کد خبر ۱۰۵۱۵۰ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱
اختصاصی قم‌نا/

چرا قم نتوانست در دومین دوره کنگره شهدا خوش بدرخشد؟!

در حالی که تاکنون ۲۹ استان کشور، توفیق برگزاری کنگره‌های ملی شهدای استان خود را داشته‌اند ولی استان قم برای بار دوم، برگزاری کنگره خود را به سال بعد موکل کرد. این در حالی است که در همین شرایط کنگره‌های ملی شهدای دیگر استان‌ها به صورت پرشور برگزار شد. استان‌هایی همچون یزد و زنجان ضمن دیدار با رهبر فرزانه انقلاب و ارائه دستاوردهای خود، مراسم اختتامیه خود را با شکوه برگزار نمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در حالی که تاکنون ۲۹ استان کشور، توفیق برگزاری کنگره‌های ملی شهدای استان خود را داشته‌اند ولی استان قم برای بار دوم، برگزاری کنگره خود را به سال بعد موکل کرد.

احمد حاجی‌زاده، دبیر ستاد کنگره ملی شهدای استان در این باره گفت: "۲۷ آبان ماه سال ۱۴۰۱ کنگره ملی شهدای استان برگزار خواهد شد و باید در یک سال باقی‌ مانده و تا آن روز نسبت به تهییج و تبلیغ این اجلاسیه با هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها اقدامات مطلوبی انجام بگیرد."

احمد حاجی‌زاده که لیستی از مسئولیت‌های بالا در جایگاه معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در دولت محمود احمدی‌نژاد و تجربه‌های کوتاهی در معاونت تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) و معاون اجرایی مسجد جمکران را داشت؛ در خرداد ماه 1398 با معرفی سید محمد تقی شاهچراغی به عنوان مسئول ستاد کنگره شهدای استان قم منصوب می‌شود.

انتصاب وی از ابتدا چالش‌هایی را در بدنه ستاد کنگره شهدای استان قم به همراه داشت. این چالش ها تا جایی ادامه پیدا کرد که عملا دو دیدگاه در کنگره شهدای قم به وجود آمد که هر یک راه خود را طی می‌کرد و همین امر، یکی از علت‌های عدم توفیق کنگره شهدای استان قم به‌ شمار می‌رود.

به عنوان یکی از اثرات این اختلاف دیدگاه می‌توان به بی‌انگیزگی گروه‌های جهادی اشاره نمود که خالصانه برای ادای دین خود به شهدا اعلام آمادگی همراهی با کنگره شهدا در تولید آثار فاخر فرهنگی، هنری و پژوهشی نمودند، اما اقبال هریک از  این مجموعه‌ها، عدم اقبال گروه دیگر را به دنبال داشته است.

یکی دیگر از دلایل مشکلات کنگره شهدای استان قم، مشغله‌های آقای حاجی‌زاده است. مدتی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ایجاد مجمع نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حاجی‌زاده با حفظ سمت، مسولیت این مجمع را نیز به عهده گرفت. امور مربوط به این مجمع فعالیت تمام‌ وقت می‌طلبید که این موضوع باعث شد که وی تمرکز کمتری برای کارهای مرتبط با ستاد کنگره شهدا داشته باشد.

در اثنای انتخابات ریاست جمهوری نیز، رفت و آمد گسترده چهره‌های سرشناس به کنگره شهدای قم این تلقی را ایجاد کرد که فعالیت‌های کنگره در حال رونق گرفتن است، با این حال گذشت زمان مشخص کرد در عمل هیچ اتفاق به خصوصی در رابطه با کنگره رخ نداد.

کرونا و دولت روحانی، بهانه‌ای برای تاخیرها

طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه برگزاری کنگره شهدای قم برای ۲۷ آبان‌ ماه ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده بود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا تاریخ مذکور، تنها خروجی کنگره دو شماره نشریه شامل چند مصاحبه از فرمانده وقت سپاه استان سردار شاهچراغی، احمد حاجی‌زاده به عنوان مسول ستاد کنگره و تعدادی مطالب دیگر می‌باشد.

