونل را انجام داده و به محض اجرای تملکات ظرف دو ماه جریان در سطح صفر را برقرار خواهیم کرد یعنی کنار گذرهای این پروژه و روی تونل را تحویل شهروندان خواهیم داد و پس از آن عملیاتی مهندسی در داخل تونل ادامه خواهد یافت.

معاون فنی و مهندسی شهرداری قم در پاسخ به این سوال که چرا این تملکات پیش از اجرای پروژه پیش بینی و اجرایی نشده است؟ گفت: قطعا این تملکات پیش از اجرای پروژه پیش یینی شده است. شهرداری هم بدنبال وجود کمترین معارض می باشد. چرا که اولا زندگی مردم به مخاطره خواهد افتاد و ثانیا هزینه‌های بالایی برای پروژه خواهد داشت. اما حسب زمان، بحث اجرای پروژه و تملک بصورت همزمان عملیاتی می شود چرا که ضرورت تملک و بازگشایی بواسطه ضرورت اجرا می باشد. به عنوان مثال اگر در فاز 5 عماریاسر، پروژه آغاز نمی‌شد، شاید برخی از اهالی دغدغه خاطر را نداشتند و در غیر این صورت هم برخی این حساسیت را احساس نکرده و پروژه به شدت فرسایشی خواهد شد.

پروژه غیر همسطح میدان نماز

این پروژه در تقاطع دو بلوار فردوسی و جمهوری واقع شده است. طبق گزارشات مردمی، روند احداث این تقاطع، کند احساس می‌شد. گفتنی است زمان بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح میدان نماز مردادماه ۱۴۰۱ مقرر شده بود که با توجه به مشاهدات میدانی احتمال تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه داده می‌شود.

عباس حلوایی‌زاده در این زمینه نیز اظهار داشت: پروژه میدان نماز با اعتباری بالغ بر 68 میلیارد تومان، حدود ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که حدود ۶ تا ۷ درصد از برنامه زمان‌بندی عقب افتادیم. یک ماه از تاخیر این پروژه بدلیل قطعی برق و بدنبال آن تعطیلی کارخانجات سیمان بوده است. این پروژه دارای 153 حلقه شمع می باشد که در حال حاضر 80 درصد این شمع ها احداث شده است منتها این شمع‌ها بصورت مدفون می‌باشد که قابل رویت همشهریان عزیز نیست. ما بدنبال آن هستیم که تابلوی این میدان را اجرا کرده و سپس حفاری زیرگذر را شروع کنیم.

وی با اشاره به اینکه، کمبود منابع مالی در این پروژه اخلال ایجاد کرد، گفت: با توجه به دستور جناب شهردار مبنی بر رفع نواقص ایجاد شده، در صدد رفع و جبران این منابع هستیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در واکنش به اعتراض برخی شهروندان نسبت به تعداد کم کارکنان در این پروژه، عنوان کرد: حرف مردم کاملا درست است. از آنجا که این پروژه وسعت بزرگی دارد درحال حاضر روزانه حدود 20 تا 30 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند در حالیکه بایستی حداقل 60 نیروی کار فعال در آن موجود باشد. بخش عمده‌ای از این مشکل بدلیل مسائل مالی است که عن‌قریب با مرتفع شدن آن، آهنگ پیشرفت پروژه هم افزایش خواهد یافت.

پروژه غیر همسطح شهدای روحانیت

پروژه شهدای روحانیت که جهت اتصال دو بلوار شهدای روحانیت و یادگار امام از تابستان سال 99 کلنگ‌زنی شده بود، مدتی دچار وقفه شد. این پروژه قرار بود در مدت 18 ماه یعنی تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
عباس حلوایی‌زاده در این باره توضیح داد: یکی از مباحثی که در روند اجرای این پروژه اخلال ایجاد کرد، دکل برق فشار قوی بود. برای حفاری جهت احداث شمع‌های این پروژه، در حریم برق 230 کیلوولت قرار داشتیم. با توجه به اینکه دکل های فشار قوی آن منطقه مربوط به شرکت توزیع برق تهران می‌شد، بایستی برای اجرای این پروژه، چند روزی از شرکت توزیع برق تهران جهت قطع برق این دکل‌ها خاموشی می گرفتیم. لذا از دی ماه سال گذشته مکاتبات و بازدیدهای میدانی بسیاری صورت گرفت. اما متاسفانه اداره برق منطقه تهران بدلیل پیک مصرف گرما از خاموشی دادن به ما به شدت امتناع کردند. در پیگیری‌های آخر، مقرر شد که در اواخر مهر ماه، دو روز، خاموشی از تهران جهت شمع‌گذاری این پروژه اخذ کنیم.
وی در ادمه بیان کرد: با اجرای عملیات شمع گذاری پروژه دوباره سرعت خواهد گرفت. امید است که تا اواسط سال بعد پروژه به بهره برداری برسد.
معاون فنی و مهندسی شهرداری قم در آخر بیان کرد: شهرداری قم در چارچوب بودجه‌ای که شورای اسلامی شهر قم برای آن مصوب می کند، قدم می گذارد و خارج از آن قطعا یک پروژه هم شروع نمی کند، چرا که شروع احداث پروژه‌هایی که خارج از توان است باعث فرسایشی شدن آن خواهد شد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com