کد خبر ۱۱۰۳۴۲ انتشار : ۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۸
توسط انتشارات شهید کاظمی؛

کتاب «زندگی فردی ناشناخته» درباره ناگفته‌های حوزه علمیه منتشر شد

کتاب «زندگی فردی ناشناخته» شامل گزارش‌های شیخ محمد حجتی از ناگفته‌های حوزه علمیه قم توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مهر، کتاب «زندگی فردی ناشناخته» اثر محمد حسین فروغی و محمدامین رفیعی درباره شیخ محمد حجتی شامل گزارشی از حوادث سال‌های اولیه تأسیس حوزه علمیه قم؛ از کشف حجاب تا درگیری رضاخان با آیت‌الله بافقی در سال‌های حکومت پهلوی به‌تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.

شیخ محمد حجتی بروجردی نویسنده کتاب از سال ۱۳۰۵ که برای تحصیل به قم آمد،‌ خاطرات خود را به صورت تلگرافی و کوتاه در برگه‌های متعدد می‌نوشته است. این تکه کاغذها سال‌ها بعد شالوده اصلی کتاب «زندگی فردی ناشناخته» می‌شود. کتابی که قرار بوده بدون افشای هویت نویسنده‌اش به بازگویی تاریخ اجتماعی حوزه بپردازد؛ اما سرنوشت این کتاب طور دیگری رقم می‌خورد. نویسنده تعداد محدودی از کتاب را در اختیار برخی از دوستان صمیمی خود می‌گذارد و این آغاز افشای هویت او است.

شخصیت برون‌گرا و اجتماعی نویسنده و ارتباط نزدیکش با شیخ مرتضی حائری فرزند حاج‌شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه، باعث شده تا در جریان بسیاری از حوادث سال‌های اولیه تأسیس حوزه حضور فعال داشته باشد. از رهگذر همین حضور است که یادداشت‌های او دربردارنده نکات و اطلاعات مهمی پیرامون سال‌های نخستین تأسیس حوزه است. داستان علمای مهاجر به قم در اعتراض به نظام اجباری، درگیری رضاخان با آیت‌الله بافقی در حرم حضرت معصومه، کشف حجاب، جریان اتحاد لباس، حمله به مسجد گوهرشاد، خدمت سربازی طلاب، چگونگی برگزاری امتحانات از سوی حکومت وقت، وقایع پیش‌آمده پس از وفات حاج‌شیخ و زعامت حوزه در دوره مراجع ثلاث و حوادث پیش و پس از ریاست حوزه توسط آیت‌الله بروجردی ازجمله این موارد است.

از ویژگی‌ها بارز کتاب «زندگی فردی ناشناخته آن است که برخلاف اکثر شرح‌حال‌نویسی‌های حوزوی که به روایت زندگی مراجع تقلید و علمای شناخته‌شده می‌پردازند؛ با روایتی از زندگی یک طلبه عادی روبه‌رو هستیم. جایگاه اجتماعی، معیشت، تفریحات و به‌عبارت دیگر سبک زندگی یک طلبه در سال‌های ابتدایی باز تأسیس حوزه علمیه قم به‌خوبی در این کتاب منعکس شده است.

این‌کتاب با ۲۵۶ صفحه منتشر شده است.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com