کد خبر ۱۰۹۵۲۸ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۳
امام جمعه قم:

مشکلات کشور یکباره به وجود نیامده که بخواهد یکباره برطرف شود

آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه مشکلات کشور یکباره به وجود نیامده که بخواهد یکباره برطرف شود، افزود: کسانی که فکر می‌کنند یکباره و ظرف مدت کوتاهی می‌توانند مشکلات را برطرف کنند اشتباه می کنند بلکه باید برای برطرف کردن مشکلات با توجه به فرمایشات رهبری و برنامه ریزی خوب اقدام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)،  آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد، اظهار کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند تقوی آن است که آنجایی که خداوند فرمان داده شما را غایب نبیند و آن جایی که نهی کرده است شما را حاضر نبیند.

وی در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۴۴ در رابطه با جنگ تبوک اشاره کرد و گفت: عده ای از منافقان برای حضور نیافتن در جنگ تبوک با آوردن بهانه از پیامبر(ص) اجازه مرخصی خواستند و خداوند از موضع گیری مؤمنان و منافقان در این جنگ یاد کرده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه خداوند با برشمردن ویژگی مؤمنان در برخورد با تکالیف شرعی شان صف مؤمنان را از منافقان جدا می‌کند، افزود: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید کسانی که به معاد ایمان دارند برای نرفتن به جبهه از تو رخصت نمی خواهند بلکه بی درنگ در پی اطاعت فرمان خدا برمی آیند زیرا به قیامت اعتقاد دارند و زندگی دنیا مانع انجام کارهای الهی آنها نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سوره توبه اصحاب پیامبر(ص) را به دو گروه تقسیم کرده است، گفت: قسم اول افرادی هستند که قلبا حقیقت را می فهمند و می دانند که جهاد در راه خدا چه ثوابی دارد و ترک آن چه عواقب و گناهی دارد از این رو آماده رفتن به جهاد هستند و اگر شرایط رفتن به جهاد برایشان فراهم نباشد اندوهگین و گریان می شوند.

سعیدی افزود: از طرف دیگر منافق بر خلاف مؤمن رفتار می کند و برای فرار از تکالیف الهی در پی اذن گرفتن و توجیه هستند و همزمان با آن گناه خود را هم توجیه می کنند.

وی با بیان اینکه خداوند در پایان آیه ۴۴ سوره توبه به تقوای نظامی و سیاسی مؤمنان اشاره کرده است، گفت: پیام‌های این آیه این است که مؤمن هیچ وقت از تکلیف فرار نمی‌کند، ایمان به مبدأ و معاد عامل اصلی حرکت در راه خدا است، مجاهدان واقعی باید هم با مال و هم با جان فداکاری کنند، تقوا مانع از تخلف از جهاد در راه خدا است و متقین را باید در جنگ و جهاد و خطرها شناخت و نه در خانه و ایام آسایش.

امام جمعه قم در خطبه دوم با بیان اینکه سه شنبه سوم خرداد روز فتح خرمشر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است، گفت: از مقام معظم رهبری نقل شده است که فرمودند براساس سنت الهی حق هنگامی به پیروزی می رسد که پیروانش استقامت نشان دهند و فتح خرمشهر از مصادیق شجاعت و استقامت این امت است.

وی با بیان اینکه چهار شنبه چهارم خرداد روز مقاومت مردم قهرمان دزفول است، افزود: در این روز اولین کنگره شهدای روحانی در شهر مقدس  قم برگزار می‌شود و این شهدا نه تنها در عرصه تبلیغ و جهاد تبیین بلکه در عرصه رزم هم حضور پیدا کردند و با تأسی از امام حسین علیه السلام جان خود را تقدیم راه خدا کردند تا دین خدا حفظ وامنیت مردم تأمین شود.

سعیدی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به فعالان حوزه جمعیت، گفت: ایشان ضمن بیان ضرورت تلاش برای افزایش نسل و چاره جویی برای نجات کشور از بحران پیری جمعیت این مسأله را از مسائل و واجبات مهم و فوری کشور دانستند.