این عدم توفیق موجب شد تا درخواست تعویق کنگره برای یک‌ سال از ستادکل مطرح گردد و با توافق صورت گرفته، برگزاری کنگره شهدا به ۲۷ آبان ۱۴۰۰ موکول شد و در سال ۹۹ به برگزاری یادواره‌ای کوچکتر از سال‌های گذشته قناعت گردید. با این وجود در سال ۱۴۰۰ نیز همچون سال‌های گذشته توفیق چندانی در تولید محصولات یا انجام فعالیت‌های به عنوان کنگره شهدای قم حاصل نگردید و بار دیگر برای یک سال به تعویق افتاد.

حاجی‌زاده در تشریح علت این تاخیرها ، بخشی از تقصیر را به گردن دولت قبلی می‌اندازد. وی آذرماه امسال در دیدار با اعضای شورای شهر قم گفت: "در دوران سخت دولت قبل فقط ۵ مجموعه به‌صورت جدی در کنار کنگره ملی شهدای استان بودند."

هرچند برگزاری کنگره ملی شهدا به بهانه کرونا و عدم همکاری سایر دستگاهها، یک سال دیگر به عقب افتاد؛ با این حال استان قم در سالروز شهادت شهید زین‌الدین، شاهد برگزاری مراسم یادواره شهدا با حضور جمعیتی چشمگیر و در مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدا بود.

این در حالی است که در همین شرایط کنگره‌های ملی شهدای دیگر استان‌ها به صورت پرشور برگزار شد. برای نمونه در همین بازه زمانی که کنگره شهدای قم به بهانه کرونا هر سال به تعویق می‌افتد، دست‌اندرکاران کنگره‌های ملی شهدا در استان‌هایی همچون یزد و زنجان ضمن دیدار با رهبر فرزانه انقلاب و ارائه دستاوردهای خود، مراسم اختتامیه خود را با شکوه برگزار نمودند.

کارنامه «ضعیف» ستاد کنگره شهدای قم

مقام معظم رهبری در بیانات متعددی انتظارات از کنگره‌های شهدا را مطرح نمودند که از جمله این انتظارات نوآوری و تولید محصولات فاخر، ایجاد برانگیختگی در جامعه برای برگزاری کنگره و تبیین انگیزه و هدف شهدا برای نسل جدید است.

کنگره شهدای استان یزد علاوه بر چاپ دهها جلد کتاب جدید، هزاران دقیقه تولیدات ویدئویی و مستند، تامین شرایط ازدواج ۴۰۰ زود، تهیه ۴۰۰ جهیزیه، حمایت از ۴۰۰۰ دانش‌آموز کم‌ بضاعت و بهسازی ۴۰۰۰ مترمربع از فضاهای آموزشی استان را ذیل برنامه‌های کنگره ملی شهدای استان یزد به انجام رساندند.

فعالیت ستاد کنگره شهدای استان یزد تا جایی پیش رفت که مورد تایید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت و ایشان در دیداری با اعضای این ستاد، برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه‌ی جهیزیه، درمان رایگان، تهیه‌ی بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان تحسین نمودند و مردم یزد را اهل ابتکار خواندند.

در مقایسه با استان یزد، اما کنگره شهدای استان قم، نه تنها کارنامه‌ چشمگیری ندارد بلکه در برخی موارد سعی شده تا با مشارکت حداقلی در برنامه‌های دیگر نهادها، به دنبال دستاورد سازی برای خود باشد.

یکی دیگر از جلوه‌های ضعف مدیریت در کنگره شهدای قم را می‌توان در فعالیت‌های رسانه‌ای این ستاد مشاهده نمود. تقریبا تمامی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در پورتال خبری ستاد کنگره شهدای استان قم، تولیدی سایت‌های دیگر است و جز آثار انگشت شمار، مطلب تولیدی دیگری از سوی سایت کنگره منشتره نشده است.

روی هم رفته کنگره شهدا، مجالی برای ادای دین به شهدا و فرصتی طلایی برای معرفی سیره، سلوک و اهداف آنان به نسل جدید است و نباید در سایه اهمال مسئولین تمامی دستگاهها از دست رود. لذا با استقرار دولت جدید و همسو بودن آن با سیاست‌های ستاد کنگره ملی شهدا، این انتظار وجود می‌رود این کنگره در دوره‌های آتی، پرشور، بامحتوا و در موعد مقرر خود برگزار شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com