کد خبر ۱۰۹۵۶۲ انتشار : ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

قم دارای تنوع گیاهی و جانوری ارزشمندی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: قم به لحاظ برخورداری از اقلیم های کویری و کوهستانی در شرق و غرب استان و تغییرات دمایی چشمگیر، دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و ارزشمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به حضور گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان و انواع گونه‌های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی درقم، گفت: این استان به لحاظ قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی پرندگان و همچنین وجود زیستگاه‌های کویری، به لحاظ تعداد گونه‌های پرندگان و خزندگان رصد شده، درکشور ممتاز است.

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل خشکسالی و تخریب زیستگاه‌ها، گونه‌هایی از جمله آهو و گور ایرانی در این خطه منقرض شده‌اند، اظهار داشت: برخی از گونه‌ها از جمله هوبره نیز درمعرض خطر انقراض قرار دارند که برنامه حفاظتی برای این گونه در اداره کل تهیه و تدوین شده‌است.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان قم ۲۶ گونه پستاندار از جمله قوچ و میش، کل و بز، گرگ، کفتار، روباه، گربه وحشی، سیاه گوش و شنگ آبی مشاهده و رصد شده‌اند، گفت: گزارشاتی مبنی بر مشاهده پلنگ در زیستگاه‌های طبیعی استان نیز وجود دارد که کارشناسان به دنبال ثبت این گونه با ارزش به وسیله نصب دوربین‌های تله‌ای هستند.

موسوی همچنین با اشاره به وجود شش تالاب فصلی و دائمی درقم از جمله تالاب‌های شکار ممنوع مره وحوض سلطان، تصریح کرد: قم یکی از تالابی ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است.

وی در ادامه افزود: در استان قم ۲۷۱ گونه از انواع پرندگان رصد و شناسایی شده اند که از این میان ۸۱ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده که عمدتا مهاجر هستند و ۲۸ گونه از انواع پرندگان شکاری است که تنوع گسترده ای از پرندگان را در این منطقه شکل داده اند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰ گونه خزنده در این منطقه، گفت: این خزندگان بیشتر در محدوده شرقی استان و در منطقه کویر و دشت مسیله حضور دارند، ضمن اینکه در استان قم دوزیستانی از جمله قورباغه و وزغ هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

موسوی وجود تنوع گیاهی بسیار ارزشمند در قم با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت را مورد توجه قرار داد و گفت: در این استان حدود ۸۰۰ گونه از انواع گیاهان به ثبت رسیده که در این میان منطقه حفاظت شده پلنگ دره دارای تنوع گیاهی گسترده ای است، ولی متأسفانه خشکسالی و کاهش بارندگی ها به تنوع گیاهی استان به شدت صدمه زده‌است.

وی در پایان با بیان اینکه گونه شاخص جانوری قم پرنده شاهین و گونه شاخص گیاهی استان گز پرشاخه است، اظهار داشت: وجود گیاهانی همچون گز که نقش اساسی برای مقابله با گرد و غبار دارند، یک نعمت با ارزش بوده و باید برنامه های مناسبی برای توسعه این نوع گونه ها در زیستگاههای تخریب شده و کانون های گرد و غبار ارائه دهیم.

روز اول خردادماه مصادف با روز ۲۲ می، روز جهانی تنوع زیستی است که در سال جاری با شعار «ساخت آینده ای مشترک، برای همه شکل های زندگی» گرامی داشته شده‌است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com