کد خبر ۱۰۵۱۹۶ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۶
اختصاصی قم‌نا/

بازی واکسن هراسان در پازل قم هراسی/ قم در قعر جدول واکسیناسیون کرونا قرار گرفت

آمار‌ واکسیناسیون بر حسب تفکیک استانها نشان می‌دهد استان قم در جایگاه مطلوبی از نظر واکسیناسیون قرار ندارد. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، استان گیلان با ۹۰ درصد در جایگاه اول و استان قم با 69 درصد، در جایگاه یآخر میزان تزریق دوز اول واکسن کرونا بر حسب تفکیک استانها قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آمار‌ واکسیناسیون بر حسب تفکیک استانها نشان می‌دهد استان قم در جایگاه مطلوبی از نظر واکسیناسیون قرار ندارد. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، استان گیلان با ۹۰ درصد در جایگاه اول و استان قم با 69 درصد، در جایگاه یآخر میزان تزریق دوز اول واکسن کرونا بر حسب تفکیک استانها قرار دارد.

تا شش ماه پیش آمار کشته شدگان کرونا در کشور و تعطیلی اصناف به علت شیوع بیش از اندازه این بیماری، باعث شده بود که بحث تامین واکسن کرونا به یکی از موضوعات چالش برانگیز تبدیل شود. با این حال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث تامین واکسن به یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌های کشور تبدیل شد؛ به طوری که امروز هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

در این بین اما برخی گروهها به علت باور‌های غلط، جامعه را به نزدن واکسن ترغیب می‌کنند که متاسفانه در شهر قم، باورهای این دسته از افراد به علت خلط با عقاید مذهبی جامعه، با پذیرش بیشتری از سوی عامه مردم همراه بوده است.

بر اساس آمار انجام شده توسط یک مرکز افکارسنجی معتبر در قم، نزدیک به بیست درصد مردم به کرونا اعتقادی ندارند. بر اساس داده‌های این نظرسنجی، بیست درصد دیگر از شهروندان قمی معتقدند که در خصوص بیماری کرونا بزرگ‌ نمایی شده است.

البته افزون بر استان قم، مشارکت استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان و حتی البرز و خوزستان، در طرح واکسیناسیون سراسری از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست؛ با این حال آن‌چه که نگرانی‌ها درخصوص قم را بیشتر می‌کند، اختلاف چشمگیر میزان واکسیناسیون در این استان با میانگین کشور، قرار گرفتن قم در جمع نقاط مهمان‌پذیر کشور و تجمع جمعیت استان در یک شهر است.

با این اوصاف می‌توان گفت در صورت ادامه این روند، قم در پیک‌‌های بعدی کرونا با شدت و درگیری بیماران بیشتری نسبت به سایر استانها مواجه می‌شود و با توجه به تلاش مستمر رسانه‌های معاند برای معرفی قم به عنوان مبداء شیوع بیماری کرونا در کشور، بار دیگر شاهد «قم هراسی» در ابعاد جدیدی خواهیم بود.

وجود کلاس‌های آموزش واکسن هراسی در قم

رئیس نظام پزشکی استان قم هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به فعالیت اقلیت واکسن هراس در قم گفت: "در زمینه آمار واکسیناسیون قم کمترین آمارها را در کشور دارد و در زمینه اقناع سازی آموزش‌های گسترده‌ای را برای مقابله با واکسن هراسی برگزار کردیم."

سیدحسن عادلی در این جلسه همچنین از وجود مراکزی در جهت ترساندن مردم از واکسیناسیون خبر داد و در این خصوص تصریح کرد: "در استان کلاس‌هایی با سوءاستفاده از وجه دینی مردم برای آموزش واکسن هراسی در ۱۰ سطح در حال برگزاری است و خود را زیر پوشش حوزه علمیه معرفی می‌کنند و اگر این نسخه نویسی های غلط و باورهای اشتباه در بین مردم در زمینه واکسن را ادامه دهند آسیب جدی به جان و سلامت مردم وارد می‌کنند چرا که در قالب باورهای اسلامی هدایت می‌شوند.

مراجع و علما به سلامت جامعه کمک کنند

در همین خصوص استاندار قم روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم گفت: "جلسات برگزار شده با علما و به ویژه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه بسیار موثر بوده و درخواست ما از مراجع معظم و خطبای بزرگوار این است که همچون گذشته از باب تشویق و ترغیب مردم به تزریق واکسن، به سلامت جامعه کمک کنند."

سید محمدتقی شاهچراغی با بیان این که در طول هفته گذشته میانگین روزانه ۵ هزار دوز واکسن تزریق شده است گفت: "باید از ظرفیت دستگاه‌هایی همانند کمیته امداد، بسیج، مراکز نیکوکاری و به ویژه صدا وسیما، حداکثر استفاده را داشته باشیم."

تجمعات ضد واکسن مورد تایید حوزویان نیست

استفاده برخی واکسن هراسان از نمادهای دینی، باعث شد تا شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای تاکید کند که فراخوان و تجمعات افراد معدود علیه واکسن مورد تایید حوزه‌ها و حوزویان نیست.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: "لازم است که همگان مراقب افراد انگشت‌ شمار نفوذی یا موقعیت نشناس مدعی انقلابی‌گری که به اسم طرفداری از طب سنتی یا ایرانی در هر پست و هر لباسی آرامش جامعه را بر هم می‌زنند، باشند."

افزون بر این، واکسن هراسی باعث شد تا برخی مراجع معظم تقلید ضمن مخالفت با این گونه فعالیت‌ها، نظرات خود را در خصوص واکسیناسیون کرونا اعلام کنند. در این باره حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرده‌است: "مومنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهارنظر کنند، ضمن آن‌که نباید دیگران را از تزریق واکسن ترساند."

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به یک استفتاء آورده است: "لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل نمایید." آیت‌الله علوی گرگانی نیز خاطرنشان کرده‌است: "موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود."

* امیر عاطفی پور

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com