وی با اشاره به اینکه پنجشنبه ۵ خرداد مصادف با ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است، افزود: آن حضرت به مدت ۳۴ سال امامت شیعیان را به عهده داشتند و به دست بدترین فرد زمان خود یعنی منصور دوانیقی به شهادت رسیدند و در بقیع به خاک سپرده شدند.

تولیت حرم بانوی کرامت ادامه داد: شخصیت امام صادق علیه السلام به اندازه ای جامع و برجسته است که عالمان اهل سنت هم توجه ویژه ای به آن حضرت داشتند و شخصیت علمی ایشان را ستوده و از آن حکایت ها نقل کرده اند.

وی افزود: روز شهادت امام صادق علیه السلام یادآور حادثه دیگری هم هست که مزدوران رژیم پهلوی در چنین روزی به مدرسه فیضیه حمله کردند و مجلس عزایی که به دستور آیت الله گلپایگانی برگزار شده بود را به هم زدند و به ضرب و شتم طلاب پرداختند؛ اما خداوند این واقعه را زمینه ای برای سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی قرار داد.

سعیدی در تحلیل مسائل روز کشور با بیان اینکه برای عبور از مشکلات کشور باید از افرادی استفاده شود که از تجربه کافی و مدیریتی در سطح کلان برخوردار باشند، گفت: تجربه کشورداری و مدیریتی در سطح کلان همراه با تعهد و دلسوزی برای نظام و کشور، داشتن برنامه صحیح، اتخاذ تصمیمات قاطع و اطلاع رسانی به موقع می‌تواند وضع کشور را بهبود بخشد.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات کشور یکباره به وجود نیامده که بخواهد یکباره برطرف شود، افزود: کسانی که فکر می‌کنند یکباره و ظرف مدت کوتاهی می‌توانند مشکلات را برطرف کنند اشتباه می کنند بلکه باید برای برطرف کردن مشکلات با توجه به فرمایشات رهبری و برنامه ریزی خوب اقدام کرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: یکی از گام‌های اساسی و قاطع برای حل مشکلات کشور آن است که دولت با کمک سایر قوا رانتخواری را در کشور از بین ببرد؛ مسئولان نباید بگذارند عده‌ای زالو صفت برای کسب درآمد حرام اینگونه با اقتصاد و معیشت مردم رفتار کنند.

وی با اشاره به افزایش میزان قاچاق در کشور گفت: یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور مبارزه با فساد و رانتخواری بود و ایشان برای تحقق این شعار خود گام های مهمی را برداشتند ولی هنوز خیلی جای کار دارد و مردم باید با حمایت، صبر و حوصله دولت را یاری کنند.

سعیدی افزود: قدرت‌های سلطه گر جهانی هم از این خلأها برای اهداف شوم خود استفاده می کنند و نمونه های آن را در آشوب های چند شهر مشاهده کردیم و مردم مؤمن هم با راهپیمایی خود در برخی شهرها طرفداری خود از دولت و انزجار خود از آشوب گران را اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما باید کاملا به هوش باشند و رد پای دشمن را در این آشوب ها مشاهده کنند زیرا دشمنان در این آشوب ها برای ضربه زدن به نظام و امتیاز گیری از دولت ما در مذاکرات استفاده می کنند و اگر گروه مذاکره کننده ما از پشتوانه قوی در داخل برخوردار باشند می توانند از حقوق ملت به خوبی دفاع کنند.

امام جمعه قم ادامه داد: دولت آیت الله رئیسی ارتباط مستقیم با اقشار مختلف جامعه دارد و می‌تواند به طور دقیق و واقعی مشکلات را شناسایی و برای رفع آن اقدام کند و برای این کار باید همکاری بین همه نهادهای نظام شکل بگیرد تا دولت به اهداف خود نایل شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com