کد خبر ۱۱۰۳۴۴ انتشار : ۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۳

روزهای ناسالم هوای قم بیشتر می‌شود

محسن اروجی در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: در حال حاضر با کوچک‌ترین وزش باد، گردوغبار هوای شهر قم را در وضعیت ناسالم قرار می‌دهد که این مسأله بسیار جدی است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از روابط عمومی استانداری قم، محسن اروجی در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: در حال حاضر با کوچک‌ترین وزش باد، گردوغبار هوای شهر قم را در وضعیت ناسالم قرار می‌دهد که این مسأله بسیار جدی است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های پرباران و کم باران، وضعیت خیزش گردوغبار در استان قم نیز تا حدودی تغییر پیدا می‌کند، اظهار داشت: آنچه مسلم است مهم‌ترین عامل بروز پدیده و گردوغبار در شهر قم، خشکسالی‌های مستمر و کم‌آبی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم از کمبود ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و تجهیزات هواشناسی در استان نیز انتقاد کرد و گفت: کمبود این امکانات و تجهیزات، منجر به عدم پیش‌بینی به‌موقع و تحلیل درست داده‌ها می‌شود که این معضل باید از طریق سازمان‌های ملی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه با ادامه روند کنونی، قطعاً روزهای ناسالم بیشتری در فصل تابستان خواهیم داشت، بر ضرورت اقدام سریع و کارشناسی شده برای مقابله با این ابر بحران تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید با همکاری و هماهنگی، اقدام مناسبی را در جهت مقابله با پدیده گردوغبار انجام دهند.

اروجی، نبود دستورالعمل مشخص متناسب با شرایط اقلیمی استان قم برای عمل در هنگام آلودگی هوا ناشی از گردوغبار را موردتوجه قرار داد و گفت: شرایط قم با توجه به هم‌جواری با دریاچه نمک و کانون‌های فعال گردوغبار در مرکز کشور، بسیار خاص است باید تصمیم مناسب در این رابطه اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه آلودگی روزهای گذشته ناشی از نزدیک‌ترین کانون گردوغبار به شهر قم بوده است، تصریح کرد: کارشناسان دستگاه‌های اجرایی از مناطق مستعد و کانون‌های القاء گردوغبار بازدید کرده و گزارش روشن و مشخص خود را ارائه خواهند داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم در پایان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع گردوغبار در صبح فردا، تأکید کرد: شهروندان ضمن استفاده از ماسک، از ترددهای غیرضرور به‌شدت پرهیزکرده و از انجام هرگونه ورزش‌های هوازی و سنگین خودداری کرده و فعالیت‌های معدنی و عمرانی آلاینده به‌ویژه سنگ‌کوبی‌ها و معادن شن و ماسه تعطیل شود.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com