کد خبر ۱۰۴۶۰۶ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۲

چرا قم «تافته جدا بافته» نیست!؟

قم‌نا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم، اخیرا در اظهاراتی گفته است: "قم باید هم از نظر مسئولانی که در آن منصوب می‌شوند، هم از نظر امکانات و هم از نظر قوانین و مقررات ویژه باشد و این تفاوت باید احساس شود."

وی تاکید کرده است: "همانطور که در حرم مطهر بانوی کرامت برای ورود قوانین ظاهری و معنوی وجود دارد شهر مقدس قم هم حرم اهل بیت (ع) است و این حق طبیعی قم است که باید قوانین ویژه برای این شهر وجود داشته باشد."

آیت‌الله سعیدی در روزها و هفته‌های گذشته نیز مکررا از افزایش بی‌حجابی و ناهنجاری‌های اجتماعی در شهر قم گلایه داشته و لزوم برخورد با این معضلات را اولویت کاری استاندار قم عنوان کرده‌اند. قریب به یقین نیز منظور ایشان از قوانین ویژه قم، قوانینی است که در آن مسائل اجتماعی را محور و اولویت است.

حال فرض کنید قوانینی خاص قم وضع شود که در آن، مصادیق برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی فراتر از قانون جمهوری اسلامی است و به تبع آن نحوه اعمال محدودیت‌ها نیز متفاوت از سایر نقاط کشور است. این موضوع در درجه اول باعث می‌شود قم در نگاه سایر مردم ایران، تافته جدا بافته تلقی شود و اختلافات فرهنگی و اجتماعی این شهر با سایر نقاط کشور فزونی یابد.

در این بین طبعا عده‌‌ای از شهروندانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند خود را با قوانین جدید وفق دهند؛ به مهاجرت از قم می‌اندیشند و اگر مجبور باشند در شهر باقی بمانند، دچار سرخوردگی خواهند شد.

از طرفی این قوانین ویژه، طرفدارانی را نیز در سایر نقاط کشور به دنبال خواهد داشت و ممکن است بسیاری از آنان با تصور رشد و تعالی در سایه‌سار قوانین ویژه، به شهر قم مهاجرت کنند. نتیجه این می‌شود که قم به پایگاهی از طیف‌های فکری خاص تبدیل می‌شود که در دیگر جاهای کشور وجود ندارد و یا بروز و ظهور آن کمرنگ است!

موضوع فوق در شرایط فعلی نیز به قدری محسوس بوده که بارها مورد اعتراض و گلایه برخی بزرگان و علما قرار گرفته است! سال گذشته آیت‌الله سبحانی با بیان این که بسیاری از مساجد امام جماعت ندارند؛ اظهار داشت: "سیاست غلط محصل دائم العمر در حوزهای علمیه اصلاح شود و طلاب پس از تحصیل به شهرهای خود بازگردند."

افزون بر این تکریم قداست، شأن و جایگاه ویژه قم در گروی رعایت قوانین فعلی کشور است و در بحث وضع قوانین جدید نیز اگر کمبودی احساس می‌شود؛ می‌بایست برای همه کشور اعمال شود و نه صرفا قم!

به عبارتی قم نیازمند اجرای قوانین مصوب فعلی است و یقینا اظهاراتی از قبیل «واتیکان» شدن قم و القاء نگاه ویژه‌ای که منجر به تبعیض، رانت و وضع قوانین خاص برای قم باشد، باعث شکاف‌های فکری و ایدئولوژیکی بسیاری می‌شود که یکی دیگر از تبعات آن، انزوای مرجعیت و حوزه است.

مقوله رعایت «حجاب» و عفاف اجتماعی نیز اگرچه دغدغه‌ای واجب و ضروری است؛ با این حال پیگیری این موضوع می‌بایست در این راستا تعریف شود که قوانین به طور کامل اجرا شوند و در این باره اگر کمبودی در قوانین مشاهده می‌شود؛ اصلاح آن منوط به اصلاح قوانین کشور باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com