کد خبر ۱۱۰۲۲۶ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

وظیفه تامین قطار مترو بر عهده دولت است

معاون بهره‌برداری از قطار شهری قم با بیان این که خط یک متروی قم هم‌اکنون آماده تست گرم است؛ تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش متروی قم، بحث تامین قطار است که این موضوع در حیطه وظایف دولت است.

سیدامید خداشناس، معاون بهره‌برداری از قطار شهری قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیرامون زمان بهره‌برداری و راه‌اندازی اولین خط متروی قم اظهار داشت: در این خصوص نمی‌توان وعده قطعی داد، چرا که مردم توقع دارند هنگامی برای افتتاح و بهره‌برداری از یک پروژه زمان تعیین می‌شود؛ این وعده در موعد مقرر خود تحقق یابد.

وی احداث عملیات ساختمانی خط‌ها و ایستگاه‌ها و تامین تجهیزات آن را از جمله وظایف اصلی سازمان قطاری شهری قم عنوان کرد و در این باره گفت: شش کیلومتر مسیر خط یک کامل ریل گذاری شده، ریل سوم و کابل کشی‌ها نیز کشیده شده است و برق مترو نیز آماده وصل شدن است.

معاون بهره‌برداری از قطار شهری قم با بیان این که خط یک متروی قم هم‌اکنون آماده تست گرم است؛ تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش متروی قم، بحث تامین قطار است که این موضوع در حیطه وظایف ما نبوده و دولت موظف است قطار شهری را تامین کند.

خداشناس با اشاره به مشکلات پیش روی بهره‌برداری از خط یک متروی قم یادآور شد: در شرایط تحریمی که در سالهای اخیر شدت گرفته و تورمی که بارها در یک سال اتفاق می‌افتد؛ با تدبیرهای اتخاذ شده موفق شدیم اقلام مورد نیاز متروی قم را تامین و نصب کنیم.

وی افزود: امیدواریم دولت نیز هرچه سریع‌تر قطار پروژه متروی قم را تامین کند تا ما بتوانیم با راه اندازی خط متروی قم، یک گام دیگر به عملیاتی شدن کل پروژه نزدیک شویم؛ چرا که پس تست نیز حداقل یک بازه زمانی چهارپنج ماهه طول می‌کشد تا نواقص خطوط برطرف شود.

معاون بهره‌برداری از قطار شهری قم همچنین در تشریح عوامل عدم تامین قطار شهری توسط دولت گفت: دلیل اصلی عدم تامین قطار، بحث تحریم‌ها و در مرحله بعد قیمت و بحث بودجه است.

خداشناس با بیان این که صد در صد قطارهایی متروی کشور از چین تامین می‌شوند، بیان کرد: قطارهای اروپایی نیز برای ما گرانتر خواهد بود و البته بحث تحریم‌ها نیز مانع خرید قطار مترو از کشورهای اروپایی است؛ چرا که اگر بخواهیم از کشورهای اروپایی قطار تامین کنیم این امر به صورت مستقیم میسر نخواهد بود و باید از کشورهای واسطه صورت گیرد که متناسبا گرانتر خواهد بود.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تست گرم متروی قم و وعده‌های داده شده در این باره گفت: رایزنی‌ها برای تامین قطار از متروی تهران در حال انجام است و اگرچه خط یک مترو آماده تست است؛ با این حال تلاش عوامل و کارشناسان مترو بر این است تا با تکمیل بهتر این خط، مشکلات هنگام تست را به حداقل ممکن برسانند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com