کد خبر ۱۱۰۲۳۲ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۵
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم:

تعطیلی نمایشگاه‌‌های تخصصی در دولت‌ قبل به نشر دینی ضربه زد

خرمی از کاهش استقبال از کتاب‌های تخصصی دینی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: دولت دهم دولت همکاری خوبی با نشر دینی داشت،‌ اما در دولت یازدهم و دوازدهم این نمایشگاه‌ها تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم با اشاره به گرانی کاغذ و تأثیری که بر بازار نشر می‌گذارد،‌ گفت:‌ متأسفانه در هفته‌های گذشته کاغذ مجدداً دچار افزایش قیمت شده است و این افزایش قیمت منجر به گرانی کتاب و کاهش مطالعه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اخیراً دولت اعلام کرده که 20 میلیون دلار برای واردات کاغذ دولتی اختصاص پیدا کرده است که این کاغذها اگر عادلانه توزیع شوند،‌ می‌توانند تا مدتی چرخه نشر را به حرکت در بیاورند. البته ما به عنوان ناشران دینی که کتاب‌های دینی را منتشر می‌کنیم، انتظارمان  حمایت‌ بیشتر است.

خرمی تلاش دولت برای خودکفایی در حوزه تولید داخلی کاغذ را حائز اهمیت دانست و گفت:  اگر کیفیت کاغذ داخلی معقول باشد،‌ استفاده از کاغذ داخلی می‌تواند نشر را از ورشکستگی اقتصادی نجات دهد.

وی وضعیت فعلی بازار کتاب‌های دینی را در مقایسه با سال‌های قبل قدری نامطمئن خواند و اضافه کرد:‌ همه می‌دانیم که اقبال مخاطب در دنیای امروز به کتاب و کتابخوانی کاهش یافته است،‌ در این میان استقبال از کتاب‌های دینی هم کم شده است. هر چند نباید از نظر دور داشت که کتاب‌های دینی مخاطب خاص دارند و برای حیات ناشر دینی نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.

 این کاهش استقبال در حوزه کتاب‌های تخصصی دینی در حالی رخ داده است که نسبت به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس ما با افزایش استقبال روبرو بوده‌ایم. یعنی نمی‌توان اینطور نتیجه گرفت که تمایل مردم به معنویت و مسائل عقیدتی کم شده است.

خرمی معتقد است در حوزه نشر دینی نیز شاهد برخی  تغییر کاربری‌ها در استان قم هستیم،‌ هر چند این تغییر کاربری‌ها اندک است. اما برخی از ناشران و کتابفروشان دینی استان قم شکل عرضه را تغییر دادند و به سمت انتشار رمان و داستان بعضاً با همین مضامین دینی پیش رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های دینی از اهمیت برخوردار هستند و مخاطب خاص دارند،‌ خواستار حمایت‌های بیشتر از این بخش شد و گفت:‌ نباید اجازه دهیم که نیروی انسانی و متخصص حوزه نشر به سمت مشاغل دیگر رود و یا با سال‌ها تجربه از صنف بیرون رود، چرا که خسارت بزرگی است.

خرمی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه کتاب‌های تخصصی دینی را یکی از حمایت‌های لازم برای کتاب‌های دینی دانست و گفت:‌ در دولت دهم دولت همکاری خوبی با نشر دینی داشت و ما در سال جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برای کتاب‌‌های دینی برگزار می‌کردیم،‌ اما در دولت یازدهم و دوازدهم این نمایشگاه‌ها تعطیل شد؛ اکنون نیز در تلاش هستیم تا پاییز سال جاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دینی را با کمک وزارت ارشاد برگزار کنیم.این نمایشگاه‌ها هم مسکنی برای حوزه نشر هستند و هم مخاطبان نیز با استفاده از یارانه نشر می‌توانند کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتابفروشان استان را متضرر نمی‌کند؟،‌ ادامه داد:‌ خوشبختانه اکثر کتابفروشان استان قم، ناشر نیز هستند. در عین حال طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها نیز توسط ناشر برگزار می‌شود، هر چند یارانه آن اندک است و مدت زمانش نیز در سال‌های اخیر کوتاه و کوتاه‌تر شده است اما در مجموع حمایت خوبی است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com